sommerhus på 12x7m.. træ-konstruktion+ hanebånds / gitter spær??

hej alle,
Jeg har lige fået færdiggjort mit fundament på 12 x 7 meter, og skal til at lave trækonstruktionen. tænkte på at lave skelletet i 45x195 spærtræ og 60cm imellem. Jeg ville lave reglarne 250cm høje (fra bund til toprem).
Oven på topremmen ville jeg så få lavet et hanebåndsspær med 90cm imellem,, og komme osb plader herpå og tagpap..

men hvad syntes i til at lave hanebåndsspær??.. tror i at det "holder" i længden,, kontra gitterspær.

Det er fordi jeg gerne vil have mere plads på loftet.. og det får jeg vel mere af at lave hanebånd?..

Heelp!!..
hej alle, Jeg har lige fået færdiggjort mit... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra milan

her et nyere eksempel... =) lidt mere simplificeret..
som i ser er der et tagudhæng på 50cm.


Hej igen !

Jeg forstår ikke helt din tegning.... Eller retter forskellene mellem dine tegninger. På de første er bredden 680cm på det næste er bredden kun 580 cm. På den bredde tegning har du ingen udhæng, men en meget høj tagkonstruktion. På det næste er der pludseligt et tagudhæng på 50cm.

Samtidigt har du også fortalt at nu er fundamentet blevet klar.

Er der noget jeg ikke helt har forstået?

Du kan ikke bare ændre og ændre... du må følge din byggetilladelse.. ellers ender det jo med at kommunen pænt beder dig får det hele rettet ind så det er efter tegninng og tilladelse...

Helt ærligt, har du ikke nogen tilladelse eller hvordan forklarer du lige de mange ændringer?

MVH Njord
udfra tegningerne:
den første model holder overhoved ikke da de lodrette stolper få overført store belastninger på hanebåndet og det vil uden tvivl knække herfra.

på tegning nr. 2 har du sat en masse stoppe som skal holde taget, dette viser KUN gavlen og vil sefølig ikke gøre sig gældende i hele rummet??
dimensionen på 195x 45 er alt for lidt.Der skal limtræ til tagkonstruktionen.
Når du køber limtræ (hvilket jeg vil kraftigst anbefale ) vil firmaet lave disse beregninger så du slipper for fejldimensionering.
I øvrigt hvis du gerne vil have højt til loftet , hvorfor laver du ikke spær konstruktion uden hanebånd eller gitter eller sakse spær, så loftet vil være helt op til kippen. Men det kræver en ordentlig beregning og det skal ikke overlades til tilfældigheder.
Go fornøjelse

p /p
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis