En stor dag i mit lange gældstyngede liv.

Så skete det, vendepunktet i mit reallån.

Endelig betales der mere i afdrag end i rente. Det er fandme dejligt at kunne se det går den vej .

Er jeg ene om at glædes over at en dag er lortet man har gået og hamret, banket og skruet på betalt.

Det med at man pludselig ejede 2/3 af huset tog kun 4 år, men det kan man takke det plumrådne bolig marked vi har for. rolleyes

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Så skete det, vendepunktet i mit reallån.... Vis hele indlægget
71 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det der med at æde af topskatten, er det ikke sidste år (2007) den duer.

Er henstillinge til ratepensioner ikke slut fra. dd.

Eller er det bare noget jeg har hørt.

I så fald sidder der nok nogen nu og spekulerer i, hvad de nu skal bruge alle de afdragsfrie penge til....

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vi ved udmærket, hvad de afdragsfri penge skal benyttes til.

Vi kom begge uden en krone på lommen (i hvert fald hvis vi taler overskud fra tidligere hussalg), skulle finansiere hele hytten her fra bunden af. Den kostede så gudskelov kun 1,25 mill, dengang, men det er spilme også mange penge at gå ud og stampe op på fornuftige vilkår. Ikke mindst, hvis man som vi er afhængige af at have en nogenlunde fornuftig bil til at trille på kundebesøg i, og i øvrigt har en søn på 10 år, som ikke er billig i drift (selvom han aldrig får modetøj eller det helt hotte legetøj)

Så på trods af en husstandsindkomst, der ligger på den lune side af 600K, føler vi os bestemt ikke som nogle rige svin, bevares, vi har altid til mad og andre fornødenheder, men skal Bente-pigen pludselig have en ny diesel, kommer det til at gøre rigtig ondt i flere år.

Vi fatter i øvrigt ikke, hvordan unge familier (f.eks. vores genboer) har fået råd til at sætte sig i et hus som vores (som koster 2 mill nu), og stadig have råd til at leve, få tvillinger og købe en nyere bil med jævne mellemrum. Måske vi skal på kursus hos dem på et tidspunkt

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Tvillinger = 3 X børnebidrag ( iøvrigt røv uretfærdigt i mange tilfælde ).

Næh, jeg fatter ej heller sammenhængen med at folk har råd til alt det de går og laver.

Her i området :

2 biler i hver carport (den ene kan jo være firmabil uden reklamer), husene koster mere en 3 mill. (opført efter 2005, mange dog bygget orange).

Så blev det smart med sommerhus i Bulgarien, så købte flere af dem det. Så blev det pop. med en større racer MC, så sådan en står der sgu også i carporten (de kører ikke på den).
Men hver 5'te dansker ligger søvnløs om natten og tænker på økonomi.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

Det der med at æde af topskatten, er det ikke sidste år (2007) den duer.

Er henstillinge til ratepensioner ikke slut fra. dd.

Eller er det bare noget jeg har hørt.

I så fald sidder der nok nogen nu og spekulerer i, hvad de nu skal bruge alle de afdragsfrie penge til....

MVH

Hej Peter
Godt nytår til jer alle.
Jeg tror du tænker på kapitalpension. Den giver kun fradrag i mellemskatten, og da den grænse fra 2008 er sat ligesom bundskatten, kan det ikke betale sig at sætte penge ind på kapitalpension (du får et fradrag på 38 % tror jeg det er, og skal betale 40 % når du får den udbetalt). Ratepension giver fortsat fradrag i topskatten.
Hej Frank
Citat fra PeterR


Men hver 5'te dansker ligger søvnløs om natten og tænker på økonomi.

MVH


Og så er der dem, der forklarer om hvor utrolig mange penge de tjener, samtidig med at de ikke kan betale selv små regninger!sad

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Der er jo det gamle ord om tæring efter næring, altså bruge mindre end man tjener. Så kan det jo aldrig gå helt galt. Men stadig og altid vil der være nogen, som øjensynlig får alt muligt, mens andre med ca. samme indtægt altid er på røven. Jeg har vel ligget midt i feltet og altid undret mig over hvordan de, som fik alt muligt, bar sig ad . Desværre fandt jeg aldrig ud af det, men det gik jo alligevel. Men generelt vil jeg gerne anføre at min generation i høj grad blev hjulpet af en inflation, som gjorde at indtægterne hastigt blev større og terminerne lå fast, der var ikke noget med låneomlægning/tillægslån eller alle de ting vi kender i dag, som gør en uendelig optagning af lån mulig.
Det har altid undret mig, når folk optager 30 års løn til rejser , biler eller andre kortvarige glæder. Men til gengæld har gældssætningen hjulpet til en betydelig købekraft i samfundet og sat mange ting i gang.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Min bankmand påstår hårdnakket, at over 70% af alle nye lån er afdragsfrie.... Hvorved det pludselig gik op for mig, hvordan de unge familier får råd til nyt hus til min. 2,5 mio. + en nyere passat og smart lille konebil. Hvis I ikke ved det, er det lovpligtigt at indregistrere en passat stationcar, når man bygger nyt! wink Det er i hvert fald indtrykket, når man går en tur i et nybygger-kvarter.

Min holdning er, at generationen født omkring '80 faktisk kun kan huske optur (i den periode, de har været bevidste om penge), og derfor har fået et lidt "forskruet" forhold til den økonomiske udvikling (jeg taler MEGET generelt nu). Særligt de sidste 10 år har det jo været en lang og nem tur i rutschebanen - og nu lader det til, vi skal til at kravle op ad igen i en periode (hvilket er en sund øvelse )

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Særligt de sidste 10 år har det jo været en lang og nem tur i rutschebanen - og nu lader det til, vi skal til at kravle op ad igen i en periode (hvilket er en sund øvelse )


Nu skal vi bare lige have cementeret opbremsningen med en masse vilde strejker, som vi alle kan tabe stort på, og så nogle koloenorme lønstigninger, som kan accelerere arbejdsløsheden op igen og dermed rutcheturen nedad i lyntempo.

Med venlig hilsen
ktm

 

YEP - lige mine ord. Tror vi står overfor en gevaldig opbremsning.
Selvom JEG selvfølgelig skal have mine 30%, så var det faktisk bedre for lille dk, at vi får hold på lønudviklingen, så vores konkurrenceevne kunne få et lille hak op. Ved godt, vi ikke skal producere mere i DK, men hjernerne f.x. i Indien fungerer lige så godt som vores - bare til en væsentligt lavere løn.
Samtidig ville betalingsbalancen ikke have noget imod, at vi får bremset forbruget en anelse.

Mvh.

Jan R.
Som offentlig ansat i sundhedssektoren kan jeg godt forstå at nogle af faggrupperne vil have mere i løn.

Så her er en strejke helt velkommen, der er nogen der sidder og sover.

Jeg har aldrig forstået systemet i, at når der er stor mangel på folk i en faggruppe, ja så er lønnen altid steget for denne gruppe.

Dette gælder bare kun for læger og ingeniører i dette land.

Det er en skæv fordeling at der kun lefles for denne faggruppe, for de er ikke i stand til at udføre deres arbejde uden alle de andre faggrupper, hvor der er stor mangel på folk.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 51 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis