Vandtilslutning vaskemaskine (VVS)

Hejsa,

Jeg har udskiftet min vaskemaskine. Da jeg afmonterede min gamle, skulle jeg have vandtilførselsslangen af - og istedetfor bare at skue den hvide plastring af, fik jeg desværre skruet (med papegøjetang) det hele af, og det røg med retur til skrald !

Det som der er tilbage er selve vandrøret med en sort "drejedims" som jeg lukkede for vandet på - inden jeg pillede slangen af.

HVAD hedder det stykke jeg nu mangler - som skal sættes ind i vandhanen, og som vandslangen fra vaskemaskinen skal skrues på ?.....og aller vigtigst - MÅ JEG SELV KØBE DEN OG SÆTTE DEN PÅ ? - eller skal det være en VVS mand ?

Ja, jeg er en klummergøj rolleyes
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, en lidt svær beskrivelse - kan du ikke poste et billede af tilslutningen?

Når det så er sagt - hvis der sidder en balofix (en hane med et meget lille håndtag), og det tror jeg der gør, så må du gerne skifter alt der efter. Du skal dog have en spulehave. Dét er en en-vejsventil som gør at beskidt vaskevand ikke løber tilbage i drikkevandet.

Så i dit tilfælde lyder det som om du skal have lavet rækkefølgen balofix - spulehane - vaskemaskine (evt med aquastop, så ikke huset oversvømmes hvis slangen revner).

Vh, Silas
Hej Silas,
TAK for svaret smile

Sorry kan ikke lige tage et billede....men var nu lige inde og kigge på en VVS side.

Det som der SIDDER nu er: en minikuglehane (den som jeg kan lukke for vandet påwink.....det som jeg skal bruge er en dims, med gevind i begge ender ?
0928254001161979347.jpg
Minikuglehane
Er det ikke en kontraventil, der skal anvendes.
Spulehanen forhindrer kun vandet i at løbe tilbage, hvis den er lukket, og det er jo ikke tilfældet når der vaskes.
Hej

spulehane (mener jeg) er det samme som kontraventil. Fås måske i flere varianter, men sagen er at vandet kan kun løbe én vej. Om der så er en hane på eller ej spiller ingen rolle, den forhindrer stadig at vaskevandet løber ud i drikkevandet.

mht. minikuglehane, så hedder den også balofix (nok det mest anvendte navn) og dén kan kun lukke/åbne. Dvs efter den skal der sidden en kontraventil/spulehane der sikrer mod tilbageløb.

søg ellers her på forummet - problemet har været oppe og vende flere gange. Specielt mht. opvaskemaskiner

vh, Silas
Hov, glemte så at svare på om du skal bruge noget med gevind i begge ender...

Dét skal du højst sansynligt, men det afhænger af din nye vaskemaskine. Du skal også sikre dig at diamenteren er den samme på spulehanen/kontraventilen som på tilslutningsslangen. Ellers er det til at købe en adaptor. De mest alm størrelser er ½-tomme og 3/4-tomme. Balofixen du sendte et billede af ligner en ½-tomme.

vh, Silas
Annonce
Den "dims" med gevind i begge ender hedder en brystnippel. Ja, det hedder den faktisk. Så skal du bare finde ud af om det skal være ½" eller 3/4" i enderne.
IM000037.JPG
Som regel sidder den omtalte kuglehane( med det sorte greb) med niplen, dvs. de udadvendt gevind frit og du har en muffe(indadvendt gevind) på vaskemaskineslangen! Du skal altså bruge det der hedder en nippelmuffe 3/4" x 1/2" som fås i mange snedige udførsler med f.eks. pakning og filter i. Byggemarkeder og hvidevarebutikker har dem.
Hej VVS
Ved godt at det er meget almindeligt at slutte vaskemaskinen direkte til kuglehanen, men bør der ikke en tilbageløbsventil på inden da, jf. de tidligere posts i tråden?

Vh, Silas
Alle nye vaskemaskiner er med indbygget kontaventil idag. Monter blot slangen på ballofixen.
Hejsa allesammen

10000 tak for jeres råd - og jeg ER blevet MEGET klogere smile

Det som jeg nu har fået på er:

1 nippelmuffe i plast
1 aqua stop (da jeg bor i lejlighed)

.....satte det sammen - og VUPTI, jeg havde vandtilførsel - uden frygt for vandskade. Dog har jeg nu valgt at lukke på hovedhanen hver gang jeg har vasket - for at være 100% sikker smile

Jeg har dog 1 lille spørgsmål mere.
Vandslagen der leder vandet UD af maskinen, og ned i afløbsrøret - det skal jeg have tætnet - da jeg kun kan stikke det ca. 10 cm ned = det siger "blurb" når den tømmer ud - og det sprøjter lidt over hver gang. Den gamle slange havde noget snasket "tyggegummi-agtigt" på sig, da jeg hev den op. Hvad hedder det - er det noget tætningsmasse ? - og kan jeg købe det som privatperson i et byggemarked - eller er det en "håndværker-vare" ?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis