Automatsikringer og watt

Hej jeg har fået nyt elskab og kunne godt tænke mig at vide hvor meget henholdsvis 2 og 3 polede c10, c13 og c16 automatsikringer max. kan leverer i watt?

Med venlig Hilsen

Nio
Hej jeg har fået nyt elskab og kunne godt tænke... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Arne Rohde

Ole Ben behøver ikke betvivle mine oplysninger, jeg er uddannet elektriker. Det ville være fint, hvis ikke vi her på siden betvivler hinandens oplysninger, hvis vi ikke er helt sikre på at en anden har oplyst noget forkert.

Hej Arne,

Jeg synes det er helt fint at du uddyber dit udsagn. Nu kan jeg desværre ikke huske hvor eller den præcise formulering jeg fandt om hvornår man må anvende 13 A automatsikringer - derfor skrev jeg også "såvidt". Men jeg mener det var noget med at kun ved nyistallationer måtte man anvende 13 A automatsikringer - ved Diazet sikringer kan der derfor godt være nogle andre regler.

Da vi for ca. 10 år siden købte en nedlagt landbrug var der til stuehuset kun 1 stk. 6 A sikring eller ca. 1380 w at gøre godt med. Første gang elektrikeren var ude at kigge på det skiftede han bundproppen ud, så der kunne isættes en 10 A sikring, men om det var en spc. krigsinstallation ved jeg ikke - i driftsbygningerne var derimod rigeligt med 3 faset til drift af kværn mv.
Til Jan J.
Du har ret, men jeg ville ikke begynde at forvirre dem, der ikke ved hvad faseforskydning er, og så skulle de til at gange med cosinus phi. Men, giver du så mig ret i, at principielt har det ingen betydning for,hvor stor sikring der må sidde foran en installation med 1,5 kvadrat.
Til Ole ben
Da man i sin tid i begyndelsen af forrige århundrede begyndte at lave elinstallationer i husene, var det meget normalt at sikre med 6 amp, da de fleste ikke have ret meget elektrisk. Men efterhånden mange fik radio, fjernsyn og køleskab, samt flere lampesteder, var det nødvendigt at gå op på en 10 amp. sikring. Det er også det stigende forbrug, der har fået myndighederne til at tillade at der nu kan bruges 13 amp. I et beboelseshus er det meste af installationen lavet samtidigt, og har derfor samme lednings kvadrat, normalt 1,5 kvadrat mm. På en landejendom kan installationen være lavet i flere omgange. Måske fik man først el indlagt i stuehuset, senere i stalden, og endnu senere i udhuse og lader. Der kan der være noget af det, der er krigsinstallation, som altså kan være lavet med 1,0 kvadrat mm. ledning. Disse er lovlige så længe der ikke ske forandringer, men hvis en elektriker skal lave om på installationen, skal han skifte alle ledninger til mindst 1,5 kvadrat mm. Hvis man bor på en gammel landejendom, og har brug for at sætte 13 amp. sikringer i, vil det være klogt at gennemgå installationerne i de forskellige bygninger, jænfør ovenstående.

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
Citat fra Arne Rohde

Til Jan J.
Du har ret, men jeg ville ikke begynde at forvirre dem, der ikke ved hvad faseforskydning er, og så skulle de til at gange med cosinus phi. Men, giver du så mig ret i, at principielt har det ingen betydning for,hvor stor sikring der må sidde foran en installation med 1,5 kvadrat.

Hej Arne..

Vedr forvirringen er det jo en fagmand der skal til for at vurdere hvordan netop den belastning er som man gerne vil have sikret op.. For mange år siden brugte man 1kvadrat til alm. 220v instal ofte med en ren ohms belastning.. mange har sat 10amp foran i dag.. hvor det var 6amp før, men vores belastning er i dag langt fra ohms... hvis man giver folk et indtryk af at man "bare" sætte 13 amp i 1,5kvadrat som det passer en, syntes jeg man fejlinformere..
Det er ikke at spøge med, og laver man en fejl og instalationen ikke er ok, er der alså ingen forsikring på hvis skidtet brænder.. og det sker desværre.. Så efter min mening syntes jeg folk lige skal høre deres elektrikker, evt få ham til at sætte mærke på ved sikr. tavlen, vedr hvilken sikr. der må sidde de forskellige steder, så er man sikker..

Mvh Jan J
Nu nævnes der lige landejendomme og der sigtes sikkert til gammelt lort.
Jeg købte i 1995 netop sådan noget gammelt lort, hvor der ikke var rørt en skagel i mere end 60 år.
På dag 1, hvor vi overtog ejd. fik jeg en elektriker til at pille hele skidtet fra i tavlen og så opsætte en byggestrømstavle. Jeg turde simpelthen ikke røre ved noget med de gamle stålrør og papiromviklede gamle ledninger.
Jeg fatter ikke hvorledes forsikringsselskaberne tør forsikre ejendomme med den slags installationer, og synes at man i allerhøjeste grad bør opfordre folk til at få udskiftet det gamle bras. Bare man rører lidt ved det, smuldrer "isoleringen" og mange steder fandt jeg sorte steder, hvor det tydeligvis havde været alt for varmt.
Det ville da have været helt forfærdeligt at sætte 13 amp sikringer i det skidt, og så tappe alt det man kunne.

Nu er der så til gengæld installationer til en middelstor virksomhed styret med IHC, måske lidt overkill! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Nu nævnes der lige landejendomme og der sigtes sikkert til gammelt lort.
Jeg købte i 1995 netop sådan noget gammelt lort, hvor der ikke var rørt en skagel i mere end 60 år.
På dag 1, hvor vi overtog ejd. fik jeg en elektriker til at pille hele skidtet fra i tavlen og så opsætte en byggestrømstavle. Jeg turde simpelthen ikke røre ved noget med de gamle stålrør og papiromviklede gamle ledninger.
Jeg fatter ikke hvorledes forsikringsselskaberne tør forsikre ejendomme med den slags installationer, og synes at man i allerhøjeste grad bør opfordre folk til at få udskiftet det gamle bras. Bare man rører lidt ved det, smuldrer "isoleringen" og mange steder fandt jeg sorte steder, hvor det tydeligvis havde været alt for varmt.
Det ville da have været helt forfærdeligt at sætte 13 amp sikringer i det skidt, og så tappe alt det man kunne.

Nu er der så til gengæld installationer til en middelstor virksomhed styret med IHC, måske lidt overkill! :-)


Hej ktm..
Helt enig.. Tror nu ikke dine instaltioner er "overkill".. de er nok bare fremtidssikret (så godt som det nu er muligt) :-)
Og det er sku da fedt at have noget der virker.. både funktion og sikkerhed
Mvh Jan
Annonce
hej alle og pas nu på de installationer. Jeg vil lige sige jeg har ikke noget imod at folk selv går igang, men dette er tekniske installationer og jeg vil lige præcisere at i vores lovgivning er der en hel klar regel:
Det er brugeren ( ejeren af installationen ) der har ansvaret for at installationen er lovlig. Så pas nu på hvad i laver. Hvis der er nogen der har nogle spørgsmål er i velkomne.
Med hensyn til dimensionerne af ledninger hævede man strømværdierne i 94 pga div elektriske apparater . Man producerede en 13 A neozed sikring så den havde samme størrelse som en 10 A sikring. Samme tid indførte man nogle regler ved nye installationer i et køkken til gavn for brugeren:
At stikkontakter skal fordeles på to lysgrupper.
Men pas nu på og spørg.
Citat fra Elinstallatøren

hej alle og pas nu på de installationer. :
At stikkontakter skal fordeles på to lysgrupper.
Men pas nu på og spørg.


2 grupper? er det pr rum eller pr bolig?

Med venlig hilsen
ktm

 

hej KTM.
Denne regel er lavet til gavn for alle de elektriske køkkenmaskiner også man kan få en mere jævn belastning på nettet. Så det er altså kun i køkkenet at stikkontakter skal deles på to lysgrupper.
I en bolig skal der være et stk lysgruppe pr 50 kvm.
Samtidig skal der være et stk stikkontakt pr påbegyndt 4 kvm.
Jeg synes det er fint at en uddannet elektrikker vil svare på spørgsmål, men kan vi ikke blive fri for skolemesteratityden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis