Mini-solfanger til opvarmning

Jeg har anskaffet mig et "rigtigt" kolonihavehus !

Rigtigt betyder uden el og andre af de der moderne ting !

Men jeg vil gerne have en løsning her til vinteren mht. fugten !

og ikke en luftsolfanger elle sådan noget !

Men en kombination af en hjemmebygget solfanger og en brugt radiator -bare til at holde fugten i ave !

Nogen her der nogen erfaringer -eller gode råd m.m. !!

Jo billigere jo bedre -og sjovere !!! :p

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har anskaffet mig et "rigtigt" kolonihavehus !... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Allan.
Hvis du læser spørgerens første indlæg, vil du se at han ikke er interesseret i et varmlufts solanlæg.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Allan Fischer

Hej Håndværker

Det var måske en beslutning der burde genovervejes.

Hilsen
allan


Det er den -øg kasseret igen !

Det var bare ment som et eksperiment - og om nogen måske havde en erfaring med noget sådant !

Solfangeren skal jeg også bruge til at lave varmt (bade) vand med om sommeren !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af shortcut den 08-10-2007 11:12
Citat fra Allan Fischer

Hej Håndværker

Det var måske en beslutning der burde genovervejes.

Hilsen
allan


Det er den -øg kasseret igen !

Det var bare ment som et eksperiment - og om nogen måske havde en erfaring med noget sådant !

Solfangeren skal jeg også bruge til at lave varmt (bade) vand med om sommeren !
Hej
 Jeg faldt lige over denne tråd.
  For et år siden tegnede jeg et diagram til en med en kolonihavehus, som havde de samme ønsker som dig. Der er tre selvc. systemer. Og det virker rigtig godt.
 vvbeholder afgiver varmen til kappen og kappen afgiver varmen til radiator i løbet af natten. kappen afgiver varme til radiator og vvbeholder når der er solskin. Der kan lukkes til radiator og der laves så kun varmtvand til bruser.  solfangerne er alm. matsort malede radiatorer, Man regner med 35 liter pr. m2 solfang når det er radiatorer. Det er et simpelt og hammer billigt og utroligt driftsikkert anlæg. Alle delene skal selfølgelig vær brugte. Radiatorere som fangere ved jeg kan holde i 20 år, inden de ruster igennem.
  den øverste beholder er en 30 liters elvandvarmer med på svejst nippel foroven til v.vandsudtag. Men el.vandvarmer kan også spærres af med ventil og sidde et sted på strengen og slukkes hvis der er sol nok eller helt undlades. i tilfælde af frost lukkes vandet af vvbeholder. og glykolen er så det eneste der overbringer varme til radiatoren.
  Rørføring til solvarmen, kan være 20 mm isoleret pex eller 3/4 tomme sort jern. Rørføring til radiator kan være 1/2 tommer. Ikke galv. rør da glykol nedbryder galv. som solvarmevæske bruges bare alm. kølevæske til bilen. Den åbne eks. Eks en lille beholder med låg er lavet med varmelås og luftrør.  Kappebeholderen kan også ligge ned, hvis der ikke er højde nok.
 mvh 666
 Nå, bedre sent end aldrig

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også