Lukning af gavle

Er ved at bygge kombineret garage, værksted og fyrrum på 10 x 12 m
med 45 graders paplistetag. På sådan en konstrution bliver der ret store gavl ender. Hvordan vil i anbefale at lukke disse gavlender?
Den ene gavl vender mod vest og murene er i Lega med spær forankret i sokkel med 40 mm BMF hulbånd og strammere.

Kan det lade sig gøre med regler og sporplader evt. regler af stål og 12 mm sporplader, eller skal man mure op til hanebånd med Lega sten og lukke resten med regler og sporplader.

Hvad dimension skal man evt bruge i regler - stål eller træ ?
Er ved at bygge kombineret garage, værksted og... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Staun

I gamle dage byggede de ordentligt (eller måske mere korrekt, er de huse der ikke blev bygget ordentligt, forlængst revet ned). De havde bedre materialer, brugte gamle gennemprøvede løsningsmodeller og havde bedre tid til at lave det.


De krav der stilles idag med hensyn til udseende osv var heller ikke de samme... Prøv at checke hvor meget der er i lod på et hus med mere end 100 år på bagen.. Check lige vinklerne også.. de er sikkert ikke i vinkel...
Hvis jeg køber et gammelt hus ved jeg der er noget der måske ikke holder i længden.. der skal lige laves lidt hist og pist.. det samme accepterer jeg ikke på et nyt hus.

At ting MÅSKE holder er bare ikke godt nok.....

MVH Njord
Det med lod og vinkler har undret mig en hel del.
Intet i mit hus, som dog ikke er så utrolig gammelt, ca. 100 år, er i lod og vage, ikke en eneste vinkel er ret.
De havde da lodsnore og sikkert også vaterpas og kendte systemet med at afsætte en ret vinkel, men de var måske heller ikke for flittige til at bruge det.
Det giver unægtelig nogle problemer, når man skal videre på det!

Men hvad bliver det til med denne gavl?

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis