tandrem skal skiftes hvornår???

Hej

Jeg har lige købt en Opel Agila 1,2 16v comfort fra 2000, som har kørt 102000 km., der har været 2 ejere før mig, men der er intet papir på, hvornår tandremmen evt. skulle være skiftet. Umiddelbart tror jeg måske ikke den har været skiftet overhovedet, men ved det dog ikke. Hvordan kan man se hvornår den evt. skal skiftes eller hvor langt den model kan køre med en tandrem? Håber der nogle kloger hoveder der kan hjælpe mig, da det bekymrer meget om det er noget jeg skal skynde mig at få ordnet for en sikkerheds skyld???
Hej Jeg har lige købt en Opel Agila 1,2 16v... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De hydrauliske ventilløftere justerer ventilspillerummene, og knastakslen trækkes med kæde. Oliefiltret er monteret let tilgængeligt, og det er kun filterindsatsen, der skal udskiftes.


ALB69 - det var det jeg havde læst, hvor jeg trode det betød at den så måske var kædetrukketsmile
Hej igen CK.
Du har fat i den rigtige ende nu kan jeg se, og jeg er sikker i min sag.
I "gamle" dage var knasten, med få undtagelser, altid trukket af en kæde, men man fandt på at lave en såkaldt tandrem, da den støjer mindre, og er lidt mere nøjagtig med hensyn til timingen.
At det så samtidig gav mere arbejde til værkstederne, var jo så bare en sidegevindst for os, men knap så godt for forbrugeren.
Man er nu begyndt at gå tilbage til kæde igen, med den forvirring det kan skabe.
Er der noget du er i tvivl om, så bare spørg, det er ikke alt du kan finde svar på i I.bogen.
Mvh Ole
Hej Autoole
Hvor har du dog inderlig ret i dine betragtninger omkring tandremme.
Jeg har lige døjet med en regning på 5000 kr. for skift af tandremme og div. remstrammere mv på min Diesel Ford.
Jeg orkede ikke selv at skifte dem på den beskedne plads, der er tilgængelig.
Jeg tør ikke køre mere end 60-80.000 km på en rem, og så er det virkelig en udgift pr. km. der vil noget. Man skal lige huske at indregne det, når man vælger bil.
Det er lidt lige som de idiotiske plasticskjolde, der lægges ned over motoren i dag af alle fabrikanter, for at det skal se åhh så ordentligt ud!
Det koster også tid og penge at fjerne og genmontere, variabelt selvfølgelig, alt dette inderligt overflødige bras, der i bedste fald ikke skader, men kan give anledning til raslerier m.v.
mvh
ktm, der ikke altid kan få øje på gevindsterne ved såkaldte "tekniske fremskridt"! :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm.
Jeg syntes at 5 tusser er lige i overkanten, men jeg har selvfølgelig heller ikke et stort dyrt bilhus, 3-4 værkfører, og 4-5 kontornussere der alle skal have løn, men er lidet produktive.
Jeg har også sagt 80.000 Km. max selvom jeg gentager mig selv (tidligere indlæg) ved at sige at serviceskemaerne siger helt op til 120.000 km.
En del Opel biler, må endda kun køre 60.000, og for at gøre forvirringen total, skal nogle af de "ældre audi'er" have skiftet rem "efter behov". Det må jo betyde at hvis der ikke er travlt på værkstedet, er der "behov"
Med hensyn til afdækningen på motorer i dag, giver jeg dig ret, det ser da godt ud når man lukker op til maskinen. At det så gør det hele vanskeligere må man jo tage som det kommer.
En del motorer i dagens biler skal pakkes sådan ind, da de ellers ikke bliver varme nok. Noget med bedre udnyttelse af brændstoffet.
Jeg håber at CK stadig kan følge med.
Mvh Ole
I alt denne snak om tandremme, så sidder jeg og tænker på om man kan se om en rem trænger til at blive skiftet.. Selvfølgelig, hvis der synlige tegn, på at det er tid, men elllers... Hvordan finder man ellers ud af om det er tid..

På nogle af alle min gamle biler (15 stk) har det været noteret i døren/motorrum, hvor der sidst var skiftet..
Annonce
Citat fra billito

I alt denne snak om tandremme, så sidder jeg og tænker på om man kan se om en rem trænger til at blive skiftet.. Selvfølgelig, hvis der synlige tegn, på at det er tid, men elllers... Hvordan finder man ellers ud af om det er tid..

..


Det er lige det, der er det rigtig festlige!!
Man kan ikke se det og man får ikke noget varsel, før det er et splitsekund for sent, og tiden kan ikke skrues baglæns.
Kigger man til remmen, og der er revner i den, vil en udskiftning nok være fornuftig.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Ole: he he nej jeg er nok ikke 100% med i snakken mere, men det vigtigste var også, at jeg fik en afklaring på om der var tandrem eller kædesmile

Nu jeg alligevel har dig, du virker til at vide det meste, så benytter jeg lige lejl. til at spørge dig om du har nogen ide om, hvad det kan betyde, når jeg skifter gear bilen (kun når gear bliver rykket frem og tilbage altså dvs. fra enten 3 til 4 gear eller omvendt, så siger den ind imellem sådan en duk lyd lige i det man trækker den enten frem eller tilbage, det er kun lige en gang den kommer og der sker ikke noget ved det og det er heller ikke altid, der er ikke nogen problemer med at skifte gearene overhovedet. Siger det dig noget, nu er lyden selvfølgelig nok lidt svær at forstå smile
Hej.
Som ktm skriver, er det næsten umuligt at se på en rem, om den er tjenlig til udskiftning. Jeg har skiftet flere som så ganske nye ud, men et godt råd, smider motoren olie eller vand fra forenden, altså den ende af motoren remmen sidder i, gør man klogest i at få tjekket hvor utætheden er, da olie og kølervæske ikke er en rems livret.
En god ide er så også ALTID at skifte vandpumpen, hvis den er trukket af remmen, og er der den mindste mistanke til om krumtappakdåsen lækker olie, bør denne også skiftes, da det er småpenge når skidtet er skilt ad.
Til CK
Nu er en telefonkonsultation jo ikke den nemmeste måde at fejlfinde på, men et hint kunne være, at du ikke får koblingen trådt helt i bund, inden du skifter. Derved kommer du faktisk til at rive den ud af gear, og så kan denne lidt underlige lyd fremkomme. Jeg mener også i denne sammenhæng at gearskiftet i pågældende situation virker lidt trægt, er det helt hen i vejret.?????
Mvh Ole
Hej Ole

Jeg vil ikke udelukke, at jeg ikke, kan have fået koblet 100 ud, da jeg jo kun har haft bilen siden onsdag, og da sikkert ikke har vænnet mig 100% til den endnu. Jeg ved ikke om man kan kalde det træg lige i den situation, hvor den siger den duk/klik agtige lyd, men første gang den gjorde det, troede jeg nemlig, at jeg måske var kommet til at hive gearstangen lidt op af i forhold til normalt, da det føles som om lyden kom fordi jeg lige rykket den op eller mod noget (uden at det dog var et problem at skifte gearet på nogen mode)

Men det er nok også fordi man altid er bekymret og der nu er noget med gearkassen og den slags, da det jo er en dyr fornøjelse, hvis det skulle være tilfældet...........men det virker nu absolut ikke som om den har nogle problemer på andre punkter...................
Hej igen igen
Prøv de næste gange du skifter, og vær sikker på at pedalen er i bund, og se om ikke lyden er væk.
Ellers må vi jo "konsultere" igen
Mvh Ole
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis