Glaslåge og brun sæbe

Hej.

Vi fik for 3 uger siden installeret en HWAM Monet brændeovn. Jeg har problemer med at holde ruden fri for sod, og må hver morgen rense den, for at den bliver klar. Jeg har justeret sekundær luft helt op iht. vejledningen for ovnen, men det gør ikke ruden fri for sod. Det skal siges at jeg fyrer med enten godt tørt løvtræ i mindre stykker, eller tørt fyr-træ. Jeg har forøgt med både store og små stykker, det gør umiddelbart ingen forskel. Jeg syntes umiddelbart heller ikke indstillingen af primær luft gør den store forskel. Umiddelbart skulle det give mere sod at brænde med lidt primær luft, så det plejer jeg at holde mig fra..

Er der nogle der har gode råd til at undgå sod på glasset? Jeg mener at ruden skulle kunne holdes fri, især når det er en brændeovn til ca. 20.000 kr.! Eller er det mig der er for krævende?

Vi har også forsøgt at brænde en større mængde træ af ad gangen, det tager lidt af det, men ikke det hele. Desuden giver det en "frygtelig" varme, så det er ikke en brugbar løsning.

Sidst, så har en af mine venner givet mig følgende råd: Man kan smøre glasset med brun sæbe, og så bare lade brændeovnen selv brænde det af, det skulle modvirke tilsodning.. Er der andre der har hørt om det råd, jeg vil nødig ødelægge glasset hvis det nu er et forkert/dårligt råd..

På forhånd tak for hjælpen, og god jul :-)
Hej. Vi fik for 3 uger siden installeret en... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Håndværkeren.

Jeg er begyndt, siden vi fik den nye ovn, at flække det meste brænde en gang mere, så det nu er maks de 8-10 cm. i diameter som HWAM anbefaler. De siger også, at brændet må maks. være af str. 1 kg., hvilket ikke er noget problem når jeg fyrer med fyrtræ.

DOG er brændet savet efter en ovn der kan klare 37 cm. stykker. HWAM anbefaler at brændet er 25-33 cm., hvilket virker rigtigt idet der måske er 38 cm. mellem væggene i midten af brændkammeret, men så er der dårlig cirkulation i enderne. Det forsøger jeg dog at undgå ved at lægge stykkerne på tværs. MEN det kan måske have lidt at sige. Jeg skulle nok prøve at save brænde op i kortere stykker til nogle dage, og så se. Umiddelbart tror jeg nu ikke det har den store betydning for soden...

Det skal i øvrigt siges, at jeg i eftermiddags opnåede at den nederste halvdel af glasset blev brændt fri for sod. Det skete ved at jeg havde en masse småstykker som jeg puttede ind på en gang. En det hjælper mig bare ikke på det øverste område, hvor soden jo er værst.. Jeg kan jo ikke fylde den så meget, at det brændes af, og desuden var det en forholdsvis kraftig fyring der skulle til.

Fortsat mange tak for jeres svar, det sætter jeg stor pris på!
Hej med jer!
Jeg har en Jøtul kamin eller pejs, jeg har nu brugt den i 5 år og kun renset ruden for sod 2-3 gange, det var inde jeg lærte at bruge den, når jeg starter den og lader der være god luft til der er godt gang i den, så kommer der ikke sod på glasset.
Godt nytår.
MVH Preben41

preben

Tjek da HWAM hjemmesiden, for gode råd netop på deres model.

http://www.hwam.com/r%C3%A5d+og+vejledning/opt%C3%A6nding+og+fyring

Jeg har selv en Morsø 8140, den soder aldrig, men der sætter sig noget gråt aske på glasset - Jeg fjerner det med en blomsterforstøver der indeholder vand, og tørrer det væk med et par ark køkkenrulle papir.
Tidligere benyttede jeg mig af en Varde ovn, den billigste de havde - den kunne ikke give mig det varme behov jeg har behov for.
Ja ovnen skal være godt varm inden man skruer ned for luften, ellers virker den kun som en "Pyntegestand"
Tak for alle jeres råd.

Jeg har nærstuderet HWAM's vejledning en del gange efterhånden, uden rigtig at syntes det har hjulpet.

Jeg har dog fundet ud af følgende: Der dannes mindre sod på ruden hvis jeg fyrer relativt kraftigt op i starten, og så fylder rimelig godt på, men regulerer ned for luften. FØR tændte jeg op, og fyldte kun meget lidt på af gangen, Det resulterede i en lidt rodet forbrænding, hvor jeg var nødt til at skrue helt op for luften, for at holde gang i det. Der var altså ikke nok brænde/gløder til at holde en ordentlig forbrænding.

Så nu prøver jeg den nye strategi, så må vi se hvad der sker..

Men stadig, så er det et problem, at der bliver for varmt i stuen..
Annonce
Citat fra Mr3xs

Tak for alle jeres råd.

Jeg har nærstuderet HWAM's vejledning en del gange efterhånden, uden rigtig at syntes det har hjulpet.

Jeg har dog fundet ud af følgende: Der dannes mindre sod på ruden hvis jeg fyrer relativt kraftigt op i starten, og så fylder rimelig godt på, men regulerer ned for luften. FØR tændte jeg op, og fyldte kun meget lidt på af gangen, Det resulterede i en lidt rodet forbrænding, hvor jeg var nødt til at skrue helt op for luften, for at holde gang i det. Der var altså ikke nok brænde/gløder til at holde en ordentlig forbrænding.

Så nu prøver jeg den nye strategi, så må vi se hvad der sker..

Men stadig, så er det et problem, at der bliver for varmt i stuen..


Ja korrekt, der skal noget til for at holde den igang (Min morøs 8140), jeg giver den noget at leve af, så der er ca 1-1½cm lag røde gløder hele tiden. Skruer kun helt ned, når der kun er gløder
Men kan skorstenen ikke være for stor.

mvh

Carsten
Citat fra Mr3xs

Tak for alle jeres råd.

Jeg har nærstuderet HWAM's vejledning en del gange efterhånden, uden rigtig at syntes det har hjulpet.

Jeg har dog fundet ud af følgende: Der dannes mindre sod på ruden hvis jeg fyrer relativt kraftigt op i starten, og så fylder rimelig godt på, men regulerer ned for luften. FØR tændte jeg op, og fyldte kun meget lidt på af gangen, Det resulterede i en lidt rodet forbrænding, hvor jeg var nødt til at skrue helt op for luften, for at holde gang i det. Der var altså ikke nok brænde/gløder til at holde en ordentlig forbrænding.

Så nu prøver jeg den nye strategi, så må vi se hvad der sker..

Men stadig, så er det et problem, at der bliver for varmt i stuen..


Hej.. det lyder for mig lidt som om din ovn kunne være for stor..???
Du gør det jo rigtig.. fuldt knald fra start.. når skorstenen er varm i toppen og træet er gasset af, lukker du lidt af.. Hvis du gør det fortidligt fx din skorsten ikke er varm i top, får du en uren forbrændning = sod.. men det ser du meget tydeligt når du lukker for træk. Det burde ikke være så svært.. Jeg tror din oven er så stor at du føler for meget varme ved opstart, og lukker for tidligt ned..?????

Mvh Jan J
Citat fra Lollænder

Men kan skorstenen ikke være for stor.

mvh

Carsten


Nej skorstenen kan ikke blive for stor når det er en standart stålskorsten, men der kan være for meget træk i den, det ordnes ved at indsætte et spjæld i afgangs røret der kan lukke halvt af.
Jeg har det til min ovn da den ellers ville være umulig at styre lige så snart det blæser lidt.
Jeg syntes egentlig det går udemærket med trækket, tror ikke det er problemet. Jeg kan sagtens lukke nok ned for luften, og selvom det blæser i dag, giver det en ret jævn forbrænding.

Mht. ovnens størrelse, så skulle den passe nogenlunde til husets og stuens størrelse. Stuen ligger i åben forbindelse med køkkenet, og tilsammen er det vel 40 m2. Derfra er der via en dør altid åben til resten af huset, som er 144 m2 i alt. Det skal siges at brændeovnen er med vandtank. Så brændeovnen er koblet på alle radiatorer og gulvvarme. Fjernvarmen er indstillet til et minimum, men det gør stadig, at der ikke blvier rigtig koldt i huset. Derfor er der sjældent under 20 grader i stuen, hvilket også gør, at der hurtigt bliver varmt. Egentlig burde vi jo så bare tænde op i brændeovnen, og så lade den gå ud, men så er forsyningen til radiatorerne jo ikke ret stor, og dermed kører fjernvarmen. Og det generer mig altså lidt, at vi skal betale for fjernvarme, når brændet er næsten gratis...

Så det er sådan set mit dilemma. Jeg har svært ved at lukke yderligere ned for fjernvarmen. Eller det vil sige, konen er ikke særlig begejstret for, at der lukkes yderligere ned. Det kan give problemer med at der ikke kan lukkes op for varmen på værelserne, og der er ikke hensigtsmæssigt med småfolk i huset. Jeg har tænkt lidt over varmeflytning, men syntes også det er noget rod, og burde ikke være nødvendigt når nu brændeovnen afgiver varme via radiatorerne..
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis