Automatsikringer og watt

Hej jeg har fået nyt elskab og kunne godt tænke mig at vide hvor meget henholdsvis 2 og 3 polede c10, c13 og c16 automatsikringer max. kan leverer i watt?

Med venlig Hilsen

Nio
Hej jeg har fået nyt elskab og kunne godt tænke... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Arne,

Der er vel ikke noget i vejen for at Ole ben stiller spørgsmåltegn ved dit udsagn? Det har jo bare resulteret i et fint og uddybende svar fra dig...

Jeg savner dog en lille præcisering mht. udskiftningen fra 10A til 13A. Dette gælder vel ikke overalt?
Jo det er et problem at Ole Ben, stiller spørgsmålstegn ved noget han ikke ved noget om. Hvis han havde stillet et spørgsmål, havde jeg heller ikke svaret som jeg gjorde. Hvis jeg på denne fortræffelige side læser et indlæg fra en håndværker indenfor et andet fag end mit, kunne jeg ikke drømme om at stille spørgsmålstegn ved det denne fagmand skrev.
Som jeg forstår dit spørgsmål, så kan jeg svare at det er tilladt at skifte 10 amp. sikringer ud med 13 amp. sikringer i alle husinstallationer i Danmark.

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
Nu findes der jo ikke nogen dokumentation for hverken udsagn eller uddannelse, så jeg holder nu stadig på at spørgsmål altid er velkomne. Det er jo ikke et angreb af personen der svarer...

Men for at vende tilbage til de 13A. Får jeg ikke et problem med maksimalbelastningen af min måler såfremt jeg udskifter fra 10A til 13A ?
Hej..
For mig lyder det som om det er vekselstrøm (ac) der bliver spurgt til, men svarene omhandler da hvis jævnstrøm (dc).. der er hvis nogle der ikke helt har styr på formlerne ;-) (?????)

Mvh Jan
til helja: ohms lov gælder også ac, og nio har fået svar på sit spørgsmål !

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Annonce
Citat fra Rolias

til helja: ohms lov gælder også ac, og nio har fået svar på sit spørgsmål !


Jamen det gør den da tildels.. men der er alså en x-tra lille ting der skal med..
Hvis man bruger en formel, skal man alså bruge den rigtige. Ohms lov (u=i*r)
er til dc... og intet andet.. !!

Mvh jan J
hvis det ikke er ohms lov du bruger til at regne effekt på 230v ac ,hvad er det så ????? P = U * I

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Ohmslov gælder både ved AC og DC, det er matemetik og intet med om det er jævnstrøm ellervekselstrøm.
Til Steinaa, Ole ben skriver efter mit svar "Kun vis der samtidig trækkes nye ledninge - så vidt jeg er informeret". Det var den sætning jeg svarede på. Du har ret i, at der ikke er dokumentation for min uddannelse, eller for rigtigheden af mit svar, men hvis man som Ole ben ikke ved hvad han snakker om, kan han da ikke tillade sig at stille spørgsmålstegn ved mit svar. Jeg mener i øvrigt at jeg har svaret dig på dette engang før. Med hensyn til dit spørgsmål om belastning af din måler, så har det ingen betydning at du skifter dine sikringer til 13 amp. Dette er forresten heller ikke bevist, men tro mig på mit ord. Hermed slutter min deltagelse i denne streng.

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
Citat fra Arne Rohde

Ohmslov gælder både ved AC og DC, det er matemetik og intet med om det er jævnstrøm ellervekselstrøm.

jamen dog Arne.. der må være noget du har glemt..
Ohms lov gælder kun ved AC hvis du har en ren ohms belastning, hvad du næsten aldrig har.. effekt formlen ved 1faset AC er
watt= spændning *strøm*faseforskydning...
Men vi kan da godt være enig om det ville have været meget lettere hvis du havde ret.. men det havde du ikke denne gang :-) ret mig hvis jeg tager fejl..

Mvh Jan J
Arne: Jeg kan nu stadig ikke se hvorfor Ole Ben ikke må sætte spørgsmålstegn ved dit svar... Men lad nu det ligge.

Jeg derimod vil gerne sætte spørgsmålstegn ved dit svar; det er korrekt at strømværdien for 1,5 kvd ledninger i boligen er 13A og de derfor kan forsikres med de 13A, men det forudsætter naturligvis at resten af installationen kan følge med! Forsyningsselskaberne vil ihvertfald gerne adviseres om den slags da du jo øger din maksimalbelastning med 30% pr. gruppe.

Derudover har du problematikker med gamle pladekapslede målere. Disse tåler som oftest en samlet belastning på 30A. Hvis jeg udskifter mine tre 10A sikringer med tre 13A sikringer er der gode muligheder for at brænde skidtet af. At det så sjældent sker i praksis er grundet samtidsfaktoren - de tre grupper vil yderst sjældent være belastet i en sådanne grad at måleren tager sjældent skade. Så jo, man kan godt skifte fra 10A til 13A, men ligefrem at sige at man uden videre kan skifte synes jeg er at stramme den.

Mvh. Steinaa - der håber der vil blive stillet spørgsmål til ovenstående udsagn så vi alle kan lære og forstå...
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis