Brændeovn og sundhedsskadelige partikler

Hej venner.

Vi har fornylig købt en Morsø brændeovn. Lige nu står den kun som pynt i stuen, og venter på godt vejr, så vi kan få den tilsluttet en endnu ikke bygget kamin.

Så er det, at vi i radioen har hørt dem snakke om, hvor sundhedsskadeligt det er, at fyre op med sådan een.

De sagde, at de røgpartikler der opstår er så små, at de trænger igennem lukkede vinduer og husvægge, og trænger ind i blodet og kan forårsage celleændringer. Og at de også kunne føre til astma og hjertesygdomme.

Endvidere at røgen fra brændeovne i Danmark var en større trussel mod klimaet end bilrøgen er.

Nu står vi så og overvejer, om vi bør returnere ovnen, selv om vi havde glædet os rigtig meget til at få ovnen i brug. sad sad sad

Hvad ved I om det her ?

Det skal lige nævnes, at Morsø brændeovnen er Svanemærket.
v.

laura
Hej venner. Vi har fornylig købt en Morsø... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej laura.
Nu kan skal der altså ikke laves love for alt i denne verden, så ender det med at der også kommer en lov om hvordan du skal sidde på dit lokum hvad du må lave der og hvorlænge du må ophplde dig der pr. døgn. (Ved godt at det er extremer)
Løsningen er at vise hensyn til hianden, og du har ret, alt for mange rygere tager det som en selvfølge at de må ryge hvor og hvornår det passer dem.
Men friheden som vi menesker skatter højt, må ikke blive til tvang.
For så er vi ovre i samme boldgade som at vold avler vold.
Og selvom jeg er ryger er der da også nogle tobaks former der ikke skal ryges i mit hjem, jeg lufter også ud flere gange på en dag.
Men vi skal alle sammen være her, så flere love er ikke vejen frem.

V.h. Håndværkeren
Citat fra laura

Hej igen.


De har en 13 årig datter i huset, der meget ofte er hjemme fra skole pga. migræne, men det betyder åbenbart ikke noget !! (i hvert fald ikke nok)

Det skulle forbydes med lov !!!!!

v.

laura


Min kone er opfostret i et miljø, hvor faderen kæderøg cigarer, moderen kæderøg forbandede sure cerutter, der stank værre end lort, en storesøster, der kæderøg cigaretter, som hun oven i købet delte værelse med.

Som ung pige døjede hun med idelige influenzalignende tilstande, mellemørebetændelse, migræne, halsbetændelse i et væk og anden elendighed.
Jeg havde, som bejler, selvsagt let spil ved at lokke hende ud af det hjem og allerede som 20-årig var hun helt med på at vi blev gift, og indrettede et røgfrit hjem.
Herefter bedredes helbredet i en hel utrolig grad. Om det var i glæde over mig, eller det var fordi hun slap for den passive rygning, skal jeg ikke klåge i. Frugterne af vort ægteskab, 2 børn, har aldrig haft tilsvarende mængde sygdomme.
Samtidig så vi i vor bekendtskabskreds uansvarlige vordende mødre pulse løs på deres elendige røgpinde, og nedkomme med sløje skrællinger med indbyggede sydomme allerede ved fødslen som disse dårlige mødre forstærkede ved fortsat at ryge i disse svage børns nærvær, med asmatiske lidelser, samt allehånde elendighed som beskrevet i gennemgangen af min kones opvækstvilkår.
I mine øjne er en rygende moder = en rigtig dårlig og uansvarlig moder.

Nu kan du jo tage et print af denne min videnskabelige beretning og give den til de dårlig og uansvarlige forældre til den stakkels 13-årige pige.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Nu kan du jo tage et print af denne min videnskabelige beretning og give den til de dårlig og uansvarlige forældre til den stakkels 13-årige pige.


Ja, det kunne jeg rigtig rigtig godt tænke mig, men jeg kender reaktionerne, fra en storryger der får oplyst faren ved tobaksrygning, på forhånd. De raser ud efter alle der prøver at hjælpe dem, og sig selv, ud af denne tjærefyldte og direkte livstruende tåge.

Og til dig Håndværker: Nu har din tid på lokummet jo ikke noget med vores andres helbred at gøre, og kan efter min mening, overhovedet ikke bruges som argument for, hvorvidt rygning burde ulovliggøres eller ej.

Og hvis vi nu snakker kroner og ører, så tror jeg ikke at tobaksafgiften dækker de udgifter vi har på hospitalerne pga. rygning, såvel som passiv rygning.

v.

laura
Aha ! Nu kan jeg se det Laura, du er den perfekte ordkløver der kan vende alt til egen fordel.
Sådanne menesker gider jeg ikke beskæftige mig med det er spild af tid.
Hej,

Afgifterne på el, olie mv. blev bla. sat i vejret aht. miljøet for at begrænse udledningen af CO2. Hvor flok før havde et par elradiatorer, installerede de nu en brændeovn. 1 kW el kan vist produceres for ca. 25 øre, men slutbrugeren må betale ca. 1.75 - så er der ikke noget at sige til at afgiftsfriholte (evt. bortset fra moms) brændeovne er blevet populære, selvom de egentlig er mere egnede til at give hygge end varme. Slutresultatet er ihvertfald at der nu ikke blot udledes mere CO2, men også flere skadelige stoffer end før for at få den samme opvarmning, uanset hvor omhyggelige folk er med at fyre korrekt.

Kraft/varme produktion er idag praktisk talt forureningsfri mht. skadelige stoffer vha. div. røgvaskesystemer og effektiv forbrænding - kun CO2en er det svært at undgå - men den kan reduceres - derfor burde staten give skrotningspræmie på brændeovne, hvis folk samtidig investerer i en miljøvenlig opvarmningsform - f.eks. en varmepumpe, som både forurener mindre (luft/vand varmepumper har ca. 280% virkningsgrad - varmepumper med C02 som kølemiddel måske 350% eller mere - en brændeovn? - max 90% - snarere 30), kræver næsten ingen pasning, giver ingen støv og svineri i stuen eller dårlig luft udenfor, sparer udgift til skorstensfejer, skorsten, bortskaffelse af aske mv. Er i drift, med de nuværende forhøjede el-priser ca. lige så dyr/billig som et pillefyr.

Såeh - ja Laura - skynd jer at sende brændeovnen tilbage og I vil aldrig fortryde det.

Mvh
Annonce
Tak for det.

Jeg mener jeg har set brændeovne der "kører" på gas....... er der nogen der kender til det ?


v.

laura
Jeg forstår dig simpelthen ikke Ole, du har selv haft en stor brændeovn stående i din stue. Og du har brugt den flittigt til at opvarme dit hus med, og lige pludselig så duer det bare ikke med en brændeovn !
Det syntes jeg godt nok er noget af et standpunkts vending i følge J.O.Krag

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Jeg forstår dig simpelthen ikke Ole, du har selv haft en stor brændeovn stående i din stue. Og du har brugt den flittigt til at opvarme dit hus med, og lige pludselig så duer det bare ikke med en brændeovn !
Det syntes jeg godt nok er noget af et standpunkts vending i følge J.O.Krag

V.h. Håndværkeren


J. O. Krag havde storsind nok til at erkende at han var blevet klogere - og når der nu er fremkommet bedre tekniske løsninger på et problem - hvorfor så ikke udnytte dem, hvis de ellers er økonomisk rentable - her har regeringen/staten desværre spændt ben for sig selv - men det kunne de jo rette lidt op på vha. en skrotningspræmie (f.eks. kr. 2000,-) på brændeovne og vi kunne allesammen få et renere miljø :p

Mvh Ole ben
Jamen der er da blevet lukket lort ud så det batter her...
Smid rygerne ud på en øde ø - kør mere hetz på de lorterygere - så kan indvandrere få lidt fred i denne omgang og så kan vi jo prøve at lave en afstemning om hvem der skal hetz'es på næste gang - måske dem der står i det fri og drikker øl og bare smadrer deres flasker så små børn kommer til skade??
Jeg ved det ikke...

En brændovn er billig varme uanset graden. Fyret korrekt altså.. dvs at man smider heller ikke dokumenter med tryksværte i brændeovnen men bruger kviste og tændblokke..
aviser, dokulmenter og andre ting med sværte skal på genbrug..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tjah ! Vi kunne også køre en Hetz på alle brokkehovederne ?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også