Hvor købes veksler??

Hej

Jeg overvejer at sætte ferskvands kølning på min jolle.

men hvor finder man en veksler der kan holde til saltvand??

nogle siger at man bare kan bruge en alm. varmeveksler, og så bruge zink klodser. er det rigtigt??

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Hej Jeg overvejer at sætte ferskvands kølning på... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Umiddelbart burde du hedde BRIAN istedet for Minilars, det er kun det du har og det du foretager dig der er godt nok. Hvad andre lige har af meninger om andre motorer er du kold i røven over, næh det er kun dit der duer.
Det er en skidt holdning at have især på LDS.
Det fremgår ingen steder i dit start spørgsmål at du har en Mercuiser ! Og her på LDS. er vi ikke så gode til at læse hvad du tænker på men ikke skriver.

V.h. Håndværkeren

Så absolut ikke. jeg er ikke ligeglad med andre. jeg spørger jo for at få svar. men det pisser mig af når folk ser ned på andre, hvis de er uvidende. Eller hvis man ikke lige har forstået det første gang. jeg er glad for at jeg ikke er din lærling. tænk hvis man ikke lige har forstået det første gang. så bliver man opgivet..

Jeg spurgte om hvor man kunne købe vekslere og om man kun kunne bruge en der var spec. lavet til dette formål. hvis folk skulle bruge flere oplysninger om selve motoren kunne de da bare spørge, ganske som jeg gjorde.

som feks. njord gjorde.

ligesom jeg er helt sikker på at du nok nu skal vise hvad sådan en lille møg unge som mig, hvad du mener om mig. ganske som man kan forvente af ældre mavesure håndværkere.

Citat fra njord

Hvis du fortalte lidt mere direkte hvilken maskine du har liggende i båden, har set det via linket til billederne af båden, havde du måske fået lidt bedre og mere brugbare svar.

Det er en ganske kraftig maskine du har i båden og der skal noget kapacitet til at køle den.

Jeg vil nok lave det i form at en varmeveksler med messingrør. Eller reelt vil jeg finde et sted de kan købes som en lager vare. Dimmensioneringen af et køleanlæg kan jeg ikke lige lave for dig.

Men jeg har for mange år siden været ansat hos Nissens Kølerfabrik, og her lavede vi ind imellem special byggede varmevekslere, disse var udførm med messingrør såvidt jeg lige husker.

Har du kontaktet importøren af mercury motoren for at høre om de evt kan levere en der passer til din maskine?

Tak. for svaret.

Jeg har kontaktet den danske impotør af mercurry. men de kan kun sælge hele sæt. i nogle tilfælde ville han gerne sælge mig væksleren alene. som reservedel. men den ville komme til at koste ca. 5000.-
Men det var jo meningen at jeg ville lave det selv og billigt.
Selve opbygningen af systemet har jeg styr på. jeg mangler bare selve veksleren.

nogle er kommet med en ide om en alm. køler til en bil. det så er bygget ind i en vandtæt kasse der er fyldt med og kølet af saltvand.
men jeg tror ikke den holder så langt tid. kan man undgå tærring hvis man bruger zink klodser??

men som du siger: Eller reelt vil jeg finde et sted de kan købes som en lager vare.

Det er lige det jeg prøver på. så hvis i har nogle ideer, om hvor man køber disse. vil jeg da gerne høre dem.

med venlig hilsen: ham der er ligeglad med alle andre. dog ikke mennesker

Og jeg svarede dig at det kunne du på Masnedø Marine Center. Men du meldte ud at det var et skod katalog ???
Nej Lars, jeg er ikke typen der banker mine lærlinge men fortæller/viser dem det gerne mange gange ind til den sidder der. Men lige som du kan jeg også tænde af, når jeg syntes enkelte bliver for grove.
Og skulle vi så ikke stoppe diskutionen her og istedet forsøge at hjælpe hverandre.

V.h. Håndværkeren
Hvad med at bruge flere vekslere paralelt? Det er vel "bare" at flytte noget varme fra en vandkreds til en anden. Veksleren kan ikke se hvor det varme vand kommer fra.

Mvh Thomas

Citat fra Håndværkeren

Og jeg svarede dig at det kunne du på Masnedø Marine Center. Men du meldte ud at det var et skod katalog ???
Nej Lars, jeg er ikke typen der banker mine lærlinge men fortæller/viser dem det gerne mange gange ind til den sidder der. Men lige som du kan jeg også tænde af, når jeg syntes enkelte bliver for grove.
Og skulle vi så ikke stoppe diskutionen her og istedet forsøge at hjælpe hverandre.

V.h. Håndværkeren

Men helt ærlig. Deres katalog er gansek fint. i papirfomat. online skal man trykke 100 gange på billedet af næste side for at komme til side 100. ikke særlig smart syntes jeg.

Men lad os bare begrave stridsøksen her. Jeg er ikke ude på at blive uvenner med nogen. det får man ikke løst sine problemer af. Ej heller lavet ferskvands kølening færdig.

Man kan hente hele mmc's katolog i adope format og åbne det på sin pc og så bruge søgefunktionen (den sorte kiggert) til at finde bestemte ord - f.eks varmeveksler eller køling - men umiddelbart skal du købe en hel motor for at få kølingen sad

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

[Indlæg slettet]

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind