Affugter til vaskerum i kælder Metro 4060

For at komme fugten til livs i kælderen, primært om sommeren og primært fra tøj der er hængt til tørre samt badeværelset (der dog har timer+fugtstyret udsugning) har jeg besluttet mig for at sætte en affugter op permanent.
Jeg vil dog gerne have, at den holder længere end garantiperioden er i DK, hvorfor jeg vil høre om der er nogen der benytter - og evt. anbefaler - METRO 4060

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
For at komme fugten til livs i kælderen, primært... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Klaus: Du har en Appliance 2005. Hvordan er den i forhold til Metro 4060? Er det Metro'en der arbejder bedst ved 15C?

mvh Hans
Hej Hans,

Nu er 15 C meget lavt, og hvis rumtemeraturen er 15C er der måske endnu koldere ved gulvet. Det er min erfaring at Appliance 2005 ikke vil fungere specielt godt ved så lave temparaturer, den vil måske kunne affugte 2-4 L i døgnet, og hvis vi f.eks kommer ned på 10 C så vil den ikke kunne arbejde, da der formentlig vil danne sig is på kondensatoren.

Metro 4060 vil være et bedre køb, den er testet til 30 C og 80% og der vil den affugte 14L/døgn, ved 20 C og 80% vil den affugte 7,8L/døgn, og ved 30 C og 60% ligger den på 7L/døgn. Der findes ingen tal på 15 C!

Ifølge Metrotherm vil deres affugter stadig kunne fungere ned til 10-15 C uden der dannes is, men dens effektivitet vil falde drastisk.

Nu gælder ovennævnte jo ikke kun for Appliance og Metro affugtere, det gælder alle affugtere der ikke har indbygget varmelegeme!

Hvis man vil affugte ved meget lave temparaturer, og lav luftfugtighed, så skal man over i en adsorptions affugter, men så snakker vi helt andre priser.

Det er min vurdering at Metro affugteren ligger i top, hvis du sammenligner med andre i samme størelse/prisklasse.

Mvh

Klaus
Hej Klaus,

Jeg vil gerne købe en Metro 4060. Har sendt dig en PM.

mvh Hans
Citat fra Hans123456789

…TvE: Fandt du ud af om der skulle stå 20C? Jeg kunne slet ikke finde deres hjemmeside.…
De (http://www.metrotherm.dk/) er nok ikke på arbejde for at besvare emails om lørdagen, får jeg et svar, skal jeg nok formidle det videre hertil ;-)

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Citat fra TvE

De (http://www.metrotherm.dk/) er nok ikke på arbejde for at besvare emails om lørdagen, får jeg et svar, skal jeg nok formidle det videre hertil ;-)


Så har jeg (pr. snailmail...!) modtaget svar i form af brochure (som også kan hentes på deres hjemmeside, men også en monteringsvejledning som indeholder informationen "ved 20 C og 80% vil den affugte 7,8L/døgn".

PS.: Deres 27 graders opgivelse ved 60 % RF iøvrigt hele 7,1 liter (ikke "kun" 7 liter)

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Annonce
Jeg har lige modtaget min, som nu står i kælderen og snurrer. Den larmer meget lidt, min luftfugtighed var 55% da jeg startede den, så jeg er spændt på at se hvordan det er gået i morgen, der er da allerede kommet lidt vand i beholderen.

MVH
Flemming
Min har jeg desværre ikke modtaget endnu, men har talt med Klaus, som har lover mig at følge op på dem der skal sørge for at den kommer frem.
Spændende indlæg - jeg har længe tænkt over om ikke sådan en affugter var sagen i min kælder - så mon ikke du kan finde en vennepris til mig også Klaus :-) - Sender lige en PM.

Mvh.
Mugge
nu har vi haft vores nogle dag, og jeg har tømt den hver dag, så den virker fint.
I går aftes hængte konen 3 maskiner vasketøj op, og så skal jeg love for der skete noget, det tager normalt 2-3 dag for tøjet at blive tørt, men det var næsten tørt her til morgen efter at have hængt under 10 timer.
Så jeg er helt sikker på det er en god investering, og kan varmt anbefale sådan en.smile

MVH
Flemming
Jeg graver lige denne gamle tråd frem igen, da jeg lige vil dele lidt erfaringer med jer. Jeg købte denne Metro 4060, som har fungeret upåklageligt siden.
For kort tid siden faldt jeg så over en billig affugter i Praktiker i Tyskland af mærket "Budget". Jeg mener den kostede 69€ -20% som de somtider har på alle varer. Jeg tængte at til den pris kunne jeg da altid bruge en ekstra og købte den. Jeg satte den op i soveværelset og prøvede at tænde den istedet for at lufte ud. Jeg har ikke mulighed for at måle fugtigheden men, det var så fugtig, så den tændte over 80% af justerskalaen. Efter kompressoren havde kørt i flere timer var der kun få dråber vand kondenseret. Da jeg var i tvivl om at den skulle være defekt, satte jeg den til at køre en test mod min Metro affuger i kælderen. Jeg satte begge affugtere i kælderen ved siden af hinanden, indstillet på laveste fugtighed, så kompressorerne kørte konstant. Næste dag målte jeg vandindholdet i de to beholdere. Den nye fra Budget virkede men havde kun kondenseret 0,6l, mens Metro'en havde klaret 1,9l under præcis de samme forhold. Fysisk er de på ca. samme størrelse, men ydeevnen er der stor forskel på.

mvh Hans
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis