Glaslåge og brun sæbe

Hej.

Vi fik for 3 uger siden installeret en HWAM Monet brændeovn. Jeg har problemer med at holde ruden fri for sod, og må hver morgen rense den, for at den bliver klar. Jeg har justeret sekundær luft helt op iht. vejledningen for ovnen, men det gør ikke ruden fri for sod. Det skal siges at jeg fyrer med enten godt tørt løvtræ i mindre stykker, eller tørt fyr-træ. Jeg har forøgt med både store og små stykker, det gør umiddelbart ingen forskel. Jeg syntes umiddelbart heller ikke indstillingen af primær luft gør den store forskel. Umiddelbart skulle det give mere sod at brænde med lidt primær luft, så det plejer jeg at holde mig fra..

Er der nogle der har gode råd til at undgå sod på glasset? Jeg mener at ruden skulle kunne holdes fri, især når det er en brændeovn til ca. 20.000 kr.! Eller er det mig der er for krævende?

Vi har også forsøgt at brænde en større mængde træ af ad gangen, det tager lidt af det, men ikke det hele. Desuden giver det en "frygtelig" varme, så det er ikke en brugbar løsning.

Sidst, så har en af mine venner givet mig følgende råd: Man kan smøre glasset med brun sæbe, og så bare lade brændeovnen selv brænde det af, det skulle modvirke tilsodning.. Er der andre der har hørt om det råd, jeg vil nødig ødelægge glasset hvis det nu er et forkert/dårligt råd..

På forhånd tak for hjælpen, og god jul :-)
Hej. Vi fik for 3 uger siden installeret en... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan altså ikke spille på alle heste samtidig og så forvente en god gevindst.
Enten bruger du fjenvarme eller brændeovn, alt andet er tumbet.
Den med småfolk i huset køber jeg ikke, det er et luksus problem. Hvad tror du vore forældre gjorde før fjernvarmen.

V.h. Håndværkeren
Ja det er nok her bananen ligger begravet.
Jeg har selv gulvvarme og supplerer op med brændeovn når det er koldt. Så må udetemperaturen bestemme om vi skal have 24 eller 27 grader indendørs. Gulvvarmen er jo forsinket med 1 dag i forhold til det danske vejr.
En enkelt optænding kan være godt når det er lidt koldere, mens regulær fyring over dagen og aftenen kræver blæst og kulde for ikke at få det for varmt. Det skal her siges at der er åbnet op til entreen hele tiden og med 4 børn i huset så ligner hoveddøren mere en svingdør end en hoveddør smile
Huset er fra 1997 og er på 165 m2 med gulvvarme i hele huset. Ingen radiatorer.
Det er da også at ødsle med energien, jeg har max. 21 grader i de rum jeg opholder mig, i køkkenet er der ikke mere end 10 grader.
Når jeg står op er temp. faldet til 12-15 grader i stuen men det er da bare en vane.
Ja og dog. Vores brændeovn står midt i huset og varmen konvekterer rundt i stuen og værelserne. Når først ovnen er tændt så stiger temperaturen bare stille og roligt. Det er jo sådan konvektion virker. Store glasvinduer ud mod haven bliver meget afkølet når det blæser meget og derfor er det "dejligt" at fyre op i brændeovenen.
>Håndværkeren: Jeg forsøger jo bare at finde den optimale sammensætning, at fyre så meget som muligt med brændeovnen da det er billigst, og samtidig undgå at der er 25+ grader i vores stue. Samtidig skulle der gerne afgives så meget varme til radiatorerne, at fjernvarmen ikke kører konstant. Det mener jeg ikke er at spille på flere heste, men bare forsøge at opnå den mest optimale økonomi, og også miljø for den sags skyld..

>Lollænder: Jeg kan høre at jeg ikke er den eneste der står med det problem. måske er der bare ikke den rette løsning, så må man måske bare forsøge at opnå det bedste alternativ. Måske man skulle få sig nogle flere børn, de render så meget rundt, så det kunne måske sprede varmen lidt :-).
Annonce
Min erfaring er at man godt kan få varmen af at lave børn. Har 4. Derefter så kan mån få varmen af at rydde op efter dem smile
Citat fra Lollænder

Min erfaring er at man godt kan få varmen af at lave børn. Har 4. Derefter så kan mån få varmen af at rydde op efter dem smile



Alt over fem minutter er FAST arbejdewink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis