dieselmotor til sejlbåd

er der nogen der kender noget til den dieselmotor der sidder på den generator til 5995 hos onkel harald ? jeg undrer mig over at en dieselmotor på 8,8 hk med generator kan koste under 6000, når den billigste dieselmotor til en båd koster over30000 er der en logisk forklaring , eller er det bare det sædvanlige dobbeltoppriser når det hedder båd ?og kan man bruge den billige motor til en båd ?selvfølgelig kræver det en smule ombygning, men der er også en del penge at gøre godt med,er der nogen der har prøvet noget lignende ?

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er den fra HN ikke luftkølet ? hvad med udstødningen, den blir varm, motorolien også , motoren kunne antagelig anvendes i en åben jolle, det er jo også nok en kinesermotor, som i Kina næsten ingenting koster. Hvad med frem / bak ? Men du kunne jo stille den på agterdækket og montere en elmotor.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det var da en go ide,du kom med der,men behøver den at stå på agterdækket, der er ikke meget plads på en 26 fods sejlbåd

det var nu mere en joke end en ide

ErikChristensen 
Skal du have en billig dieselmotor vil jeg kigge på www.ebay.de forleden så jeg en 7-8 hk motor med elstart samt håndsving og fordampningskøler til ca 300 Euro.....

Den kobler du bare en hydraulisk pumpe på og en hydraulist motor på skruen.. Vupti så ruller det...

En joke.. Javist.. Men en gut i Vejle lavede et lignende nummer..
Altså med en billig Kina diesel og hydraulisk drift. Mener han hentede en masse stumper hos maskiforretninger der mest handler med landbrugstdele, for at finde billige og funktionelle dele.

En løsning af den type skal man nok selv kunne skrue det sammen...
Ellers må du jo kunne beskrive det ret detailjeret for en montør..

Men at lave det selv gør jo også at man har en ret stor indsigt i hvad der er skruet sammen hvordan... Også hvis det skulle strejke....rolleyes

MVH Njord
Hej
Alt efter hvor meget du havde tænkt dig at sejle for motor, var et piskeris på bagsmækken måske en ide, ellers kan der findes ganske udemærkede brugte en og to cyl. diesler, men tænk lige her i omegnen af 100 kg. dødvægt m.m.
Mvh autoole
Annonce
jeg havde engang planer om en lille anhænger til min Ellert indeholdende en benzingenerator, som skulle lade op mens jeg kørte. det er mange år siden og jeg fandt aldrig en generator der afgav de nødvendige 36 V , så vidt jeg husker, og det var nok også blevet for klodset med den tids teknik. Jeg tror ikke HN agregatet kan adskilles i motor-generator, jeg mener der deles lejer, som i en billig kompressor.

ErikChristensen 
Jeg har nok ikke forklaret det godt nok, jeg har en meget tørstig 7hk vire benzinmotor liggende i min båd, jeg kunne godt tænke mig en diesel istedet, men synes det er meget at skulle investere 33k for en 11hk diesel , jeg mener at det burde kunne gøres billgere !

der er jo en lang kæde af firmaer, som skal tjene, inden motoren når frem til dig, jeg har set kinesiske motorer, som er meget klodsede, og i forhold til priserne i Kina helt vildt dyre. men sådan virker verden, derfor bli'r det så dyrt, og mængderne er ikke så store. Man skulle ellers tro at bådmotorer ville blive billigere da man efterhånden bare bruger standardmotorer og mariniserer dem, men billiggørelsen bliver nok brugt til bedre fortjenester.

ErikChristensen 
Hej Njord m.f.
Der blev faktisk experimenteret meget med hydraglic drev på nogle motorbåde for en 25 år siden. Fordelen skulle ligge i at man kunne lægge motoren længere frem i båden. Så vidt jeg husker gik det dog ikke på grund af de slanger der skulle forbinde motor og skruetøj hele tiden gik i stykker.
Og til dig Rolias.
Det er nok muligt at en diesel motor er dyr i anskaffelse, men tænk så på at den hæver bådens værdi og at en diesel er væsentligt billigere at have kørende og holder også meget længere. Yanmar laver en fin model hvor cylinderen ligger ned, den blev bla. brugt i en Albin sejlbåd hvor den lå under forkøjen og skrue akselen gik igennem den øverste del af kølen.

V.h. Håndværkeren
systemet fungerer fint på en masse kuttere , og der er jo ikke flere problemer end på al anden hydraulik.

ErikChristensen 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis