Brændeovn og sundhedsskadelige partikler

Hej venner.

Vi har fornylig købt en Morsø brændeovn. Lige nu står den kun som pynt i stuen, og venter på godt vejr, så vi kan få den tilsluttet en endnu ikke bygget kamin.

Så er det, at vi i radioen har hørt dem snakke om, hvor sundhedsskadeligt det er, at fyre op med sådan een.

De sagde, at de røgpartikler der opstår er så små, at de trænger igennem lukkede vinduer og husvægge, og trænger ind i blodet og kan forårsage celleændringer. Og at de også kunne føre til astma og hjertesygdomme.

Endvidere at røgen fra brændeovne i Danmark var en større trussel mod klimaet end bilrøgen er.

Nu står vi så og overvejer, om vi bør returnere ovnen, selv om vi havde glædet os rigtig meget til at få ovnen i brug. sad sad sad

Hvad ved I om det her ?

Det skal lige nævnes, at Morsø brændeovnen er Svanemærket.
v.

laura
Hej venner. Vi har fornylig købt en Morsø... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg fyrer med økobriketter gir god ren forbrænding og udleder ikke mange partikler
Jeg hader også røg fra cigretter. Rygere skulle tvinges til at lugte til mine prutter og sure sokker indtil de holder med deres klamme vane. Specielt dem der står ved indgangene og skutter sig er ynkelige. Jeg syntes ktm skulle sende svar til ham der sender breve der lugter af røg, med et brev der lugter af gamle ole med kommen eller lign.

Men skulle der komme lidt (lidt!) bålrøg ind i stuen når jeg tænder op, syntes jeg nærmest det er lidt hyggeligt. Sikkert ikke mega sundt, men nok heller ikke værre end at trække vejret i byen eller lign. Røgelse og parfume er jo også sundhedsskadeligt. Så jeg ville altså ikke bekymre mig. Der er 1000 andre ting der venter på at slå dig ihjel inden.
Så fik du da lidt luft.. i et gammelt emne. Jeg får helt lyst til at ryge igen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også