CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 890 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmm... den ser såmænd fin nok ud, men læg lige mærke til, at den støjer med 77dB. Det er altså temmelig meget.

En almindelig "gennemsnits-støvsuger" larmer med ca. 65dB til sammenligning. Tænker man på, at lydtrykket fordobles med hver 3dB, så er 77dB en hel del.

Jeg ved ærlig talt ikke, hvor meget spånsugeren fra Harald Nyborg larmer, men jeg var forbavset over, hvor lidt det var.

Det var i hvertfald __MEGET__mindre, end den våd-støvsuger der stod ved siden af. Det var ligefrem behageligt, i forhold til.

Naturligvis larmer det ofte alligevel, når man arbejder med træbearbejdende værktøjer, men hvorfor gøre problemet endnu værre?

Plus at en dedikeret spånsuger jo altså er lavet til formålet.

/Tim

... kom lige i tanke om, at vi faktisk stod og snakkede om, hvor lidt den Woodstar-spånsuger-ting larmede.... mens den kørte, og vi skulle ikke hæve stemmen ret meget.

Det kan du næppe gøre med en almindelig støvsuger. Den her spånsuger larmer mindre.

/Tim

jeg er bare bange for den hedder spån suger fordi den ar beregnet til spåner.. men der kommer også små partikler når man f.eks fræser i MDF, så ville godt vide om top posen lukker de fine partikler inde også...
Det er ganske individuelt, hvem der udvikler høreskader, men i gennemsnit vurderer Arbejdstilsynet følgende:

(a) ved 80 dB belastning i 10 år i gennemsnit 8 timer om dagen er der meget ringe sandsynlighed for at få en høreskade.

(b) ved 82 dB belastning i 10 år vil 1 - 2% få en høreskade, som ikke har noget med alderen at gøre.

(c) ved 85 dB belastning i 10 år, vil cirka 4% få en høreskade, som ikke har noget med alderen at gøre.

(d) ved 90 dB belastning vil cirka 11% få en høreskade, som ikke har noget med alderen at gøre.

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg talte ikke om høreskade, men blot om støjniveau generelt.

Selvom jeg næppe får høreskade af emhætten eller støvsugeren derhjemme, så er jeg da helst fri for at høre på dem.

Ergo vil jeg da også helst have en spånsuger, der larmer mindst muligt, istedet for et apparat man helst undgår at tænde for, pga. af larmen.

Det kender de fleste vist.

Med hensyn til, om den fanger støv fra MDF: Jeg kan ikke svare 100% på det, men det skulle ærligt talt undre mig, om den ikke gør (i stort omfang). Ja, vist bliver den kaldt 'spån'suger, men er dog beregnet til træbearbejdning.

Jeg gætter på, at de professionelle fra f.eks. Felder (www.felder.dk) benytter et poser af et lignende eller identisk stofmateriale.

Hvis den bare opfanger langt det meste støv, er det vel ok for de fleste?

/Tim

Annonce
Da det er meget forskelligt hvordan lyd/støj opfattes af forskellige mennesker var min pointe blot at gøre opmærksom på hvad lydniveau vi snakkede om og hvor man måske skulle passe på....

Du nævner selv 77dB men hvis man ikke ved hvor de forskellige grænser går kan man jo ikke umiddelbart sammenligne det med noget.

Nu ved jeg ikke hvor i har jeres maskiner til at stå? Men hvem siger at sådan en "suger" skal stå lige klods op ad maskinen? Stil den da i et helt andet rum eller ude i garagen, loftet eller kælderen. Prøv at kør ud på et rigtigt snedkerværksted der har de heller ikk sådan en djævel til at stå og larme. De må faktisk slet ikke bruge dem.

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Skrevet af kimfmx på 09 jun 2010 22:29
ok, ved ikke om jeg ville købe et produkt ved navn einhell (-:
Så skal du heller ikke købe den "store" woodstar spånsuger fra HN, den findes skam også med et einhell klistermærke på. Den lille scheppach suger findes også i en woodstar udgave.

/Lasse

he he, ja jeg ved nu snart ikke.. Nu må jeg se at bestemme mig... Problemet er CNC maskinen skal tages fra hinanden og flyttes indenfor så snart jeg har understytte gulvet ordentligt.. Og der vil jeg gerne have man kan fræse uden jeg skal børste borde og stole af bag efter...
Hej Børge.

Du skriver:

"Nu ved jeg ikke hvor i har jeres maskiner til at stå? Men hvem siger at sådan en "suger" skal stå lige klods op ad maskinen? Stil den da i et helt andet rum eller ude i garagen, loftet eller kælderen. Prøv at kør ud på et rigtigt snedkerværksted der har de heller ikk sådan en djævel til at stå og larme. De må faktisk slet ikke bruge dem."

Du har selvfølgelig ret. Det ideelle vil være, at man placerer sugeren i et andet rum og evt. har flere suge-"udtag" der kan lukkes individuelt.

Så kunne man  jo f.eks. placere kompressoren til trykluft dér også, når man nu er igang :-)

Har selv stået i snedkerlære og på snedkerværksteder bøvler de slet ikke med den slags små-kram, men har (naturligvis) store centrale anlæg med siloer og rørsystemer. Jeg har nu godt nok ikke hørt noget om, at små spånsugere ikke må benyttes på værkstederne, men det giver bare ingen mening at bruge dem.

De 77dB var iøvrigt direkte fra databladet på den dér spånsuger fra Kesa (http://www.kesa.dk/product.asp?product=2258)

Dem sammenlignede jeg med en googlet gennemsnitsværdi for støvsugere på 65dB. Da jeg personligt synes en støvsuger larmer rimelig meget, så tror jeg at spånsugeren larmer rigtig meget.

Nå, nu har jeg vist tærsket langhalm nok på det her... undskyld  ;-)

/Tim

Da jeg byggede flightcases af Xfiner og cheffen havde fået nye maskiner, kom arbejdstilsynet forbi. Vi måtte ikke bruge vores lille spånsuger og cheffen måtte købe... jeg ved ikke hvad det var, men ca 1 x 1 meter og 3m høj metal kasse til håndtering af vores støv og spåner, og det var kun til vores store cnc rundsav - fedt legetøj.
Fedt at kunne skære plader med 0,01 nøjagtighed, ihvert et faldt ifølge displayet, når man skal lave den første fræser af MDF:-)
Arbejdstilsynet siger at det ikke er det der er i posen man få kræft af, men det der er i luften, som man ikke kan se.
Jeg ved ikke hvad forskellen var på de 2 maskiner, de så meget ens ud. En stor stoff pose øverst oppe og en stor klar plasticpose nederst til spåner. Men hele kassen var tætnet med gummilister, mens den lille spånsuger var uden en kasse rundt om den.

Mvh Adam
Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også