Varmepumpe - langt kobberrør til udedel

Hej

Info:
Jeg har lige købt en Appliance varmepumpe HP10000 fra Haraldnyborg til 2000kr. Da en montør koster 2200 hvor jeg selv sætter udedel og indedel op samt laver hul har jeg tænkt mig selv at montere kobberrør og følge gør-det- selv montering af kølemiddel i brugsanvisningen. Strømmen overlader jeg dog til en fagmand.

Der strår beskrevet at det godt kan lade sig gøre men det anbefales at bruge en fagmand med en vacumpumpe. Jeg vælger at prøve selv.

Spørgsmålet:
Mit spørgsmål handler om at kobberrørene er alt for lange meller inde og udedel (5 meter). istedet for at lave et større herresving for at nå ned til udedelen tænkte jeg om man måtte rulle det overskydende kobberslange sammen og gemme bag udedelen eller om vi her er ude i det der kaldes en olielås?

Da jeg ikke har værktøjet til at forkorte kobberslangerne og heller ikke vil risikere at forkorte dem forkert er jeg nødsaget til at samle inde og udedel i den fulde længde af kobberrør.

Med venlig hilsen
Tomhus
Hej Info: Jeg har lige købt en Appliance... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Klaus

Ang. dit tilbud om leje af udstyr til montering af varmepumpe.

Jeg er interesseret i at leje udstyret hvis det er muligt ?

 

Med venlig hilsen

Jens Mundeling


<p>jemu</p>
Skrevet af jemu den 06-10-2008 12:52

Hej Klaus

Ang. dit tilbud om leje af udstyr til montering af varmepumpe.

Jeg er interesseret i at leje udstyret hvis det er muligt ?

 

Med venlig hilsen

Jens Mundeling


Hej.

Jeg kan kun advare om selv at tilslutte køle/varmerør på varmepumpe, hvis ikke man ved 100% hvordan man gør og har de rigtige værktøjer.


PE

Uden at have læst mere om de konkrete varmepumper fra jem og fix osv ville jeg ikk selv montere dem, heller ikk den med lyn koblinger. Jeg arbejder med varmepumper til dagligt og I SKAL KØRE VACUM på systemerne, da der ellers er luft/fugt i rørene som absolut ikk er gødt at blande med kølemiddel da i får en meget ringe virkningsgrad. Et anlæg skal trykprøves med arbejdstryk (30 bar ca.) med tør nitrogen N2 og derefter evacueres. Det ses alt for ofte at folk selv har lavet flare samlinger(krave samlinger) og så er det utæt eller bliver det meget hurtigt, og så er det dyrere at fylde ny væske på end at købe et nyt anlæg. Få en fagmand til det, eller allerbedst køb et anlæg som du får ordenlig garanti på, og som du kan få reservedele til i fremtiden også. det kan godt svare sig at invistere lidt mere i et anlæg, som du til gengæld kan have i 10-15 år, måske mere, kontra en billig anlæg lavet af en lille dreng fra østen som holder 1-2 år, vi har skiftet de første 20 anlæg ud fra jem og fix som ikk engang er fyldt 2 år.

Det er min erfaring, men i betsemmer jo selv.

desuden skal i huske at hvis der er over 1000 g væske på anlæget kræver det et årligt eftersyn af autoriceret kølemontør. læs mere på www.kmo.dk

Kølemontør/elektriker

Jonas

Selvgjort - er velgjort!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis