Varmepumpe - langt kobberrør til udedel

Hej

Info:
Jeg har lige købt en Appliance varmepumpe HP10000 fra Haraldnyborg til 2000kr. Da en montør koster 2200 hvor jeg selv sætter udedel og indedel op samt laver hul har jeg tænkt mig selv at montere kobberrør og følge gør-det- selv montering af kølemiddel i brugsanvisningen. Strømmen overlader jeg dog til en fagmand.

Der strår beskrevet at det godt kan lade sig gøre men det anbefales at bruge en fagmand med en vacumpumpe. Jeg vælger at prøve selv.

Spørgsmålet:
Mit spørgsmål handler om at kobberrørene er alt for lange meller inde og udedel (5 meter). istedet for at lave et større herresving for at nå ned til udedelen tænkte jeg om man måtte rulle det overskydende kobberslange sammen og gemme bag udedelen eller om vi her er ude i det der kaldes en olielås?

Da jeg ikke har værktøjet til at forkorte kobberslangerne og heller ikke vil risikere at forkorte dem forkert er jeg nødsaget til at samle inde og udedel i den fulde længde af kobberrør.

Med venlig hilsen
Tomhus
Hej Info: Jeg har lige købt en Appliance... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Næstformanden

Tak for din hjælp.

Ud fra det du skriver kan man vælge mellem pest eller kolera hvis man selv montere :eek:

1. Man kan vælge at pifte selv og gå på kompremi med den økonomiske del samt at kapillarrøret vill fryse til is pga. trykfaldet.

eller
2. Vælge lynkoblinger som muligvis ikke virker sæligt godt pga. de ikke er tætte nok og så står du med et anlæg uden kølemiddel.

Jeg kan godt se at en fagmand helt sikker vil være det bedste valg. Men nu skal jeg lige finde ud af hvad den bedste gør-det-selv løsning er.

Twist: Hvis du køber et Appliance produkt så vedligger der to dokumenter.
En gør det selv montering som koster 2200 kr. Du skal sætte inde og ude delen op og bore hullet og lade montøre lave resten.

Så er der fuld montering til 4000 kr.

Disse dokumenter sender du så afsted til Appliance montørerne som laver det inden for 2-3 uger.

MVH
Tomhus
Når jeg var ude at montere et "billigt" anlæg havde jeg altid en kontrakt med.
Den fritog firmaet for reklamationer udover tæthedsprøven. Vi ville ikke have besværet med at stå med et anlæg der ikke fungerede pga. et dårligt design eller hvad det måtte være. Og at kunden så krævede reperation af os. Jeg lavede både tryktest og vacuumtest af anlægget inden jeg åbnede for ventilerne. Ved denne fremgangsmåde kunne jeg være sikker på at anlægget var tæt.
Kontrakten var iøvrigt designet af en advokat og godkendt af et eller andet kontor.

Men nu er jeg også selv en nærig LDS mand. Jeg laver gerne selv arbejdet hvis jeg kan slippe for at betale. Men jeg ved også hvor jeg skal sætte mine begrænsninger.
Forstå mig ret. Der er mange der har lavet den med at pifte et anlæg. Sågar tidligere kolleger. Og mange af anlæggene kører endnu, uden problemer. Og det kan dit sikkert også. Men laver du et kiks der koster en kølemiddelfylning, er du på skideren!
Så vil den montør der skal ud sikkert antage at det er hjemmefusk. Og han kan derfor finde på at tage penge for at gå hele installationen igennem.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra Twist

Jeg har samme problem... Man kan ikke engang få en kølemontør på sjælland til at dukke op hvis de hører at det er en billig varmepumpe fra silvan.
Så jeg skal OGSÅ ud og leje en vaccum pumpe bare for at montere. Skide irriterende.
Det kunne være man skulle købe et monteringssæt, og slå sig ned som "den kølemontør der OGSÅ installerer billige pumper".

Man kan da også godt finde firmaer som montere disse. Jeg ved da at der er flere i branchen som gør det , men det er for det meste de små firmaer. Og næsten altid med forbehold, så hvis den brækker sig 5 min efter montøren er kørt så er det dit eget ansvar.

Jeg vil fraråde at man laver rør "krøllen" bag ved uniten da det giver en dårligere ydelse, samt (afhænging af monterings retning), også fungere som en uhensigts mæssig olielås
Hej Næstformand

Jeg fik kolde fødder og returnerede varmepumpen da der så ud til at være for mange risici ved selv at pifte den og efterfølgende konsekvenser med større strømforbrug oma.

Men den varmepumpe som jeg omtalte tidligere fra Jem & Fix med quick koblinger har jeg bestilt og tænkt mig at sætte op. Dog får jeg en række svar i morgen verørende om der er monteret slanger med kølemiddel i på ude og inde delene som bare skal samles i en kobling.

Men jeg havde mine betænkligheder ved at vælge dette ud fra det du skrev angående utætte koblinger. Dog virkede det som en bedre ide end pifte metoden. Men mon ikke at de bruger nogle koblinger som er testet og holder i en periode af 5 år. Så ville jeg være tilfreds.

ConDor:
Nu fandt jeg en opsætningsvejledning på den varmepume som jeg har bestilt hos Jem & Fix og heri står der rent faktisk at overskydende slange kan rulles sammen og gemmes bag ude delen og det synes jeg nu også virker underligt da jeg er enig i din konklussion.

I kan finde opsætningsvejledningen på jem & fix hjemmeside.

MVH
Tomhus
Jeg kan kun tilslutte mig folk som hader lynkoblinger/hansen kobling. De dur bare ikke. De bliver utætte og der er for stort tryk fald i dem. Hvis jeg dog bare havde fået 1kr for hver gang jeg har været ude og fjerne defekte koblinger
Hvis du nu beslutter dig og bruge dem alligevel, så spænd dem med en moment nøgle, når (og ikke hvis) de bliver utætte så er det producentens problem. Fordi du har fulgt foreskrifterne
Annonce
vedr. Piftning af køleanlæg, glem alt om det.
For det første er det ulovligt, for det andet er der ikke nok kølemidl på en varmepumpe, til det har en effekt. Varmepumper har kun påfyldt kølemidl til eneller anden max. længde, af rør. Min teori er jo billiger pumpen er jo mindre kølemidl er der på.De skal jo spare nogle steder.
Vedr. fugt i et køleanlæg, vil jeg sige at næsteformandens indlæg, med det fryser i kapilarrørene, er da billigt sluppen, det er da være hvis det ryger i olien på komp. og danner "syrer", der ødelægger komp.
Det er da langt være, det risiker du aldrig at komme af med, med mindre du skifter helle anlægget inkl. rør.
Det kølefirma jeg arbejder for, har samme politik som andre har nævnt, vi ønsker ikke og hjælpe folk med montering af anlæg og opstart. Men vi servicer gerne hvis folk ringer.
Men vi er desværre ude for at folk ikke kan få reservedel til deres anlæg, da det tit ikke er en organiseret reservedel struktur, for de forskellige billige mærker. Men pris og kvalitet hænger mange gange sammen.
Tak for jeres noget interessante indlæg.

Konklusionen på denne tråd er jo nok at opsætte et anlæg ved piftning er rigtig skidt og ulovligt. Og brug af koblinger er også skidt da de altid bliver utætte. Men at få en montør ud og montere en varmepumpe er umuligt med mindre du køber en appliance hvori der ligger tilbud om montage til priser som er lige så- eller dobbelt så dyr som selve varmepumpen.

Måske man skulle købe en træningscykel til at holde varmen med istedet

Tak for alle jeres indlæg (ind til videre). Det har som sagt været interessant selvom der ikke var mange positive tegn på hvorfor man skulle købe en varmepumpe når man ikke kan sætte den op selv og at en montør ikke vil hjælpe med opsætning men kun servicering.

Mod alle odds tror jeg at jeg vil prøve lykken med et billigt anlæg med quick koblinger. Det kan kun gå galt :eek:

MVH
Tomhus
hvad mærke skal man vælge ?? jeg har tænkt på Panasonic da jeg har set tilbud på et anlæg til 7600-kr normal 9000-11000kr.Kan se at det har en
god ydelse og cop tal.Går jeg helt galt i byen med det.confused
Panasonic laver ganske udemærket anlæg der overholder deres specifikationer. De er for det meste også ret lydsvage, så ja et ganske godt produkt
Citat fra ConDor

Panasonic laver ganske udemærket anlæg der overholder deres specifikationer. De er for det meste også ret lydsvage, så ja et ganske godt produkt

Jeg takker for svar tror det bliver det mærke da jeg mener det giver fuld valuta for pengene..
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis