Hvilken slags træ til masteunderstøting?

Hej, på vores dejlige Boheme 870 er masteunderstøtningen i kahytten efterhånden blevet fugtskadet og revnet - og forleden gik den helt i smadder...

Jeg har tænkt mig at lave en ny selv - og få den mokket i på en eller anden måde - men hvilken slags træ skal man gå efter i trælasthandlen?

Det skal være godt til at tage tryk i længden og være rimeligt klimaholdbart (der bliver jo hundekoldt dernede om vinteren), så jeg tænkte umiddelbart på sådan en trykimprægneret lægte/stolpe, som folk plejer at bygge carporte af ved deres parcelhuse. Er det en dårlig idé?

Vores kahyt er dejlig lyst hvidmalet træ , så det regner jeg også med at den nye masteunderstøtning* bliver.

På forhånd tak :-)

* = PS: Hvad hedder sådan en svend i maritimt fagsprog? ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej, på vores dejlige Boheme 870 er... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis du vælger træ vil jeg anbefale enten hårdtræ og i prioriteret rækkefølge robinie(falsk acasie/black locust) - eg, eller douglas der dog hører til nåletræerne men indeholder en del harpiks og andre ting der modvirker råd.
Alle tre rimeligt varige men de to første tåler det største tryk.
Robinie er på vej frem som en erstatning for trykimpregneret træ og dyrkes bla. i Rumænien i plantager. Desværre fås det ikke i de dim. som man kan få eg og douglas i - men det er jo ikke problemet i dit tilfælle.
Hilsen Jørgen
Så vidt jeg kan se, så er det et stykke teak den står på, så hvorfor ikke forsætte med det. Ellers vil jeg anbefale et stykke Ramin uden knast (det er der meget sjældent) Ramin er en "hvid" Teaktræssort som er meget robust over for sol og saltvand.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis