Total forviring GULVVARME....HJÆLLLPPP!

Hej med jer allesammen!!

Har læst de sidste 2-3 dage i forskellige forums samt forskellige producenters hjemmesider, bliver klogere men også mere forvirret!

Sagen er den. Jeg har i sinde at købe et lille nedlagt landbrug fra 1860 hvor stuehuset er 97 m2. Der er pt betongulv. Jeg vil gerne have gulvvarme installeret i hele hytten. Jeg er mest i tvivl om selve gulvets opbygning. jeg vil hugge den gamle beton væk medmindre den er isoleret. Når det er gjort hvad så? (vil gerne have parketgulv) støber man slangerne i betongulvet (selvfølgelig med isolering under...hvor meget og bare på den bare jord?), eller lægger man slangerne ovenpå det nye beton gulv og fordeler varmen med varmefordelingsplader, eller lægger man slet ikke nyt beton se dette link
http://www.thermisol.dk/S%C3%A5dan%20g%C3%B8r%20du/Polygulv%20konstruktioner.aspx kig på det billede der hedder massiv eller lamelparket

hjællpp:-)
Hej med jer allesammen!! Har læst de sidste 2-3... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hov jeg må vist lige korrigere mig selv. Ved renovering af et terrændæk er kravet ifølge bygningsreglementet altså kun en uværdi på 0,3 og ikke 0,12. Det er fundamentet der ligger skærpede krav til, men det kan du jo ikke lige sådan lave om. 0,3 kan du opnå med 150 mm isolering og samtidig overholder du kravene til det kapillarbrydende lag.
Hov jeg må vist lige korrigere mig selv. Ved renovering af et terrændæk er kravet ifølge bygningsreglementet altså kun en uværdi på 0,3 og ikke 0,12. Det er fundamentet der ligger skærpede krav til, men det kan du jo ikke lige sådan lave om. 0,3 kan du opnå med 150 mm isolering og samtidig overholder du kravene til det kapillarbrydende lag.
Citat fra cutoff01

Har talt med sælger. Gulvet er isoleret. Hvad er så bedst? gulvvarme i beton, eller gulvvarme ovenpå beton? fordele ulemper?


isoleret med HVAD ??? hvis der ligger 1 cm sundolit under betonen, så kan man da godt sige at det er isoleret - men det batter jo ikke noget !!! fik du ikke af vide hvad det var isoleret med ?? og hvornår det var lavet ??
Det er isoleret med flamingo. sælger har selv gjort det i 1980. Men han har ikke isoleret i alle rum desværre. Ved godt der ikke er nogen lette løsninger. Så beton gulvet må af....men hvad så
Der er jo ikke nogen endnu der har svaret mig på hvad der er bedst. Hvis man kan lægge gulvvarme uden beton er det da noget lettere. den løsning phwinter foreslår med sundolit uden beton!

Der er 3 løsninger nu:

1. Et nyt isoleret betongulv med gulvvarme støbt i.
2. Et nyt isoleret betongulv med gulvarme ovenpå.
3. Et sundolit isoleret gulv uden beton med gulvarme ovenpå.

Hvad er fordelen hvis jeg tager det ene frem for det andet? og hvad er ulempen.

Ja undskyld alle mine spørgsmål.
Jamen jeg har da i hvert fald givet min holdning, men her får du lige fordele/ulemper:

1: Standard løsningen. Giver en god langvarig og jævn varmefordeling. De fleste gulvtyper + klinker kan bruges. Kræver en god mængde plads i dybden for at for god plads til isolering og de 100 mm betonlag. Isoleringsmængden er vigtig for at lede varmen op gennem betonen og ikke ned i jorden.
2: Giver en hurtigere opvarmning og hurtigere nedkøling - du skal dog være opmærksom på hvilken belægning du lægger ovenpå. Ikke alle gulvtyper kan holde til den hurtige varmefordeling. En smule mindre følsom overfor isoleringsdybden. Lidt dyrere at lægge pga. varmefordelingspladerne.
3: Virker som 2, men du får bedre plads til isoleringen. Umiddelbart mener jeg også EPS er billigere end beton, men jeg kan godt tage fejl.

Andre der har flere fordele/ulemper?
Annonce
nej jeg har ikke lige andre fordele/ulemper?

jeg ville bare lige sige at, så vidt jeg ved, bliver der ved det næsten alt nybyggeri bruger løsning nr 1, det må vel være fordi den har fleste fordele i forhold til pris/kvalitet/komfort ville jeg tro... confused
Jeg tror nu mere nybyggeri benytter metoden fordi der er nogle krav til nybyggeri.

I det omfang det er muligt vil jeg da også foreslå denne løsning.
til håndværkeren... helt okay.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis