tandrem skal skiftes hvornår???

Hej

Jeg har lige købt en Opel Agila 1,2 16v comfort fra 2000, som har kørt 102000 km., der har været 2 ejere før mig, men der er intet papir på, hvornår tandremmen evt. skulle være skiftet. Umiddelbart tror jeg måske ikke den har været skiftet overhovedet, men ved det dog ikke. Hvordan kan man se hvornår den evt. skal skiftes eller hvor langt den model kan køre med en tandrem? Håber der nogle kloger hoveder der kan hjælpe mig, da det bekymrer meget om det er noget jeg skal skynde mig at få ordnet for en sikkerheds skyld???
Hej Jeg har lige købt en Opel Agila 1,2 16v... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra autoole

Hej igen igen
Prøv de næste gange du skifter, og vær sikker på at pedalen er i bund, og se om ikke lyden er væk.
Ellers må vi jo "konsultere" igen
Mvh Ole



Ok det vil jeg prøve at ligge mærke tilsmile, håber da ikke det er noget der betyder noget vildt.

Tak for hjælpen forløbig.............

En skam du har værksted så langt væk, ellers ville jeg da have benyttet dit værksted. Skal faktisk have den på værksted på tirsdag, da der er en utæthed i ruden, men det skulle nu vist kun koste mig 1,5-2 timers arbejdsløn, så det er lige til at klare og jeg vidste godt det var galt da jeg købte den.................
Hej Autoole. Jeg håber du kan hjælpe mig. Da jeg købte min bil altså Opel Agila, var der en utæthed øverst oppe ved rudehjørnet. Først troede mekanikeren, at det var kom fra tagræglingen, men da den blev taget af, var der ingen utætheder overhovedet, så han sagde det kom fra ruden og jeg fik så lavet det ved ruden. Nu efter det har regnet idag blev det vådt der ved rudehjørnet(himlen) igen, og jeg ringet så hen til mekanikeren som så siger, at det så er en liste istedet for, og den skal så bestilles hjem. Jeg gør selvfølgelig opmærksom på, at jeg lige har betalt for en rude, der jo så ikke var noget i vejen med og han siger, at det selvfølgelig nok skal blive modregnet. Nu er jeg bare sådan lidt skeptisk og tænker, hvad mon jeg så kommer af med for den liste, de skal vil have nogle penge hjem på den ene eller den anden måde. Har du nogen ide om hvilken liste det kan være han snakker om, og i så fald hvad jeg bør give af pris for den plus arbejdsløn???

Mvh.

Ck
Hej CK
Din frontrude er limet i, derfor er der kun et at gøre; Hvis det er ruden der er utæt. Den skal skæres ud.
Rude og karm renses primes og lægges i igen i nyt lim. alt andet er bare lappeløsninger.
Du har vel ikke en tagantenne så det er der vandet kommer ind. ???
Mvh Ole
Citat fra autoole

Hej CK
Din frontrude er limet i, derfor er der kun et at gøre; Hvis det er ruden der er utæt. Den skal skæres ud.
Rude og karm renses primes og lægges i igen i nyt lim. alt andet er bare lappeløsninger.
Du har vel ikke en tagantenne så det er der vandet kommer ind. ???
Mvh Ole


Jamen ruden mente han jo ikke det var alligevel. Jeg har en tagrægling, hvis det er det du mener??? Og den har han haft af, og der var intet der var utæt, han siger det er en liste, der skal skiftes??
Hmmmmmm.
Jeg kan ikke lige se bilen for mig, men når ruden er tæt, er det næste jeg gisser på, en dørliste der kan være utæt i toppen.
Tag et stykke papir Feks. A4 buk det sammen, luk døren op og stik papiret halvt ind mellem karm og dør, luk døren igen og træk papiret ud. Der skal være en hel del modstand når du trækker i papiret Gentag dette i hele toppen af døren.
Er der ikke modstand når du trækker papiret ud, lukker døren ikke rigtigt, og der kan komme vand ind.
Håber du forstod dette.
Mvh Ole
Annonce
Jeg tror jeg forstod din forklaring og har afprøvet det som du sagde, og synes ikke at jeg kan mærke at modstanden er anderledes nogle steder.......... umiddelbart vil jeg også synes det var mærkeligt, hvis det var det, da der et stykke himmel/liste på nok knap 10 cm. fra det øverste af døren/karmen til utætheden ved ruden, men jeg ved selvfølgelig ikke om det kan lade sig gøre, da jeg absolut ikke ekspert i bilersmile
sådan ser bilen ud sender også lige et billede af der hvor utætheden er
håber du kan se det, men den ville acceptere at filen fyldte ret megetwink
Hej igen CK
Jeg var ikke helt sikker på hvor utætheden viste sig, derfor det lille nummer med papiret, dette er en god måde at kontrollere om døren ligger rigtig til i karmen.
Jeg vidste ikke at der var tagbøjler på, så utætheden kan også komme derfra. Bøjlen er skruet fast gennem taget, og kan være utæt i den forreste bespænding, derved kan der løbe vand ned i hjørnet.
Tag en kande vand, hæld forsigtigt vand over hele hjørnet af ruden. Kommer der ikke vand ind, så prøv at hælde en masse vand ud over taget der hvor bøjlen er spændt fast, og se om det så ikke kommer frem i hjørnet.
Man kan også fjerne plastlisten rundt om rude og dørkarm indvendig, men det er nok for meget for dig at gå i gang med.
Mvh Ole
Hej Ole

Tak for svaret. Jeg har fået undersøgt det lidt nærmere idag, og mekanikeren mener nu, at det er den gummi/plastikliste, som er limet under tagræglingen eller hvad man siger, som er utæt, og den vil han skifte mandag.

Nu håber jeg så bare, at han har ret denne gang. Bør de ikke tjekke noget efter inden de blot udskifter sådan en liste. Jeg tænker på, om der er noget der skal tætnes eller noget der er utæt under himlen eller noget i den retning. Det er bare fordi, jeg vil gerne have det ordnet hurtigst muligt uden, at skulle derhen med bilen igen, så vil jeg bare gerne kunne sige til dem, om de nu tjekker de ting efter man bør, hvis du kan fortælle mig lidt om det.

Mht. ruden som de forsøgte at tætne, og som der efterfølgende viste sig intet at være galt med, kan de have ødelagt noget ved det?

Jeg tænker bare på idag, da jeg kom ned i bilen, var der vådt på et meget stort stykke af himlen i forhold til før de havde pillet ved ruden.
Inden de havde været igang, drejet det sig kun om et lille hjørne ved ruden, der blev vådt, og nu bliver ca. 20-30 cm vådt i stedet for.

Mekanikeren kom med en forklaring om, at det var fordi de havde limet ved ruden og så rullet vandet længere tilbage fordi det stoppede der hvor de havde tætnet eller noget i den retning.

Jeg må indrømme, at jeg vælger ny mekaniker efter, at de har ordnet det her færdig. Halvdelen af det de har sagt til mig, har vist sig ikke at være korrekt. . . . det er lidt træls, men nu har jeg jo nogle penge tilgode hos dem, da de jo har lavet ruden uden der var noget galt osv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis