Hvilken slags træ til masteunderstøting?

Hej, på vores dejlige Boheme 870 er masteunderstøtningen i kahytten efterhånden blevet fugtskadet og revnet - og forleden gik den helt i smadder...

Jeg har tænkt mig at lave en ny selv - og få den mokket i på en eller anden måde - men hvilken slags træ skal man gå efter i trælasthandlen?

Det skal være godt til at tage tryk i længden og være rimeligt klimaholdbart (der bliver jo hundekoldt dernede om vinteren), så jeg tænkte umiddelbart på sådan en trykimprægneret lægte/stolpe, som folk plejer at bygge carporte af ved deres parcelhuse. Er det en dårlig idé?

Vores kahyt er dejlig lyst hvidmalet træ , så det regner jeg også med at den nye masteunderstøtning* bliver.

På forhånd tak :-)

* = PS: Hvad hedder sådan en svend i maritimt fagsprog? ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes du skulle få et stykke træ ved en bådebygger, eller finde et stykke knastfrit træ hvor årerne er lige og går helt igennem, en anden mulighed er et 50 mm rustfrit rør, det rådner ikke. Mastetrykket anses at være max 6 gange bådens vægt, så en vigtig ting er at understøtningens centrum står præcis hvor den anden stod. Mastestøtte.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Taktak.
Knastfrit. Lige årer. Det er noteret.

Vi er heldige at der er holdere til den i toppen og bunden, så den skal nok komme til at sidde helt præcist hvor den anden sad.

Men hvilken træsort skal man gå efter? Eller det er måske ikke SÅ vigtigt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
det kunne være gran , douglas, du kan også lime 2 stykker sammen, det er stærkere, husk at slibe limfladerne let

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jamen det lyder jo til at det nok skal gå :-)

Det er forresten denne hersens skude, den skal sidde i.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Smuk dame, ligner Christianshavns kanal eller deromkring?

Og med 2 Albin 25 i baggrunden kan det jo ikke gå helt galt wink

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Albino dog, man skal læse det med småt også.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs: Ups ja det kan jeg god se nu - at tjekke signatur... Men det var åbenbart et meget godt gæt, og nej der var ikke smugkigget rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jakob. Det var forresten en af mine gamle skolekammerater Per der var med til at starte Dantec værftet, hvor din båd er mere eller mindre produceret.
Albino . Jeg kan faktisk se 3 Albin 25'ere

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs:

Ja hold da op - det første man bliver blind på, er blindtarmen. Havde slet ikke set den, der ligger 3 pladser væk, kun de to ovre på den anden side af kanalen. rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis