Køb af gammelt hus. Bla El spørgsmål + mere

Hej, jeg overvejer at købe et gammelt hus. Det er et hus der skal renoveres fra a til z.

Men er der nogle specielle ting man skal være ekstra opmærksom på?

Self. om murværket er sundt og rask, og det samme med spærene. Men er selv tømrer, så er intet problem der.

Hvad med El? Er det en god ide at skifte det hele ud med nyt, nu man er igang, eller er det ikke nødvendigt? Huset er fra 1900. Og samme med vvs?

Andre ting man skal være opmærksom på, er i velkommen til at skrive her.

Carsten
Hej, jeg overvejer at købe et gammelt hus. Det er... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes nu også at 20 automatsikringer lyder liiige i overkanten... men bevarres, hvis det er fordelt på fem faser er det sikkert meget fornuftigt? :-)
Citat fra StenKrog

Say Whot??? 20 automatsikringer??? Der er nok LIGE voldsom nok til 90kvm. Du kan nøjes med 2 lysgrupper samt en 4-polet gruppe til komfur+opv+kogeplader

Self. er det en god idé med flere, men det der er OVERKILL.! Så hellere indsætte hpfi foran hver sikringsgruppe, hvis man endelig skal lave overkill..

Mvh.
Elektrikeren.

Hej Elektrikeren,

Komfur, spabad, elvandvarmer, 3 - 4 komputere, fjernsyn, fastbrændselsfyr, ovn, mikrobølgeovn, brødrister, vaskemaskine, emhætte, fugtstyret ventilator, køleskab, fryser, cirkulationspumpe, tørretumbler mm. + ca. 30 lampeudtag og ca. 30 stikkontakter på 2 lysgrupper og en 4 polet - det må vist være mange år siden du var elektrikersmile

En automatsikring koster kun ca. det halve af en 3-polet stikkontakt, så det er ikke her man skal spare. Man kan iøvrigt vistnok få nogle automatsikringer med indbygget HPFI.

Mvh
Jamen jeg prøver lige at komme med en bedre begrundelse hvorfor jeg syntes det er spild.

Normalt idag sætter man 13A lysgrupper op, og du har som regel 25A forsikring (nogle 35A) Så det eneste det hjælper ved at sætte flere sikringer op, er at skulle en brugsgenstand gå istykker og lave en kortslutning (MEGET sjældent iforhold til HPFI fejl) Så er det kun et mindre område der ikke er strøm i.

Forresten har du nogensinde selv set et hus på 90kvm med 20 gruppeafbrydere.. Det bliver jo en UG24 som er proppet KUN med gruppeafbrydere..

Og ang. jeg som elektriker, kan jeg fortælle at jeg er skam ikk ældre end 22, så vil ikke sige det er mange år siden..

Citat fra Ole ben

Hej Elektrikeren,

Komfur, spabad, elvandvarmer, 3 - 4 komputere, fjernsyn, fastbrændselsfyr, ovn, mikrobølgeovn, brødrister, vaskemaskine, emhætte, fugtstyret ventilator, køleskab, fryser, cirkulationspumpe, tørretumbler mm. + ca. 30 lampeudtag og ca. 30 stikkontakter på 2 lysgrupper og en 4 polet - det må vist være mange år siden du var elektrikersmile

En automatsikring koster kun ca. det halve af en 3-polet stikkontakt, så det er ikke her man skal spare. Man kan iøvrigt vistnok få nogle automatsikringer med indbygget HPFI.

Mvh
Carsten, hvis du alligevel trækker nye el-rør og kabler, så træk CAT-5 kabler samtidig, det vil du få glæde af på et tidspunkt.

MvH,

Bent.
Hej... Nu har jeg undret mig lidt over at folk skriver at strømmen er fordelt på 5 faser? Dengang for 1½ år siden, da jeg fik mit svendebrev, fandtes der "kun" 3 faser! Har heller aldrig set en 5-faset motor... *GG*

Nå... nok om det! Vil give elektrikeren helt ret i at 20 gruppeafbrydere er ALT for meget til et parcelhus på 90 kvm. Reglerne siger, at der skal være en lysgruppe per påbegyndt 30 KVM. Hvis man skal gøre sig selv en tjeneste betaler man for at få lavet dem alle som combi HFI relæer. Det er en 13A automatsikring hvor der er HPFI relæ i. Det gør at lige meget hvilken fejl der opstår er det KUN på den enkelte gruppe.

MHT. at lave et gammelt hus om kan det hurtigt blive en meget dyr affære. Specielt hvis du skal til at understøtte solker og grave kælder ud og sådan.
El i et gammelt hus ville jeg lave om. Som fagmand ved jeg hvilke skader gamle stofledninger og lignende kan lave. Hellere ofre de ekstra penge nu hvor du er i gang. Der hvor jeg er ansat regner vi med at vi kan lave et normalt parcelhus fra nyt med alt og incl.moms mellem 65000 og 75000 kr. Men hvis du er indstillet på at selv lave alt fræsearbejdet og sætte dåser i kan du spare mange penge. Det er vigtigt at du snakker med din elektriker om det, for når du gennemrenoverer et hus skal du leve op til gældene regler med jord i hele hytten og en stikkontakt per påbegyndt 6 kvm og at der skal være 2 grupper i et køkken. Tag en snak med den lokale elektriker om det. Det er det bedste råd jeg kan give dig.

MVH
Elektrikeren
Annonce
Bliver desværre nødt til at rette lidt på dig...

Det er 1 lysgruppe pr påbegyndt 50 kvm - (dog mindst 2 lysgrupper) 801,314 side 340 i sb.

ang. 5 faser er det sikkert fordi nogle uanede mennesker ikke ved hvad den blå og gulgrønne er til, og kalder dem derfor for faser også...

At sætte combi relæer i er en kanon ting.. Dog koster modulerne ca. 600 inkl moms pr relæ, hvorimod en 2-polet gruppe koster 90,- inkl moms.. En del ekstra penge, hvis man skal have 5 combi´er istedet for alm. gruppe afbrydere..

Citat fra Mister_001

Hej... Nu har jeg undret mig lidt over at folk skriver at strømmen er fordelt på 5 faser? Dengang for 1½ år siden, da jeg fik mit svendebrev, fandtes der "kun" 3 faser! Har heller aldrig set en 5-faset motor... *GG*

Nå... nok om det! Vil give elektrikeren helt ret i at 20 gruppeafbrydere er ALT for meget til et parcelhus på 90 kvm. Reglerne siger, at der skal være en lysgruppe per påbegyndt 30 KVM. Hvis man skal gøre sig selv en tjeneste betaler man for at få lavet dem alle som combi HFI relæer. Det er en 13A automatsikring hvor der er HPFI relæ i. Det gør at lige meget hvilken fejl der opstår er det KUN på den enkelte gruppe.

MHT. at lave et gammelt hus om kan det hurtigt blive en meget dyr affære. Specielt hvis du skal til at understøtte solker og grave kælder ud og sådan.
El i et gammelt hus ville jeg lave om. Som fagmand ved jeg hvilke skader gamle stofledninger og lignende kan lave. Hellere ofre de ekstra penge nu hvor du er i gang. Der hvor jeg er ansat regner vi med at vi kan lave et normalt parcelhus fra nyt med alt og incl.moms mellem 65000 og 75000 kr. Men hvis du er indstillet på at selv lave alt fræsearbejdet og sætte dåser i kan du spare mange penge. Det er vigtigt at du snakker med din elektriker om det, for når du gennemrenoverer et hus skal du leve op til gældene regler med jord i hele hytten og en stikkontakt per påbegyndt 6 kvm og at der skal være 2 grupper i et køkken. Tag en snak med den lokale elektriker om det. Det er det bedste råd jeg kan give dig.

MVH
Elektrikeren
Citat fra StenKrog

Jamen jeg prøver lige at komme med en bedre begrundelse hvorfor jeg syntes det er spild.

Normalt idag sætter man 13A lysgrupper op, og du har som regel 25A forsikring (nogle 35A) Så det eneste det hjælper ved at sætte flere sikringer op, er at skulle en brugsgenstand gå istykker og lave en kortslutning (MEGET sjældent iforhold til HPFI fejl) Så er det kun et mindre område der ikke er strøm i.

Forresten har du nogensinde selv set et hus på 90kvm med 20 gruppeafbrydere.. Det bliver jo en UG24 som er proppet KUN med gruppeafbrydere..

Og ang. jeg som elektriker, kan jeg fortælle at jeg er skam ikk ældre end 22, så vil ikke sige det er mange år siden..

Jeg har set et lille smalt hus for ca. 15 år siden på kun ca. 50 m2, hvor der af en ingeniør var installeret lavvolts kontakter. Herfra gik der utallige tynde ledninger ud på toilettet, hvor en mængde kiprelæer var anbragt. 1 til hver stikkontakt og lampeudtag - jeg talte dem ikke. Herfra gik der så et bundt ledninger, tykkere end du kunne holde om med 2 hænder tilbage på loftet og ud til de enkelte forbrugssteder.

Dette ville jeg gerne undgå - men alligevel blev min tavle lidt voldsom, men jeg kunne nu godt have brugt nogle flere 230 v, 13 A automatsikringer (de koster kun ca. kr. 30,-), for at gøre det mindre uoverskueligt

Mvh ole ben
Citat fra Bent Andersen

Carsten, hvis du alligevel trækker nye el-rør og kabler, så træk CAT-5 kabler samtidig, det vil du få glæde af på et tidspunkt.

MvH,

Bent.

Jep :p

Men ang. stofledninger - så længe de sidder i væggen og du ikke 'piller' ved dem sker der ingenting. (Gummiet smuldrer jo ikke sålænge det bliver urørt i væggen og evt. kortslutter til det omsluttende stålrør) Men somregel som de fleste andres skriver, så kan du med fordel skifte hele lortet...

Jeg har i mit gamle hus, ikke ændret på ledningsføringen i stuen, samt mine værelser (= benytter gl. stofledninger) - Men i mit køkken, hvor jeg har lavet alt om, og banket fliser af væggene, fræsede jeg i murstene og lagde nye kabler ind. Venter på at elektrikeren kommer og forbinder det hele (for det må jeg ikke selv)
Det ville da være skrupskørt ikke at få hele instalationen ordnet på en gang, det bliver ikke billigere af at vente. På et tidspunkt bliver der nok en lov om at sådane gamle stofledninger skal være udskiftet også i ældre huse. Desuden er det et spørgsmål om sikkerhed og om forsikrings selskabet vil godkende sådan en ældre instalation. Sker der noget med korsslutninger i den ældre instalation vil forsikrings selskabet nok forsøge at slippe billiger om ved erstatning netop fordi du "glemte" at trække nye kabler i en del af huset.
Du skal jo også tænke på at den gamle instalation ikke er beregnet på alle de elforbrugere vi har nu om dage i vore huse.

V.h. Håndværkeren
Enig med Håndværkeren, skift stofledninger når man har mulighed for det, stofledninger er møre og selv om man ikke rører ved det kan der opstå kortslutninger o.a. Man sover roligere om natten, man kan få ordenligt strøm over det hele. Skynd at lave om på strømmen når huset er blevet lavet færdigt. Det erogså billigere at skifte strømmen ud når huset alligvel er en byggeplads end hvis der skal tages hensyn til møbler, gulve, vægge, kone og børn.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis