Luft i rørene i gulvvarmeanlæg

Hjælp !

jeg havde hørt SÅ meget godt om gulvvarme da vi flyttede ind i vores nye hus for 4 år siden (senere udbygget, hvor større fyr blev sat op). Men jeg har haft så mange problemer med det, og jeg synes ingen kan hjælpe mig med at få det til at køre ordentligt. Så nu spørger jeg altså her, i håbet om at jeg kan få det til at køre. jeg har valgt at skrive et par punkter op, så du/I kan lære lidt om mine problemer ! :

1) Jeg er en novice i gør-det-selv, en akademiker der har lyst at prøve, men skal hjælpes ;-)
2) Problemet : gulvvarmen, kan mærkes i nogle enkelte rum, når man kan se der står "heat" på thermostaten, men i andre rum kan det overhovedet ikke mærkes, hvorfor ? jeg tror måske luft i rørerne - hvis det er det, hvordan får jeg så luftet det ud på en smart og nem måde ?
3) jeg er ikke sikker på, at afkølningen er rigtig, een sagde engang, at der skulle være 5 grader i forskel på fremløb og returløb, er det rigtigt ? og i så fald hvordan sikrer jeg det ?
4) en anden gut, fortalt om noget han kaldte en shunt, men hvad er dte og vil det kunne hjælpe mig mon ?

Håber der sidder nogle søde mennesker , der vil prøve att hjælpe mig med problemerne - ville være rigtigt taknemmelig om det ku lykkes at få til at køre ordentligt !

venlige hilsner Peter
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter,

Min erfaring er, at en dygtig vvs'er er sagen. Det kan være placeringen af thermostater, forskellige længder og/eller dimensioner på rørene med deraf følgende forskelle i modstand, forkert dimensioneret pumpe etc....

Vores har gjort underværker ved vores hus, på trods af diverse omforandringer med gulvvarme i badeværelser, forskellige løftehøjder etc.

Udluftning kan du lave trinvis ved lukke ned for alle anlæg, fuld tryk på pumpen og åbne for en streng ad gangen. Det kan snildt være det, der giver problemet - det kan tage ekstrem lang tid at få al luft ud af et anlæg.

Har du spurgt dem, der har lavet installationerne? Det burde være en formsag for dem.

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

Tak for dit svar

Jeg har desværre ikke mulighed for at lade installatøren kigge på det, da han gik konkurs. Så jeg må finde en der ved noget om det.
Ved det er svært med det udluftning, men man må kunne gøre et aller andet effektivt, f.eks afmontere slangerne på strengene der ikke virker og skylle det igennem ?

Hej
Peter
Hej Peter

Har installatøren skrevet længderne på rørerne ned?, eller har du en flowmåler på dine gulvvarme kredse? Hvis det ikke er jursteret korrekt, fungerer gulvarmen ikke, eller i bedste fald meget dårligt.

Det lyder til at din installation og gasfyr er rimeligt nyt, jeg formoder at det er et kondencerende gasfyr du har, og så har du formentlig ingen shunt, og du har heller ikke brug for en!

Jeg syntes det er en dårlig ide at pille slangerne af og skylle dem igennem, du risikerer at der kommer mere luft i end du får ud. Gør hellere som Jan R skriver luk for alle kredst og åben kun for 1 af gangen, og få den til at køre, derefter lukker du for den og tager den næste. osv.

Venlig hilsen

Klaus
du er selv inde på noget af det rigtige
afmonter returslangen på den streng der er luft i og før den over i kloakken ved hjælp af et stykke haveslange , så er det bare at få det skyllet igennem , bedst hvis du har mulighed for at lukke for alle de andre strenge
husk først at sørge for at anlægget er fyldt helt op med vand , alt efter hvilket type du har
Hver kreds skal have samme flow. På manifoldet sider der på mange modeller en flowskrue, den skal justeres ind. Jeg har haft lign. problem.
I mit tilfælde har jeg kun 4 kredse, bad ca 18m, entre ca 23m, bryggers 40m og hall ca 65m. Den kreds med kortest streng tager alt vandet, og del længste får næsten intet.
Det blev justeret så flowet nu passer, har ingen problemer mere med manglende varme i de lange kredse.
Men luft i systemet man også være årsag, følg rådet fra Jan R.

Anders
Annonce
Nej, du må for alt i verden ikke afmontere noget, for så kommer der mere luft i!

Du kan evt. montere en automatudlufter på anlægger, som vil løse udluftningsproblemet for dig på sigt.

Den sidste optimering, vores vvs'er lavede, var at hælde en dunk kølervæske på anlægget. Dette mindskede friktionen så meget, at pumpen kunne gå en tak ned - og har samtidig haft en gavnlig virkning på funktionen af gulvvarmen. Han påstår, at en sjat sulfo har samme effekt. Ikke sikkert det virker for dig - men for os var det lige dråben, der fik det til at fungere perfekt!

Mvh.

Jan R.
jan-r >>du har vist ikke selv prøvet at udlufte gulvvarmeanlæg
hvis han bare øger hastigheden på pumpen er der ikke ret store chancer for at det lykkedes og at afmontere returslangen , giver ikke mere luft , det gør 99% af alle vvsmontøre
og brug endelig ikke sulfo , det kan netop forvære problemet , da det kan skumme op
Sådan som jeg har forstået det på flere jeg har snakket med, så er det ikk så'n lige at lade anlægget "selv" udlufte en luftlomme, da den er svær at flytte, så jeg synes da (med min logik , 10 tommelfingre) at det bedste må være at "skylle" hver kreds igennem for vand, og så synes jeg da også det lyder logisk, at når der er forskel på kredsenes længde, skal der reguleres på hver enkelt kreds, for at flowet af vand bliver ens ?? eller er jeg gal på den ?

hejsa
Peter
jo, du kan godt fjerne en luftlomme et sted ved at have en udlufter et andet sted - teorien fejler i hvert tilfælde ikke noget.

Du skal ikke se luft og vand, som to adskilte dele. En del luft er opløst i vandet, hvilket også gør at fisk kan "trække vejret" via gæller. Hvis du opsætter en aflufter ét sted i systemet, så vil den stille og rolig fjerne luft, hvor den sidder. Da noget luft er fjernet, vil det efterlade noget vand, som er mindre luftmættet og dermed har det mulighed for at optage/opløse noget af luften fra dine luftlommen. Efter en tur mere forbi aflufteren vil det kunne optage endnu mere luft osv. osv.

En aflufter skal placeres, hvor vandet har den dårligste evne til at binde luft. Det må være ved lavt tryk, altså lige før cirkulationspumpen. Og så ved høj temp. altså lige efter, at vandet er blevet varmet op.

Det er teorien. Om det så virker i praksis, ved jeg ikke.
Har du prøvet skrue helt op for pumpen og så at lukke for alle andre kredse end lige netop den, hvor der mangler varme på. Lykkes det da at skubbe evt. luft ud burde denne samle sig på det højest beliggende sted i kredsløbet, hvor en fornuftig sjæl burde have monteret en luftskrue.

Hilsen
Allan
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis