Espalie i haven

Hej alle jer GDS folk

JEg er ved at få sat en smule skik på haven rundt om vores hus. Min plan er at jeg gerne vil dele haven op i små "sektioner" så jeg ligesom kan gøre den ene del færdig inden jeg går videre til den næste.

Til at dele op med har jeg lavet et par espalieer (garanteret stavet forkert wink )

Hvilken stedsegrøn plante kan jeg sætte op af min kommende "grønne væg"?

Jeg har enkelte krav, dels skal den være næsten vedligeholdelses fri og så må den gerne være hurtigtvoksende.

Håber i vil hjælpe et nyt medlem af siden

Hilsen Knægten

He walked silent and peacefully around the corner

Oversat

Han vandred sidelæns og pis-fuld rund i kornet
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.

Det så faktisk ud til at være stavet 100% korrekt wink

Elizabeth vil umiddelbart anbefale efeu eller tjørn - efeu er den der hurtigst vokser til.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg har allerede fået anbefalet Efeu, og havde egentlig også regnet med det skulle være den så nu er jeg jo dobbelt så sikker i min sag. MEN MEN MEN...jeg har dog hørt at Efeu vokser meget langsomt?

He walked silent and peacefully around the corner

Oversat

Han vandred sidelæns og pis-fuld rund i kornet
Der findes også hurtigtvoksende efeu - spørg evt. på planteskolen.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

tak for dine gode svar Albino, jeg må en tur på planteskolen...

He walked silent and peacefully around the corner

Oversat

Han vandred sidelæns og pis-fuld rund i kornet
- Og forresten velkommen herinde. Kan anbefale at tage en rundtur i de forskellige fora, der er mange timers underholdende, oplysende og til tider ret morsom læsning rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Dine ønsker for et espalier er lidt modsatrettede. Hvis det skal vokse hurtigt betyder det også, at det skal beskæres meget når det har nået den størrelse som du ønsker. Så jo hurtigere du vil have det til at vokse op jo mere må du også regne med, at du efterfølgede vil få vedligeholdelse ved beskæring.
Men du kunne jo plante "arkitektens trøst", der er frisk på at skyde adskillige meter på et år. Dermed får du hurtift noget op. Imellem kunne du så plante clematis, kaprifolier, blåregn eller lignende, der vokser lidt langsommere (lidt afhængigt af sort), men til gengæld giver en varieret blomstring. Når de blomstende planter er kommet op kan du så fjerne arkitektens trøst.
Lars ON:

Nu er jeg ikke havemand, og kender kun clematis, ikke kaprifolier eller blåregn. Men jeg hæftede mig ved et ord i Knægtens første indlæg, nemlig 'stedsegrønt', og det er clematis jo ikke - i hvert fald ikke de 5 vi har i gårdhaven rolleyes

Og en efeu kan jo sagtens klare en tur med hækkesaksen, hvis den bliver for voldsom.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nå for Silvan...ja stedsegrøn, det begrænser jo kretiviteten lidt.
Ja unægteligt - men jeg kan godt se de dér espalieer for mig på en vinterdag - tror, det bliver rigtig flot.

Knægten: Hvad er espalieerne lavet af?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Du kunne jo plante en Stedsegrøn Kaprifolie Botanisk navn: Lonicera henryi.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis