gips som vindueslysning.

Hej der.
Jeg havde tænkt mig at bruge gips til mine lysninger, men er i tvivl om hvordan der afsluttes mod vinduet. Der er sat en spånplade hele vejen rundt og dampspærren er fastgjort/fuget mod vinduet.
Så er der bare lige gipsen, støder man den helt op til vinduet og lægger en fuge, eller holder man lidt afstand mod vinduet.
Spurgte en, som nævnte en kantliste man kunne bruge ,KS13 mener jeg den hed. Men sætte lister hele vejen rundt indv. er det ikke overkill løsningen.


Mvh.
Lars Dorow
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det et Velux vindue vi har fat i?

Til Velux findes en prefabrikeret løsning der lige er til at montere.
Ellers kan du jo lave det så gipsen støder op mod sin vindueslysning. Om der skal en liste på eller der blot skal fuges er dit valg.
En liste kan være ganske lille.. det behøver jo ikke være et dørgerigt du bruger.

Jeg har selv lavet mine vindueslysninger i MDF plade der er malet og afslutningen mod skråvægens gips er et gerrigt der er kantet med.

Det var mit valg...

MVH Njord
Det er et alm. vindue. Det er ikke afslutningen mod væggen jeg er ude efter, men derimod afslutningen mod selve vinduet. Min "bekymring" går på, da jeg bruger gips som lysning og der skal fuges mod vinduet, skal der være luft eller ej mel. gips og vindue. Tænker her på fugens evne til at klæbe på gipsen, specielt hvis der er luft ind til vinduet.

Mvh.
Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Lars.

Så vil jeg lave det i en træplade, enten en MDF eller spånplade.
Gipsen er ikke så stærk i et lag at du kan bruge den til ret meget.

Er der ikke et spor rundt i kanten af vinduet hvor du kan sætte pladen ind i?
Ellers må du skrue en kant på hvorpå du kan lande din lysning. Hvis der er en lille afstand mellem lysning og vinduets karm kan du jo nemt fuge det. Det kan nemt blive en pæn løsning.

MVH Njord
Hej Njord

Jeg vil helst bruge gips, da min plan er, ikke at bruge gerrigter el. andre lister rundt om vinduet. Jeg vil ikke sætte en liste/kant på aht. de "rene linier" jeg går efter. Mht. holdbarheden af 1 lag gips, er netop grunden til jeg har valgt at sætte en spånplade som underlag for gipsen.
Ingen kommentar omkring en evt. fuges holdbarhed hvis man fuger en gipsplade? kan den holde på det porøse gips?

Tak for de hurtige svar Njord.
Mvh.
Lars
Jeg tror ikke du vil få problemer med holdbarheden.
Imellem mine lofter og væge, der begge er lavet med gipsplader er lagt en lille fuge og det holder fint.
Det er jo nogenlunde samme problematik med fuge mellen en rå ende af gipspladen og en anden plan flade.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan sagtes sætte gips på din spånplade, og det skal helt tæt på vinduet, er du go, behøver du ingen fuge, men ellers giv det en acryl fuge, og mal det herefter..!

Syntes det rigtig luksus med spånplade bag ved, det havde ikke været nødvendigt .... !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej Lopus.
Blev nødt til at montere spånplader da stolperne er noget skæve ( træhus ). Så jeg syntes det var nemmere at rette med spån end gips.
Tak for svaret.

Mvh.
Lars
Nu ved jeg ikke om du har vindueskarme. Men en overvandet blomst, og din gips er ødelagt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
PeterR: Nu var det lysningen og ikke vinduespladen, Lars ville lave i gips wink

Lars: Det lyder som om, du ikke har not i vinduet for tilsætning af lysning. Denne kan du netop konstruere med en u-profil som du monterer på vinduet og heri stødes gipspladerne. MEN, hvis du allerede har rettet dine lysninger op med en træplade, skulle det vel ikke være nødvendigt med en not. Bare skru gipsen direkte på træpladen.
Samlingen mellem vindue og gips: Sørg for at skære din gipsplade helt ren (ingen pap-flosser), stød op mod vinduet (evt. 1-2mm luft). Denne samling giver du en acryl-fuge.
De udvendige hjørner bør du forstærke med et stålprofil, som du spartler efterfølgende. Giver et perfekt og superstærkt hjørne. Rene linier hele vejen...
Jeg plejer iøvrigt at give det en gang glasfilt inden maling smile

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

@LuneLund, her i Roskilde (vi bor jo på midtsjælland) vil vandet altid rende lige meget til siderne. Dette hvis man kommer til at overvande. Hvis det så render hen i bunden af lysningen som er lavet af gips så vil det da forvolde nogle grimme buler.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også