Adskillelse af batterier??

Hej jeg har lige købt en lille båd. og der er 2 batterier i..

Nu vil jeg gerne have en adskillelse mellem dem så man altid har det ene fuldt opladet når man feks. ligger for anker med radioen eller lys tændt.

jeg havde regnet med at sætte et relæ imellem dem som generatoren trækker. så når motoren kører lader den på begge batterier. og når den er slukker er det ene forbeholdt starteren.

kan man få et relæ der kan trække så meget strøm.. eller hvordan plejer man at gøre?? jeg kan ikke være den eneste der vil have sådan en løsning?? er jeg??

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Hej jeg har lige købt en lille båd. og der er 2... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Hvis du sørger for "at forbinde relæet med beskyttelses dioder over og i serie med trækspolen (det er der nemlig internt i de rigtige batteri skillerelæer for at beskytte generatoren mod induktions spændinger) og forbinder relæet over Kl. 61 som betyder ladelampe, sker der ikke noget ved at bruge det relæ som du har. Hvis det er forbundet som jeg skriver vil du nemlig aldrig komme ud for at start strømmen gå igennem relæet - og en anden ting jeg glemte var - det at "miste" nøglen til den 3. hovedafbryder forstås sådan at den ikke er der. Når du så har behov for at koble begge batterier sammen tager man en af de 2 andre nøgler. På den måde vil den 3. hovedafbryder ikke kunne være tilsluttet under normalt brug.
Hilsen "Autoelektrikeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej

Jeg så først dine billeder efter jeg havde sluttet.
Det relæ fra T Hansen kan måske bære 70 amp men ikke kontinuerligt se de små kabelsko på KL.30 og 87
Det andet relæ har meget kraftigere terminaler til Kl 30 og 87 men "rigtige" batteri relæer har skrue tilslutninger til de to batterisæt

Hilsen "Autoelektrikeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja det er lige DET jeg mener.. det nederste ( det til de store kabelsko ) er det der bliver solgt hos båd og motor som et batteri skillerelæ.. det er det iøvrigt også hos div. andre båd dimse forhandlere. og det er DET jeg ikke vil bruge. jeg har ofte erfaringer med at alm. kabelsko på ting der vibrere bliver løse med tiden. især de store der. nogle bruger dem også som rep. bag på bil forpære.

Det kan godt være at det bare er fordi, at jeg er vant til at arbejde med rigtige kabelsko ( ringsko ) at jeg syntes det. men jeg stoler altså mest på en bolt og en møtrik til mine forbindelser..

Hvis du kan skaffe billeder og pris på sådan et " rigtigt " batteri sammen koblings relæ må du gerne det.

Det har hele tiden været min mening at det skulle starte sammen med ladelampen, eller timetælleren. men jeg kan ikke helt se den diode du nævner. er den nødvendig?? det har da virket før.. som når man laver kørelys feks..

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Hej.
Jeg vil ikke her komme med en større doktorafhandling om spoler, men kort sige, at når du slukker for strømmen til en spole sker der ting og sager,
derfor bør der være en diode over spolen, og er vist monteret i de fleste "gode" relæer i dag.
Jeg kan forstå at du med det "opgraderede" relæ vil kunne trække en del strøm så tænk lige på den lille berøringsflade et spadestik har. Stor strøm gennem lille areal er lig varme.
Jeg vil anbefale et med skrueterminaler, eller lod ledningerne på.
Det sidste er vel også på længere sigt, at foretrække i det maritime miljø.
Mvh autoole
Hej Auto ole.

Prøv lige at læse mit seneste indlæg..
vi er helt enige. men jeg vil stadig gerne se et billede og en pris på et "Rigtigt"
batteriskille relæ, hvis du lyst og tid..

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Annonce
Prøv at se ved LADAC som har specialiseret sig i vedligeholdelsesladning.
De har sikkert en boks som kan tilsluttes, og løse dit problem.

MACH

ARTHA - Bådudlejning
Citat fra MACH

Prøv at se ved LADAC som har specialiseret sig i vedligeholdelsesladning.
De har sikkert en boks som kan tilsluttes, og løse dit problem.


Ja det har de. de har faktisk de " rigtige" batteri skillerelæer som auto ole omtaler. men til over 1000 nok. + moms. Det hele startede med at jeg ville finde en billig løsning. hvilket jeg jo også har gjort. som det står lidt længere oppe.

Til gengæld har de skrevet lidt om HVORFOR man skal adskille sine batterier i en båd, også selv om man har 10stk. Dette burde alle med båd, der har flere batterier læse..

http://www.ladix.no/8859-1/kontakt-oss/893.html

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
(måske det er nu den lille håndbog "el om bord" lige skulle nævnes igen)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Man kan købe et 70A relæ med de store spadestik til kontakterne hos RC i Vejle - se http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=6177
til 45kr.
Jeg synes at diskussionen her er mellem en billig løsning (relæet ovenfor) og de mere intelligente løsninger til 1000kr. Relæet ovenfor har hos mig fungeret upåklageligt i mange år!
Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis