Lukning af gavle

Er ved at bygge kombineret garage, værksted og fyrrum på 10 x 12 m
med 45 graders paplistetag. På sådan en konstrution bliver der ret store gavl ender. Hvordan vil i anbefale at lukke disse gavlender?
Den ene gavl vender mod vest og murene er i Lega med spær forankret i sokkel med 40 mm BMF hulbånd og strammere.

Kan det lade sig gøre med regler og sporplader evt. regler af stål og 12 mm sporplader, eller skal man mure op til hanebånd med Lega sten og lukke resten med regler og sporplader.

Hvad dimension skal man evt bruge i regler - stål eller træ ?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke mure dem helt op i kip?

Du kan da også lave det hele i sporpladerne, hvis du vil.

Men før nogen kan give et bud på evt. dimmensioner osv er der jo lige et eller andet omkring taghældningen? Det er jo en del forskel på om det er 15 eller 45 graders taghældningrolleyes

Hvor høje er dine sider?

Isolerer du kun op i en vis højde og laver plant loft i garagen?
Eller går rummet også her op i kip?

Er det en hal med stålspær eller? Har du spær direkte i gavlene? eller skal åsene ligge ud på gavlen og støtte direkte her?

Kort sagt må du redegøre lidt mere for din konstruktion, og gerne med billeder..... eller evt tegningen af projektet For du har vel husket at få en byggetilladelse.. Så har du jo også allerede besluttet dig for hvordan det skal se ud

MVH Njord
Hej njord

Tak for din interesse og svar.
Tag hældningen er 45 grader på træhanebåndsspær, siderne er ca. 5,5 m.
Har pt. ikke planer om at isolere overetagen, kun etageadskillelsen med plant loft i garagen. Da der ikke er spær i gavlene - står ca. 45 cm inde, er det nødvendigt at skrue sporpladerne på en regel fastgjort under tagpladerne i top og en regel fastgjort på top af ydermur i bunden. Naturligvis med regel skellet på 60 cm fra midt til midt regel, bag sporpladerne.

Taget er 21 mm Husky krydsfiner.

Der er byggetilladelse på projektet,
Det jeg fisker efter er om det kan lade sig gøre med regler og sporplader og især hvilken dimension der kan anbefales.
Citat fra Hr.Herluffe

Tag hældningen er 45 grader på træhanebåndsspær, siderne er ca. 5,5 m.
Har pt. ikke planer om at isolere overetagen, kun etageadskillelsen med plant loft i garagen. Da der ikke er spær i gavlene - står ca. 45 cm inde, er det nødvendigt at skrue sporpladerne på en regel fastgjort under tagpladerne i top og en regel fastgjort på top af ydermur i bunden. Naturligvis med regel skellet på 60 cm fra midt til midt regel, bag sporpladerne.

Det jeg fisker efter er om det kan lade sig gøre med regler og sporplader og især hvilken dimension der kan anbefales.


Hvis jeg forstår dig ret har du en lodret side på 5,5 meter i dit byggeri, og her "ovenpå" hanebåndsspær i 45 grader. Med en husbredde på 10meter vil det give en højde til tagryg på ca 5,5 + 5 meter = 10,5 meter. Det er efter min mening MEGET højt. Gavl trekanten bliver alene 5 meter høj...

Jeg tør ikke komme med et bud på dimmensionerne, men der kan komme et ganske betragteligt vindtryk på en så stor flade.

Hvad er grunden til den store rejsning på huset hvis du ikke vil udnytte loftet til noget? Hvis det var mig ville jeg reducere taghældningen til 20-30 grader eller måske kun 15 grader. Det afhænger en del af hvilke bebyggelser der ellers er i området. Din tagflade vil blive noget mindre, billigere og lettere at lave. Dine spær vil også blive noget nemmere at håndtere og billigere....

En anden betragtning er at huset er relativt bredt i forhold til længde. Med det høje tag tror jeg desuden det vil komme til at se noget kort ud. Det høje tag vil helt sikkert bidrage til dette. Men det er jo kun mine overvejelserrolleyes Valget er dit, hvilket jeg naturligvis respekterer.

Lægger du mellemspær ind for siden at kunne udnytte loftet?

Har du en langsgående bjælke midt i rummet eller hvilken understøtning er der til at understøtte det lange spænd på bjælkerne?

MVH Njord
Du skal være meget opmærksom på at med så store gavle kan du få problemer med vind (sug) - det er sket før (mange gange) at gavltrekanter er blevet suget ud hvis de ikke var forankret ordentligt!!
Som jeg lige kan regne ud vil du få 35kN vandret sug (fordelingen af lasten kan så opdeles forskelligt alt efter materialevalg og konstruktionsmæssige hensyn) - men uanset om du bygger den op muret eller med plader skal den forankres i din tagkonstruktion (min. over 3-4 spær), du kan ikke nøjes med at gøre den fast i tagpladerne alene.
Der skal faktisk (beregningsmæssigt) en god solid konstruktion til at holde den på plads når det virkeligt blæser (og specielt hvis dit værksted står mod mark eller andet åbent landskab).
Bare tænk over det!
Hej njord

Højden skal forstås sådan er der totalt fra jord og til kip er 8 meter. Fra jord og til spærfod er der 2,5 meter = 5,5 meter gavlender. Grunden til de 45 grader er at garagen er en tilbygning til mit hus som senere også stor til nyt 45 graders tagkonstuktion. Hus, spær og tag er lagt på. Der er lagt mellemspær op, dog mangler der stadig at blive sat forstærkninger på disse mellemspær fra ydermur og til bærende mur på det store spænd = 5,2 meter. Der findes en mur som midlertidigt bliver brugt til understøtning indtil jeg finder udaf om den endelige støtte mur skal/kan laves af 19 cm Lega eller måske 35 cm Lega. Det indvendige vil jeg lave til vinter når gavlender er blevet lukket.

Tak fordi du gidersmile
Annonce
Citat fra Hr.Herluffe

Hej njord

Højden skal forstås sådan er der totalt fra jord og til kip er 8 meter. Fra jord og til spærfod er der 2,5 meter = 5,5 meter gavlender.
Tak fordi du gidersmile


Sæ'føli.....

Gavltrekanterne er nu stadig af en ganske anseelig størrelse og skal helt sikkert fæstes til tagkonstruktionen.

MVH Njord
Jeg lurer lidt på det I er inde på omkring gavltrekanter.
På mit hus fra 1904, er gavlene muret op som en halvstensmur, men med helstensstøtter indmuret for hver anden meter.
Huset er 8,2 m bredt og med 45 graders taghældning. Lægterne var nærmest forsvundet og det ovenpå liggende betontegltag nærmest forvitret bort. Da jeg pillede taget af, havde disse gavle stået i ca 90 år på denne måde.

Jeg sikrede da selvfølgelig gavlen, den ene pillede jeg ned, ganske kraftigt, men var lidt i tvivl om det var lidt overkill, under indtryk af at den havde stået på den måde så længe. Eller også har den ikke kunnet finde ud af, hvad vej den skulle falde, og derfor blev stående!

Jeg synes helt bestemt at det er pænest at have opmurede gavle. Det giver mig et indtryk af større gedigenhed. Og pas på ikke at komme for langt op, så du kommer over lægtehøjde!! , thi så er der et ledt arbejde med at hugge af igen!!

Næsten alt andet end sporplader, der efter nogen tid slår sig, og skriger til himelene om noget trist.
Så hellere rigtige krydsfinerplader med fjer og not og ovenpå dem kan du som staffage sætte nogle trykimprægnerede brædder, så det kommer til at ligne 1 på 2.
Jeg er i gang med at beklæde mit værksted på den måde iflg. vedhæftede skilderi.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm.
Det er jo godt at din gavl er blevet stående :-) - og det skal den sikkert nok blive ved med.

Jeg har et hus fra 1900 med tilsvarende gavle (dog i helsten) og de er da også blevet deroppe indtil nu. Jeg har forankret dem indefra if. med mit 1. sals projekt.

Men min svorger har også et gammelt hus - og hans gavle blev ikke stående i det der lille blæsevejr vi havde for en tre år siden. Han bor lige ud til limfjorden. Den ene gavl blev suget ud, og da der så var frit slag ind under tagkonstruktionen, løftede stormen hele tagkonstruktionen en halv husbredde ud over den ene side og ned i gården. De var heldigvis ikke hjemme.

Så det sker altså, måske ikke for dig eller mig - men det sker :-)
Jo jo, jeg plæderer ikke for ikke at sikre sig, og det gjorde jeg også, da jeg indrettede 1. salen og det blev alt sammen også stående i dec. '99, en oplevelse, der vil gå over i langtidshukommelsen hos mig.
Vi ligger iflg. min avartar ude på åbent land og fik en oplevelse den nat ud over det sædvanlige.

Jeg undrer mig bare over, at der tilsyneladende og iht regulativer gøres så meget, og alligevel ser man det går galt hist samt pist. Men måske snydes der lidt på vægten en gang imellem, men når man ser på mange gamle bygninger, imponeres man ikke over dimensioneringen, men alligevel står skidtet i århundreder.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

....men når man ser på mange gamle bygninger, imponeres man ikke over dimensioneringen, men alligevel står skidtet i århundreder.


Det er netop en problemstilling en ingeniør (eller anden rådgiver) møder tit ved renoveringsopgaver: "Hvorfor kan konstruktionen ikke holde i beregningen efter normen. Det har kunne holde i mange år".

Svaret må være i retning af: I gamle dage byggede de ordentligt (eller måske mere korrekt, er de huse der ikke blev bygget ordentligt, forlængst revet ned). De havde bedre materialer, brugte gamle gennemprøvede løsningsmodeller og havde bedre tid til at lave det.
I dag skal der tages hensyn usikkerhed på både materialer/udførelse og på laster. Desuden bygges der nu i højere grad med syn på pengene (naturligt nok) end på den bedste løsning.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis