Køb af gammelt hus. Bla El spørgsmål + mere

Hej, jeg overvejer at købe et gammelt hus. Det er et hus der skal renoveres fra a til z.

Men er der nogle specielle ting man skal være ekstra opmærksom på?

Self. om murværket er sundt og rask, og det samme med spærene. Men er selv tømrer, så er intet problem der.

Hvad med El? Er det en god ide at skifte det hele ud med nyt, nu man er igang, eller er det ikke nødvendigt? Huset er fra 1900. Og samme med vvs?

Andre ting man skal være opmærksom på, er i velkommen til at skrive her.

Carsten
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Godt du er tømrer selv, men jeg kan alligevel ikke lade være med at nævne, at renovering af noget gammelt kan bilve dyrere end at bygge nyt. Så derfor er en god gennemarbejdet plan inden du går igang et must. Så undgår du at står med et resultat som måske ikke er helt godt, alt for dyrt, har taget alt for lang tid og har kostet for meget.
Hvis du alligevel skal igang fra a til z ville jeg ubetinget tage el installationen med. Hvad med soklen? stand og materialer?

mvh Anders
Soklen er af kampesten, ikke det bedste men ser ok ud. Ellers er der en enkelt sætningsrevne, men heller ike noget vildt.

Materialer, hvad tænker du på der?

Standen er ikke for god ellers, men de væsentligste ting, som murværk og tagkonstruktion ser fornuftige ud, af det man kan se.
Hej igen

Det med materialer var netop sådan noget som f.eks de kampesten du nævner. Lige netop det har jeg dog ingen viden om, men der dukker nok nogle synspunkter op fra nogle sagkyndige personer her på siden hvis du venter lidt.
Jeg har altid haft en indbygget respekt for at investere gode penge i boliger som grundlæggende stadig ikke er helt ok efter endt arbejde og investering. Det skal dog lige bemærkes at jeg altså ikke ved om kampestenssokler kommer under den kategori.

mvh Anders
Kampestensokkel er som sådan ok, bare man ikke smider tungt tag på osv. Der ligger tegl nu, men det går nok ikke at bygge et par kviste eller frontspids på.
Hej Carsten.
En kampestens sokkel kan være lige så god som en støbt når vi ser på huse bygget i den periode. Mit hus er bygget i 1904 på en fod stampet beton sokkel, men på grund af en ler ryg der går på langs af huset er det revnet hele vejen igennem. Altså en sætnings skade, det ses tydeligt på loftgulvet der buer med en højdeforskel på 6 cm i midten af huset i langsgående retning.
Dit spørgsmål om det elektriske, det vil nok være en rigtig god ide at skifte hele herligheden. Det er gjort her i huset, simpelthen alt er skiftet, desværre har den tidligere beboer ikke taget det så tungt med kablerne, de ligge udvendigt på murene med tilsvarende grimme kabel holdere af plast.
Men som Anders er inde på kan det blive en dyr fornøjelse at rode med et gammelt hus, der burde rives ned og opbygges på ny istedet for.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Jamen hvis manden her er tømmer og han siger god for bygningen skal man ikke råde ham til at rive det ned og bygge nyt. Jeg vil beholde huset og sætte alt nyt el, varme og vand ind.

Jeg har også selv lige investeret. Og det var/er også en gennemgribende renovation.
Og mine erfaringer er som følger:
Det kan GODT betale sig hvis man kan lave en del ting selv, at renovere. MEN, vær HELT sikker på hvor meget der skal laves INDEN du går igang. Der kommer overraskelser, hvis man ikke har planlagt/undersøgt godt nok. Det er trods alt stadig ret svært at få gode håndværkere, og det skal der til hvis man skal bygge nyt, og renovation sparer derfor en kende tid. Til gengæld, så er det driftsmæssigt mere praktisk at bygge nyt. Du får en bedre økonomi, fordi huset er ordentligt isoleret osv. Og det er MEGET besværligt at skulle isolere hele huset om, især hvis der skal nyt fundament, vægge, etageadskilelser, tag osv.

Mht. el og VVS, så kigge jeg en gang på det der var og så tænkte jeg: "nå ja, det kommer til at koste mig 250.000", men hvis din kloakering er fra 50'erne eller deromkring, så er den ved at være nået til vejs ende, og så er det STADIG billigere at lave det hele om når du alligevel har lofter, vægge og gulve "brudt ned", end det vil være at skulle gøre det efterhånden som det går i stykker over de næste par år. PLus, det tager meget tid at ordne disse ting efterfølgende, og der vil være så mange ANDRE ting man skal ordne, så du vil sætte pris på at der er noget der IKKE skal laves om igen foreløbigt.
El, der kan du med fordel få lavet et el-tjek af en aut. elektrikker. Jeg kunne dog i mit tilfælde se at jeg ville have lavet det om, da der var stofledninger, og trækontakter i halvdelen af huset (!) og den anden helvdel så ud til at være lavet af den tidligere ejer, eller en anden pilfinger, der ikke tog voldsomt hensyn til detaljer som brandsikring, vandindtrængning, estetik, lovlighed osv. og så kan man lige så godt lave det hele om. Og det er altså SVÆRT at få elektrikkeren til at samarbejde med de øvrige håndværkere, da han normalt ikke kommer forbi dagligt under en renovation. Men heldigvis for dig, så skal elektrikkeren nok mest samarbejde med tømreren (med mindre du vil have skjulte installationer i murene), og hvis det er dig selv, så hjælper det en del på tingene.
Citat fra Carsten Rasmussen

Hej, jeg overvejer at købe et gammelt hus. Det er et hus der skal renoveres fra a til z.

Men er der nogle specielle ting man skal være ekstra opmærksom på?

Self. om murværket er sundt og rask, og det samme med spærene. Men er selv tømrer, så er intet problem der.

Hvad med El? Er det en god ide at skifte det hele ud med nyt, nu man er igang, eller er det ikke nødvendigt? Huset er fra 1900. Og samme med vvs?

Andre ting man skal være opmærksom på, er i velkommen til at skrive her.

Carsten

Mht. el skal du sikkert alligevel igang med at lave ekstra stikkontakter, lampeudtag mv. Eltavlen er sikkert med kun med nogle få sikringer - selv har jeg netop lavet ny tavle med ca. 20 automatsikringer - og jeg burde nok ha lavet nogle flere til et hus på ca. 90 m2 - så det kan du roligt forny og udvide efterhånden som din renovering skrider frem - det er en god ide at have byggestrøm - så vent med at fjerne al det gamle el - før nyt er etableret.

Mvh
Say Whot??? 20 automatsikringer??? Der er nok LIGE voldsom nok til 90kvm. Du kan nøjes med 2 lysgrupper samt en 4-polet gruppe til komfur+opv+kogeplader

Self. er det en god idé med flere, men det der er OVERKILL.! Så hellere indsætte hpfi foran hver sikringsgruppe, hvis man endelig skal lave overkill..

Mvh.
Elektrikeren.

Citat fra Ole ben

Mht. el skal du sikkert alligevel igang med at lave ekstra stikkontakter, lampeudtag mv. Eltavlen er sikkert med kun med nogle få sikringer - selv har jeg netop lavet ny tavle med ca. 20 automatsikringer - og jeg burde nok ha lavet nogle flere til et hus på ca. 90 m2 - så det kan du roligt forny og udvide efterhånden som din renovering skrider frem - det er en god ide at have byggestrøm - så vent med at fjerne al det gamle el - før nyt er etableret.

Mvh
Jeg har lige bestilt 2xUG36 til mit hus efter renovation. 20 poler er på ingen måde i overkanten til et mindre parcelhus. I dag SKAL et moderne køkken have min. 5 faser. ovn, komfur (gerne 2 faser), mikrobølgeovn, stik og lys. Og det er bare køkkenet. Så kommer der måske en opvaskemaskine også. Hertil 2-3 faser til resten af huset plus en fase til vaskemaskine og tørretumbler, samt en til udendørs belysning, og evt. elektirsk varme og/eller frostsikring.
Det løber altså hurtigt op. Det kan da godt være det er MULIGT at lave det på færre poler, men det er hverken praktisk eller ønskværdigt hvis du spørger mig... Og det skal du lade være med hvis du er minimalist.

Men pointen er at hellere have en sikringsgruppe du IKKE skal bruge, end at stå og mangle en. For når man bestiller tavlen, så er den testet med alle grupperne, så hvis du piller en ud, så er det ikke et problem, men hvis der bagefter skal sættes en ekstra i, så er det altså meget arbejde, og de fleste elektrikkere gider ikke at arbejde med tavler, fordi det er pisse besværligt.
Planlæg hvad du skal have strøm til, og hvad der skal trækkes af kabler, aftal det med din fagmand, og få bestilt varene i god tid, så er der ingen problemer. Generelt, udskift alt hvad fagmanden siger SKAL udskiftes, og kig på om du mener det ikke vil være flottere at få skiftet det der "bør" skiftes også når nu du alligevel har gang i den store hammer.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis