Mini-solfanger til opvarmning

Jeg har anskaffet mig et "rigtigt" kolonihavehus !

Rigtigt betyder uden el og andre af de der moderne ting !

Men jeg vil gerne have en løsning her til vinteren mht. fugten !

og ikke en luftsolfanger elle sådan noget !

Men en kombination af en hjemmebygget solfanger og en brugt radiator -bare til at holde fugten i ave !

Nogen her der nogen erfaringer -eller gode råd m.m. !!

Jo billigere jo bedre -og sjovere !!! :p

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forudsætningen for at der ikke er fugt i dit have hus er at der kan komme luft ud og ind. Og du kan godt selv lave sådan en soldrevet luft varmer bare du kan finde tingene. En vandbåren radiator vil kræve en form for cirkulations pumpe, men ud over det vil den ikke give et bedre inde klima hvis du ikke lufter ordentligt ud døgnet rundt. Hvad tror du vore forældre og Besteforældre gjorde ??

V.h. Håndværkren
Nu er huset uisoleret og ikke specielt tæt - så luft er der masser af !

Har lige læst lidt på hvordan solfangere (måske) kan fungere ved at radiatoren er højere end solfangeren - altså uden pumpe !

Nogen der har erfaring hermed ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Nej erfaring har jeg ikke med solfangeren. Men med et gammeldags kulfyr i kælderen der leverede varme til to etager over, uden pumpe, for så har du en naturlig gennemstrømning. Varme søger opad kulde nedad og kan du få din solfange nederst så skulle det fungere, men så skal du jo have en radiator oppe under loftet i huset og en expantions beholder endnu højere.
Men prøv dog om det kan lykkes, virker det så fortæl vi andre om det. Og omvendt, så blev du den erfaring rigere !

V.h. Håndværkeren
Se det var lige det jeg havde tænkt - og som beskrevet - om ikke andet så har man da erfaringen !!! - og det kunne jo godt være andre havde prøvet det samme !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvad skulle det hjælpe på fugten om vinteren - solfangeren er sort - og med lidt held kan jeg få vandet i den op på 40 grader -på en solskinsdag !

Min ide er at jeg laver en lille solfanger på ca 1/2 M2 placeret tæt på jorden !

Oppe under luftstolpere hænger jeg en lav radiator med 3 ribber og konvektion
er normalt placeret ved indgangsdøre m.v.

Oven over radiatoren laver jeg en ekspansionsbeholder !

Til orientering er kolonihavehuset kun 12 kvm i grundplan !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Husk at mindst 25 % skal være frost vædske.
Laver blanding til -30 g !!

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Har du obs på at at du uden tvungen cirkulation og dermed køling af vandet risiskere at vandet i solfangeren begynder at koge, eller vurderer du at din ekspansionsbeholder der i såfald skal være åben og med stort dimensionerede tilslutningsrør, kan opfange dette problem ?

Hilsen
Allan
Bonus info: Du kunne måske med større held blot bruge en luftdreven solfanger der virker ved luft der bliver opvarmet i en solfanger (sortmalet træplade med glas foran, stiger opad og ledes ind i huset. Du skal blot sikre dig at at den luft der kommer ind i huset også kan fortrænge den luft der er der iforvejen, men det er måske sikret ved de utætheder du beskriver :-)

Denne løsning er langt simplere og billigere end den du beskriver, og findes mig bekendt også i en færdig kommersiel udgave.

Du kunne måske også med lidt held indtænke den i husets klimaskærm f.eks: Mal en del af husets sydvendte væg sort, sæt en glasplade op foran, tætne den i siderne, lav en revne eller bor nogle forsvarlige huller i topper af arangementet der leder den opvarmede luft ind i huset.

Hilsen
Allan
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også