Ny første sal - findes der GDS-rådgivere?

Hejsa.

Jeg skal have lavet en ny førstesal på mit murstens hus.
Det er et 130 kvm vinkelhus med gitterspær fra 1961 og jeg har fundet en del inspiration til hvordan det skal se ud.
Min far er gammel arkitekt og kan lave de lovmæssige tegninger, men da han ikke har arbejdet som arkitekt i en del år, er det småt med inspirationen, som derfor skal komme fra mig.

Jeg har altid gerne ville bygge selv, men vil jo uvilkårlig støde ind i mange problemer og spm. Hvad har I andr gjort mht rådgivere. Allierer man sig med den lokale vvs, murer, tømrer, elektrikker etc. eller findes der en form for gør-det-selv konsulenter, som man kan gå til?

Et allerede aktuelt emne er spær til 1.salen. Dem bør jeg vel have nogen til at sætte op for mig, da det er dyrt at klumre her - samtidig er de nok lidt tunge at bakse rundt med?

Glæder mig til at høre nogle input?


Med venlig hilsen

Lasse
Hejsa. Jeg skal have lavet en ny førstesal på... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En interessant artikel Njord - tak for den.

Har lige et yderligere spm.
Jeg havde egentlig den opfattelse, at jeg ville kunne blive boende i huset under hele byggeperioden, men fik så en kommentar der gjorde mig i tvivl.
Når der skal lægges spær til den nye tagkonstruktion, behøver man så fjerne hele etageadskillelsen op imod det nuværende loft, således at der bliver udsigt til himlen? Jeg havde håbet at man blot kunne lægge et skifte mursten eller to hele vejen rundt, og så lægge de nye spær ovenpå det. Er det realistisk, eller er der alternativt andre muligheder hvis man gerne vil blive boende under byggeriet?


Med venlig hilsen

Lasse
Hej igen

Det vil være en dum ide at mure et par ekstra skift på inden du lægger nye spær. Men du kan lade det gamle loft sidde. Du lader de gamle spær sidde og sætter de nye spær med rejsningen op på den eksisterende rem. Så fastgør du de gamle spær til de nye. De gamle skæres nu ned så der kun er den vandrette del tilbage af de gamle.

Men den del kan du trygt stole på at den tømrer du får til at lukke tageetagen kender alt til. Han vil også kunne vurdere om der skulle være noget der bør skiftes af en eller anden grund.

Hvis du murer et par ekstra skift på vil din etage adskillelse blive ualmindelig tyk... Og taget kan komme til at sidde som en høj hat....

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også