Total forviring GULVVARME....HJÆLLLPPP!

Hej med jer allesammen!!

Har læst de sidste 2-3 dage i forskellige forums samt forskellige producenters hjemmesider, bliver klogere men også mere forvirret!

Sagen er den. Jeg har i sinde at købe et lille nedlagt landbrug fra 1860 hvor stuehuset er 97 m2. Der er pt betongulv. Jeg vil gerne have gulvvarme installeret i hele hytten. Jeg er mest i tvivl om selve gulvets opbygning. jeg vil hugge den gamle beton væk medmindre den er isoleret. Når det er gjort hvad så? (vil gerne have parketgulv) støber man slangerne i betongulvet (selvfølgelig med isolering under...hvor meget og bare på den bare jord?), eller lægger man slangerne ovenpå det nye beton gulv og fordeler varmen med varmefordelingsplader, eller lægger man slet ikke nyt beton se dette link
http://www.thermisol.dk/S%C3%A5dan%20g%C3%B8r%20du/Polygulv%20konstruktioner.aspx kig på det billede der hedder massiv eller lamelparket

hjællpp:-)
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg lige husker, skal du først have al den gamle beton ud af huset, dernæst skal du grave mindst en halv meter jord af. Så skal der fyldes grus i et 30 cm. tykt lag oven på det lægger du 20 cm tykke Flamingo plader på sand laget. så skal du have lagt et jern skelet af dobbelt rionet med ca. 5 cm afstand imellem nettene det skal gøres så fast at du kan gå på det øverste net uden det bøjer ned. Så skal der mindst 12 cm beton på som skal vibreres ned og lægges fuldstændig vandret ud. Dernæst skal du have gulvarme rørene lagt ud over gulvet (husk at de ikke må krydse hindanden) dernæst minimum 7 cm beton og endelig dit parket gulv.
Ps. jeg har aldrig selv lavet gulvvarme men læst som du og set andre gøre det.

V.h. Håndværkeren
Hvis du lægger varmerørene i betonen tager det en evighed før temperaturen ændrer sig, og du kan f.eks. glemme alt om natsænkning; hvis det ligger i let konstruktion lige under selve gulvet så reagerer det lige så hurtigt som hvis du har radiatorer, til gengæld er der kun varme lige der hvor der er slanger og varmefordelingsplader under gulvet. Det er i hvert fald min erfaring, jeg har begge dele i huset. Jeg vil klart foretrække at have varmen i en let konstruktion der hvor der ikke skal være fliser på

MVH Jacob
Hej Håndværker... Det ikke helt rigtigt hvad du siger der, du ligger din 200 mm isolering, eller hvad det nu er efter de nye bygnings regler, dernæst ligger du dit rionet på små afstands klodser for at få beton under nettet også, og så ligger du dine slanger oven på nettet, og enten stripser fast eller køber det korrekte montering til det. og så ligger du din 100-120 mm beton ovenpå..
hilsen patrick
jacob..
Efter min mening er det nok det dummeste du kan gøre ved ikke at ligge dem i beton gulvet, da det ellers er pisse koldt for både strømpesokker men særdeles også bare fødder.. hilsen patrick
Nu er huset jo fra 1860. Så det er MEGET sandsynligt at du IKKE har 50-80 cm fundament til at støtte under huset, hvorfor du ikke uden videre kan følge moderne bygge standard. Heldigvis så er det heller ikke et KRAV ved ombygning i langt de fleste tilfælde, for moderne byggeteknik er IKKE beregnet til brug ved ombygning af gamle huse.
Bemærk dog at juridisk, så vil en evt. køber "forvente" at hvis huset er noteret som "ombygget" anno gud ved hvornår, så er det ombygget efter gældende standarder på dette tidspunkt. Så du har SELV et ansvar overfor teknisk forvaltning og/eller en byggesagkyndig at oplyse om evt. afvigelser fra normen. Dette er især vigtigt ved ejerskifte, da man selv hæfter for (næsten) alt hvad man ikke oplyser om.

Det du skal gøre er naturligvis lige hurtigt at bore et lille hul i din nuværende beton med et installationsbor (meget langt) og så finde ud af nogenlunde hvor meget beton der er. Hernæst bør du henvende dig til teknisk forvaltning i din kommune, og finde ud af hvad der står omkring dit hus, og hvordan det er funderet.
Lav evt. en lille prøvegravning for at finde ud af det. Du skal/bør/må naturligvis ikke grave dybere end dit fundament, med mindre du kun graver en lille smule ud af gangen, da du ellers risikerer at undergrave dit hus, og lave skader på bla. soklen, evt. vægge og bærende konstruktioner.

Med dette nye kendskab i hånden så skal du ud og undersøge dine muligheder. Har du plads/dybde til at lægge de ca. 60-70cm som håndværkeren foreslår, så er det naturligvis iorden. Men har du ikke den mulighed, så skal du tænke på at lave "installationen" af flere omgange, eller evt. understøbe dit fundament først, eller finde alternativer.

Eks. så er 200-300 mm isolering i gulv måske moderne standard, men hvis du kan spare eks. kr. 500.000,- til et nyt fundament til huset, så kommer du ALDRIG nogensinde til at få de penge hjem på varmeregningen (med mindre du har 2000 kvm sauna eller lign.), så derfor bør du naturligvis opveje cost vs. benefit, og kun skele til byggeregulartiverne der hvor der er KRAV til din "installation", eks. ved rionet som der skal jordes i vådrum, vandinstallationer der skal føres på den varme side af isoleringen osv.

Eks. så i forhold til det tidligere foreslåede, så kan du spare en del "cm" ved at gøre:

bryd din gamle beton, grav ca. 10-15 kvm ud ned til et par cm over fundament
Læg et lag sand eller grus så det er jævnt, og så eks. 100mm isolering, og rionet på sko. Læg PEX rør på nettet. Læg herefter 8-10cm vibfri gulvbeton ovenpå. Lad det tørre i et par uger (hvis du vil have trægulv), og læg så dit trægulv.


MEN........................

Den billige, hurtige og pratiske løsningn vil være:
Køb nogle flamingoplader der er rillet til 16mm pex, og læg dem overalt i huset, læg nogle aluplader på ved samlinger, og herefter lidt gulvfilt, og så dit trægulv. Du kan ikke fuldlime gulvet, men tilgengæld har du lige sparet 10 ugers arbejde med at bryde og blande beton.
Annonce
Tak for de mange gode svar, men nu er man så måske om noget endnu mere forvirret, har læst lidt mere i forumet:-)

Uponor(wirsbo) Roth osv har nogle løsninger med nogle varmefordelingsplader, hvor disse ser ud til at kunne lægges direkte ovenpå et eksisterende betongulv. hvor gulvet så kun bliver hævet omkring 15mm excl parket.

Hvad hvis betongulvet ikke er isoleret altså hvis jeg bare knalder det ovenpå det eksisterende betongulv? er det lovligt? er der meget varmetab? Jeg kan forstå at gulvet bliver hurtigere varmt og hurtigere koldt hvilket betyder man kan køre med natsænkning, her må der jo også kunne spares lidt... det lyder da som en noget lettere løsning. Så skal jeg ikke til at finde håndværkere til at støbe gulv osv. måske varmeplader er en dyrere løsning, men er der ikke mange fordele?
Citat fra patter

Hej Håndværker... Det ikke helt rigtigt hvad du siger der, du ligger din 200 mm isolering, eller hvad det nu er efter de nye bygnings regler, dernæst ligger du dit rionet på små afstands klodser for at få beton under nettet også, og så ligger du dine slanger oven på nettet, og enten stripser fast eller køber det korrekte montering til det. og så ligger du din 100-120 mm beton ovenpå..
hilsen patrick


Hej Patrick.
Jo men jeg skriver da også, at så vidt jeg ved, så tak for din korigering.

V.h. Håndværkeren
Citat fra cutoff01

Uponor(wirsbo) Roth osv har nogle løsninger med nogle varmefordelingsplader, hvor disse ser ud til at kunne lægges direkte ovenpå et eksisterende betongulv. hvor gulvet så kun bliver hævet omkring 15mm excl parket.

Hvad hvis betongulvet ikke er isoleret altså hvis jeg bare knalder det ovenpå det eksisterende betongulv? er det lovligt? er der meget varmetab? ................


nej nej det er ikke en løsning - du må sku ikke lægge gulvvarme i et helt hus som ikke er isoleret overhovedet - det vil blive mega dyrt at bruge i drift lige meget om du køre med natsækning eller ej - natsækning er altså ikke et vidundermiddel det giver kun lidt.

Du skal altså gøre noget ala det Twist skriver hvis du vil have gulvvarme...

Citat fra Twist

bryd din gamle beton, grav ca. 10-15 kvm ud ned til et par cm over fundament
Læg et lag sand eller grus så det er jævnt, og så eks. 100mm isolering, og rionet på sko. Læg PEX rør på nettet. Læg herefter 8-10cm vibfri gulvbeton ovenpå. Lad det tørre i et par uger (hvis du vil have trægulv), og læg så dit trægulv.


der er altså ingen lætte løsninger når man vil have gulvvarme i en gamle landejendom - tro mig jeg HAR prøvet det.... tilgengæld bliver det super fedt når det er færdigt.
Har talt med sælger. Gulvet er isoleret. Hvad er så bedst? gulvvarme i beton, eller gulvvarme ovenpå beton? fordele ulemper?
Som andre har sagt er der ingen nemme løsninger. Hvis du vil have gulvvarme skal betonen op så der kommer isolering i. Du skal desuden være opmærksom på at kravene i dag har 2 punkter som skal overholdes:

150 mm kapillarbrydende lag (EPS eller flamingo er kapillarbrydende)
og en U-værdi på max. 0,12 (når der er gulvvarme) - det kræver normalt mere end 200 mm isolering, ca. 250 - 300 mm afhængig af hvilket produkt du vælger.

Loven kræver jo ikke at du overholder det når du renoverer, men som andre har sagt, hvis du ikke overholder det bør du gøre opmærksom på det ved salg af boligen for ikke at risikere noget da det så ikke vil være renoveret til nutidens krav.

Du behøver ikke nødvendigvis lægge ny beton. Det kan også gøres uden. Her er to måder at gøre det på hvor gulvvarmen lægges øverst (en uden betongulv):

http://www.sundolitt.dk/default.asp?menu=709&id=438

Hvis du ikke har så stor dybde at arbejde med så du kan få et ordentligt isoleringslag var det måske bedre at spare betonen og bruge isolering istedet.

Har man muligheden ville jeg vælge 300 mm EPS + 100 mm beton med varmeslanger nedstøbt i ca. 80 mm's dybde som det er beskrevet i tidligere indlæg.

Er selv ved at bygge lavenergihus (nybyggeri) hvor der kommer til at ligge 500 mm Sundolitt S80 under 100 mm betondæk med gulvvarmeslanger. U-værdien her er ca. 0,07.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis