Højbede - valg af jord

Vi har etableret et stort langt højbed vha en række tunge fliser....
Hvilken jord skal vi bruge, hvordan skal vi gøre,
gode råd modtages med tak..
mvh
Vi har etableret et stort langt højbed vha en... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej alle I erfarne folk med højbede! 

Forsøger lige at puste liv i  det oprindelige emne - "valg af jord."

Vi  (dvs manden) har bygget nogle flotte rammer til højbede (3 stk a 2.40m x 1.20m x 0.3 m.).  De er placeret ovenpå græsplæne og banket fast i denne. Imens har vi (dvs børnene og jeg) hentet en stor trailerfuld hestemøg (godt omsat) og en relativ stor trailerfuld tang - så det er klar til at fylde i rammerne.   

Tanken var så at grave græstørvene væk i bunden af hvert bed - for at undgå smelderlarver og at græsset evt gror op i bedet, som ukrudt. Efter at have læst en del indlæg er jeg blevet i tvivl, om det er nødvendigt.

Første spørgsmål derfor: er det formåsløst at fjerne græsset, før vi fylder muld m.v. i rammerne?

Næste spørgsmål er så, hvordan vi får skabt den bedste  muld / "blanding" for grøntsagerne at gro i?  Vi har ikke overskud af havemuld - ihvertfald er det kun et par smådynger med masser af skvalderkål i. Det batter ikke rigtig noget. Og desuden er det en svær jord med meget ler. Har derfor talt med den lokale entreprenør om levering af 2 m3 god sandmuld. SÅDAN! En blanding af tang, hestemøg og muld - det må da være fint? Eller kan det gøres mere simpelt /bedre?

Hvordan vil I forslå vi bygger det op? Lagvis med f.eks hestemøg nederst, dernæst tang og muld øverst?
Eller skal det hele helst blandes sammen, for at planterne kan få gavn af næringsstofferne? I så fald skal tangen vel hakkes i stykker - eller vil den ret hurtigt formulde??

Vi har lidt ormekompost fra husholdningen. Det kan vi jo sprede noget af. Vil kompostormene (brandorm) gøre gavn i sådan et højbed - eller skal vi bestræbe os på at få samlet nogle almindelige regnorme? Ja hvad tror I??

Glæder mig til at høre jeres bud!!

Der er normalt ingen grund til at fjerne græsset, når der laves højbede.
Der hvor bedene skal være graver i jorden godt igennem, der efter laver i jeres bed.
Hvordan man laver den bedste jord......... Hvad vil i have i bedet?? Når i ved det så kan i let finde svarret på nettet eller i planteskolen, der er nok også et par stykker her inde der har et godt råd eller 2.
Men i bund og grund så når du laver et højbed, har du alle muligheder, så skal du selv finde ud af hvilke du vil begrænse dig til.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Når man skal afgøre hvilken type muld der skal bruges i højbede, er svaret enkelt: Ganske almindelig muldjord fra containerpladsen (kan desværre indeholde ukrudt eller andet skidt)  fra egen have eller købt muld.  Almindelig muld kan jo anvendes til alle type grøntsager, som vil blive sået eller plantet de næste 25 år.

Mulden tilsat naturgødning 1 til 2 gange årligt giver perfekt grundbund for alle typer planter, idet jorden i et højbed er ca. 8 grader varmere og da man ikke går i et højbed, bliver jorden meget porøs og regnormen trives storartet.
Hestegødning, hønsegødning, tang, kompost og andet guf gør det ikke ringere.

Jeg læste engang, at timian giver en bedre duft, hvis de gror i sand, grus og sten - lyder meget naturligt, har prøvet det, men jeg kan ikke dufte forskel.

Jeg baserer min erfaring på 7 års højbede dyrkning

Venlig hilsen
Thule Jessen
www.landhojbede.dk

jeg troede at gødning skulle ligge og nedbryde7 rådne i mindst to år, før man måtte bruge den?? "svitser" den ikke planterne ellers?
JO- man skal passe på med naturgødning og kompost fra genbrugsstationen.

Materialerne er gode, men skal fortyndes kraftigt med alm. havejord
Annonce

Når jeg skriver naturgødning, mener jeg de færdige gødnings typer man køber, som f.eks. Animix, som er tørret hønse gødning, der kan bruges omgående inden såning og det skader ikke planterne. Er man så heldig at kende en landmand, der har køer eller høns og kan få deres efterladenskaber, skal det først blandes med muld og ligge et godt stykke tid - ca. et halvt år.  2 år er ikke nødvendig.

Thule
www.landhojbede.dk

Vedrørende det hestegødning som bliver anbefalet flere steder i tråden,giver det så ikke en del lugtgener? eller spurgt på en andn måde, kan det undgåes at det kommer til at lugte grimt? Min have ligger uden for min lejlighed i stueplan, så naboerne er ret tæt på, og de har samtidig ikke specielt meget "overskud" i hverdagen :-)
Hestemøg kan være ret forskellig artet...

Hvis du henter det "hurtigt" efter der er muget ud er det stortset kun halm...
Hvis det får lov at ligge og lagre.. så er det noget helt formuldet du får (men kna være svært at finde) og det kan da lugte... men ikke ret længe, di får det jo blandet sammen med jorden i højbedet...
Jeg fik 80 kbm rigtig formuldet hestemøg da jeg anlagde haven.. incl 2 gamle heste grimer :-)
Og det lugtede da.. men efter nedfræsning så forforsvandt lugten hurtigt...

NVH Njord

MVH Njord
Skrevet af njord på 29 feb 2012 15:54
Hestemøg kan være ret forskellig artet...

Hvis du henter det "hurtigt" efter der er muget ud er det stortset kun halm...

NVH Njord


Det må da være en "kjøwenhavnerstald" du tænker på. Andre steder vil man kun i så begrænset omfang som muligt muge halmen ud og koncentrere sig om at samle pærer. Men de er såmænd også rigtig gode til at jordforbedre med, særligt når de har haft tid til at formulde som du skriver Njord, og det gør pærerne i øvrigt væsentlig hurtigere end den ufordøjede halm. Formuldet gødning er der begrænsede lugtgener ved, men en lugtsikker måde at bruge det på er at lægge gødningen et jævnt lag og vende det ned med spaden.
Jeg har lavet et højbed i løbet af vinteren, og jeg vil helt sikkert fylde det om med champignonkompost. Ikke den dyre slags, som er puttet i poser, men der findes nogle steder rundt omkring i landet, hvor der dyrkes champignon, og nogle af disse steder sælger deres "affald".

Havde jeg haft noget formuldet hestemøg, havde jeg brugt det i stedet, og min kompost skal fordeles ud over køkkenhaven.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis