Grundvand trænger op i værkstedet

Jeg har et stort værksted med et gammelt betongulv, hvorpå jeg er begyndt at lægge et trægulv. Desværre viser det sig, at der er unormalt meget fugt efter et stykke tid på undersiden af dampspærren - så meget, at det ikke er noget, der skal lukkes inde.

Umiddelbart siger min fornuft mig, at den eneste mulighed for et andet gulv er et nyt og mere jævnt betongulv oven på det gamle, men denne mulighed er bare ikke så tillokkende som det trægulv, der ellers skulle ligge i mit 83m2 store drømmeværksted. I øvrigt er trægulvet indkøbt

Kan jeg på nogen måde lægge trægulvet (masiv fyr, 28mm, 50mm isolering) og stadig slippe af med den fordampning, som naturen åbenbart synes, skal komme op gennem mit gulv?

MVH Esben
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Espen.
Jeg tror sådan set ikke det er grundvandet der stiger op igennem beton gulvet, for så skulle du jo også have problemet i beboelsen ?
Det er al den væde der befinder sig i Betonnen der stiger op på undersiden af din damp spærre når du lukker af for udluftningen der ellers har været der. Det bedste ville nok være om du kunne lægge dit gulv således at der stadig vil kunne komme luft ind under gulvet imellem damp spærrrer og betonnen. Så skal du iøvrigt huske at lægge tagpap imellem træ og beton, ellers vil du få råd rimeligt hurtigt.

V.h. Håndværkeren
Huset er fra 1936 og bestod den gang af en stald og en beboelse. I stalden, det nuværende værksted er der kun et begrænset lag af beton, mens selve beboelse ligger ca. 70 cm højere. Fugten på undersiden af dampspærren er ikke regelmæssig, men udspringer af bestemte områder. Der er i øvrigt ikke tale om blot lidt fugt, men om deciderede dråber!

På nuværende tidspunkt har jeg lagt strøer og ca. 18m2 af gulvet, men har stillet det i bero indtil jeg finder en bedre løsning. Strøerne ligger selvfølgelig på både tagpap og plastkiler.
Jeg har tænkt på, om jeg kunne lave et trægulv, der tillader betongulvet at "ånde" så meget, som der åbenbart er brug for. Men det vil nærmest kræve en terasselignende opbygning med mellemrum mellem brædderne. Det vil dog være lidt træls at holde rent og i øvrigt også, hvis man taber noget småt.

MVH Esben
Der var jo også den mulighed at luften kommer udefra og ind under gulvet, hvis du kigger rigtigt efter så har mange ældre huse små riste i ca. gulvhøjde udvendigt på husene, det er simple udluftninger. Var det ikke en mulighed

V.h. Håndværkeren
Løsningen med de små riste er interessant, men jeg ved ikke helt, om der vil strømme nok luft ud og ind til at affugte mellemrummet mellem beton og dampspærre. Rummet er lidt over 7 meter bredt og det er kun den ene side af rummet, der er en ydervæg med mulighed for isættelse af riste.

Den bedste løsning vil selvfølgelig være at fjerne det gamle gulv, grave ud, for så at opbygge gulvet korrekt, men så er mit værkstedsprojekt pludselig blevet til et kæmpeprojekt, som nok er lige i overkanten.
Hej Esben.
Der er ikke meget du kan gøre, hvis ikke du vil brække gulvet op. Fugten trænger op nedefra p.gr.a. at der ikke er nogen kapilarbrydende lag (et lag som kan forhindre fugten ia at stige op gennem gulvet)
Så ud med den gamle beton, et afretningslag sand, et par hundrede mm. flamingo, beton og så kan du lægge dit trægulv.
KEDELIG MEN SANDT.
MVH.Erik

www.morsmaling.dk
Annonce
En løsning kunne være at udlægge en tæt fugtspærre på betonen og føre den op bag fodlister langs vægge, derefter etableres strøer/opklodsning ovenpå.

Start med asfaltpap/12 mm blød masonite/12 mm krydsfiner (alt ca. 10 x 10 cm) + evt. Knudsen kiler.

Al færdsel på fugtspærren sker i blødt fodtøj (tøjsko smile ) og med forsigtighed!

Vurder om det er nødvendigt med dræn langs/omkring bygningen.
Hej Bankmand.
Det med denne plade ser meget interessant ud. Det er noget du har prøvet kan jeg se. Var gulvet i forvejen så fugtigt som Esbenhk´s gulv? Har det i dit tilfælde ikke givet nogen problemer? Det er jo fint hvis det er en gangbar løsning.
mvh.
Erik
Hej Erik.
Ja, der var lidt fugt i gulvet, men ikke så der var blank vand. Jeg lavede som sagt store paneler ved væggen så jeg var sikker på ventilation. I disse paneler trak jeg samtidig el og telefon.
Der er lidt ekstra støj grundet pladerne, men hvis man bruger den dug de anviser bliver det ikke et problem.
Jeg syntes det fungerede fint. Lagde et billigt laminatgulv ovenpå, og det viste ikke tegn på fugt.
Har solgt huset, så jeg ved ikke hvordan det ser ud nu.
Mvh.
Ole
Er du sikker på at det er opstigende fugt og ikke luftens vanddamp der kondenserer på en kølig overflade. Tænk på at hvis du afspærer betongulvet med f.eks. et trægulv vil betongulvet hurtigt antage en temperatur som den omgivende jord og vandindholdet i luften vil kondensere på dette, hvilket min erfaring siger mig at det kan være svært at skelne om det er kondenserende luft der er årsagen til fugt dannelsen.

Hilsen
Allan
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis