CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 540 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ICNC, det kan garanteret lade sig gøre at korte spindlerne af, men nu er mit projekt på hobby plan, og jeg har ikke adgang til udstyr der kan dette. Spindel materialet er hærdet og skal i mine øjne helst lade være som det er. Så ville jeg mene det var nemmere/billigere at købe den i den rigtige længde.. Er det dig der har købt CNC fra Mike F.

Mike F. CNC maskinen er baseret på min konstruktion (http://www.fmx.dk/projects/CNC/building_the_frame/frame.html), og den var lavet ud fra jeg købte 3 stk spindler på ebay, og dernæst 3 sæt lineære lejer, og dernæst blev rammen konstrueret ud fra disse dele..

Mvh
Kim Mortensen
kim det er ikke ICNC der har købt min, det er en anden her inde fra :) han må selv komme på banen hvis han ønsker det.

Mvh

Mike
ok, håber da han ønsker at give sig til kende, da jeg selvfølgelig er interesseret i at finde ud af om der kan laves forbedringer.. og den anden vej... hvis jeg finder forbedringer til konstruktionen kan jeg videregive dem...
Hej Kim. Hvorfor vil du bruge kuglespindler, hvis du bruger trapetsspindler kan du selv dreje dem, de er ikke så hårde, har selv drejet spindler til i enderne til lejer, den ene 2 m lang 20 x 4 mm det var ikke noget problem. Maskinen er nu færtig og kører perfekt.

Mvh.Jørgen.
Hej Kimfmx

Det er mig der har købt Mike's CNC, så er spændt på at komme til at arbejde på den :-) Den ser ihvertfald solid ud.

Så vil da meget gerne høre fra dig hvis du opfinder nogle gode ting til maskinen, og lige så den anden vej hvis jeg vidre udvikler på den, skal jeg nok lade dig det hører :-)

Mange glade hilsner

Lars

Annonce
j Håndstad: Jeg bruger netop kuglespindler fordi de har langt mindre friktion, specielt når man have med tunge akser at gøre. f.eks Z aksen er en 14 kg sag der blot hænger i spindlen. Men også fordi der er mindre slup i disse spindler, og jeg vil gerne bruge min til alu.

RubiCam: Ja den er lavet ud fra de gammeldages principper, overkill... Jeg har lavet meget få beregninger på konstruktionen, dvs. der er ikke meget optimering af konstruktionen, men tilgengæld tror jeg den er solid.. men overvejer at lave nogle stivere fra toppen af Y aksen til enden af X aksen, så kan den ikke blive mere solid.

En rigtig mekanisk konstruktør kan sikkert lave den lige så solid af pap og papirclips, hvis man ved hvordan, men tilgengæld falder den sammen hvis man ikke brger den 100% som designet (-:
Hej

Efter min mening er Z-aksen nok den akse der er lettest at have med at gøre ang. "slup" og vægt da man kan lave en kontravægt på den og kun lade den veje lige lidt mere end det spåntryk man har, dermed har man kun vægt én vej på aksen og dermed ikke noget "nævneværdigt" slup... Min "billig trapez Z-akse" har nu kørt langt over 1000meter og der er stadig ingen slup. Den vigtigste detalje i forhold til slør i de billige aksler er (efter min overbevisning) at man smørre godt og IKKE laver møtrikken af samme matriale! To ens matrialer æder hinanden....
Det skal også lige siges at jeg ikke selv køre med kontravægt på Z-aksen det er bare noget jeg har set andre bruge. Mech Made gør brug af en gascylinder. Jeg mener det er bedre at der er godt med vægt på netop den akse, og så lave en god gearing så stepperen ikke staller....

Sommer Hilsen Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

pilotfromdk,

Jeg har også været igennem disse tankeexperimenter, og igen der er ulemper og fordele man skal tage i betragtning. Hvis du lave et lod som modvægt, så fordobler du massen, og derved halverer du accelerationen af aksen (selv om det nu ikke skulle være noget problem på z aksen). Når du så lave dette lod, så ophæver du netop den vægt der tager sluppet (-: Jeg ved at det måske er ligegyldigt om det er trapetz eller kugle spindler i vores hobby områder, men jeg fandt dem billigt på nettet, så jeg slog til, og de har ikke skuffet mig endnu..

Jeg ville bestemt gå efter løsning med gas cylinder, eller konstant force springs, hvor man netop ikke forøger massen af aksen - men selv med 14 kg på Z aksen kan den stadig rive en arm af når den flytter sig.

Når du så lave dette lod, så ophæver du netop den vægt der tager sluppet (-:

Og jeg skrev:
"og kun lade den veje lige lidt mere end det spåntryk man har, dermed har man kun vægt én vej på aksen og dermed ikke noget "nævneværdigt" slup... "

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

oki oki (-: jeg læste det lidt for hurtigt (-:
Der er yderligere 403 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også