Højbede - valg af jord

Vi har etableret et stort langt højbed vha en række tunge fliser....
Hvilken jord skal vi bruge, hvordan skal vi gøre,
gode råd modtages med tak..
mvh
Vi har etableret et stort langt højbed vha en... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Champignonavlerne er storaftagere af hestegødning, så sandsynligheden er stor for at dit afdrevne champignonkompost har en oprindelse som hestegødning.
Ham jeg køber af, køber en færdig blanding. Blandingen består i høj grad af hestemøg blandet med halm og spagnum. Fordelen ved denne er at hestemøget er godt komposteret, hvilket jeg har haft svært ved at finde andre steder, og der er mange ting som ikke er alt for glad for at vokse i ren møg.
Og bla. bilka og plantetorvet.dk har champost til jordforbedring i deres netbutikker. i bigbag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Forskellen på champost og den champignonkompost som kan købes hos nogle champignondyrkere er prisen.

Champost skal markedsføres, pakkes og fragtes, hvilket gør at prisen bliver noget højere end de 150 kr/m3 jeg selv har givet tidligere.

Nogle genbrugsstationer tilbyder også gratis eller meget billig kompostjord. Det kan også være en mulighed at fylde det i højbedet.
Jeg vil stadig fastholde, at almindelig muldjord fra en bondemand eller varmebehandlet jord fra container pladsen er god nok. Tilføj årligt noget naturgødning og man vil have super muldjord. Husk på, at jord i et højbed bliver varmere end det omgivende jord og man går ikke i et højbed. Dermed bliver jorden mere porøs. Thule Jessen Landhave.dk
Annonce
Jeg blander selv til køkkenhaven af en trailerfuld fra genbrugen og et par trillebøre fra naboens tørre møg, som ligger 300 m herfra. (med hans tilladelse). MIn køkkenhave var for 4 år siden meget sandet græsmark.

Men det er jo ikke alle, som har mulighed for selv at hente det hjem, så er det jo godt, at der er de købealternativer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu har jeg læst en masse af Jeres gode forslag. Jeg har en have med meget lerjord. Jeg har også en kompostbunke og en del overskudsjord fra nyt byggeri. Jeg tænker at jeg vil blande følgende, hælde det i højbedene og resten ud i det meget store staudebed:

Kompostbunken (har fjernet det meste skvalderkål)
Hestegødning (vistnok blandet med halm og et aller andet)
Byggejord
Kalk

Det hører jeg gerne kommentarer til. Også gerne til forholdet. Skal det være:

20% fra Kompostbunken
30% hestegødning
45% byggejord
5% kalk

Eller..?

På forhånd tak

Bettina
(fortsat)
Hov, jeg ville jo også hælde noget grus i. Kan jeg bruge det samme grus som jeg skal bruge til flisegangen jeg skal lægge, eller skal det være noget speciel grus?

Bettina
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis