Anders K vbmenu_register("postmenu_269459", true);
Registreret bruger
Registreringsdato: Aug 2006
Lokation: 8000
Indlæg: 46
Jeg kan godt til forstå hvorfor man skal have den parktiske del af faget inden man kaster sig over trækning af kabler, montering mv.
Jeg har selv, i mine dage som elektriker, arbejdet sammen med en maskinmester der var ude i "praktik". Trods hans installatøreksamen og dermed forventede kendskab til elektricitet, ville jeg ikke have ladet ham montere så meget som en stikprop, da han var meget sjusket med sit arbejde.
Nu gælder dette naturligvis ikke alle maskinmester-installatører, men ligesom alle andre fag der giver et svendebrev, må det være naturligt, at man skal have fagligt kendskab inden man får sit diplom.
Fint nok, der er selvfølgelige altid nogle som laver noget de ikke burde, som fx den mester du refererer til.
Dårlige eksempler kan man altid finde.
Har et vennepar som fik skiftet deres HFI ud med et HPFI af den lokale elinstallatør. Kort tid efter opstod der brand i elskabet som følge af ikke spændte ledningsholdere !!!
Så selvom man er elektriker kan det altså også gå galt.
Men nu skal der heller ikke kastes sten imellem faggrupperne, jeg siger bare at man ikke kan tage alle over en kam, som du selv skriver Anders K.
Det jeg bare ikke kan forstå er at den danske lovgivning har givet den mester du refererer til tilladelse til at lave alt elektrisk arbejde ombord på et skib, også med trækning af ledninger, opsætning af nye dåser/elskabe osv. Her er der også reelle farer for menneskeliv, endda større end i et hus hvor man trods alt kan redde sig udenfor.
Det er heller ikke som du skriver "papirene" jeg er ude efter. Dem er jeg 100 % enig med dig i at man skal ud og have erhvervserfaring i før de kan opnået.
Hele min pointe er at man som maskinmester ikke kan få lov i sig egent hjem at sætte fx en ekstra stikkontakt op. Eller som jeg søgte efter at trække kabler og forbinde dem spændingsløst.
Man giver os lov til at udfører elarbejde det ene sted (skibe) men ikke på land.
Desuden er det sådan at hvis fx et skib har et hold repatører ude fra land og de skal lave en masse elarbejde, så er det i sidste ende maskinchefen som har ansvaret for at det er lavet korrekt. Det giver jo slet ingen mening, for samme mand som her skal kontrollerer en elvirksomheds arbejde må ikke i hans egent hjem sætte en ekstra stikkontakt op !!
Sorry, men jeg syntes bare ikke det giver mening. Jeg har accepteret at jeg ikke kan få tilladelse fra SIK til at lave mit egent el, det er der jo ikke noget at gøre ved. Lov er lov.
Tror forresten at jeg vil ændre mit dak201 navn til totalbrok!!