Adskillelse af batterier??

Hej jeg har lige købt en lille båd. og der er 2 batterier i..

Nu vil jeg gerne have en adskillelse mellem dem så man altid har det ene fuldt opladet når man feks. ligger for anker med radioen eller lys tændt.

jeg havde regnet med at sætte et relæ imellem dem som generatoren trækker. så når motoren kører lader den på begge batterier. og når den er slukker er det ene forbeholdt starteren.

kan man få et relæ der kan trække så meget strøm.. eller hvordan plejer man at gøre?? jeg kan ikke være den eneste der vil have sådan en løsning?? er jeg??

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Hej jeg har lige købt en lille båd. og der er 2... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeb, det er den måde du laver det på.

Men nu hvis du overvejer og lave noget landstrøm, Så kan du ikke bruge den løsning, så er det den løsning med dioderne du skal bruge.

de 3 hovedeafb. kan du få som en, men din løsning ville jeg vælge og så "smide" nøglen til den du kobler batterier sammen med.

Rælæet fåes i 2 udgaver 40 amp/ 70 Amp

Hvis du mangler et diagram så send en e-mail så skal jeg sende et til dig "how to Do"

Hilsen Rene

Rene Hjortbøl
Tak tak

Jeg er i tvivl om hvad ud mener med: "smide" nøglen til den du kobler batterier sammen med.

Den gamle hoved afbryder var sådan en dreje ting med 4 indstillinger der hed off / 1 + 2 / 1 / 2 men den var smeltet. jeg syntes ikke den var så god, for her kunne man ikke sætte dette relæ ind og adskille dem under slukket tilstand.

så jeg har fremstillet denne på mit værksted og jeg syntes selv det blev ret godt.

Digitalkamera-15-8004.jpg

Digitalkamera-15-8005.jpg

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
hej igen

Ja, den gl. type med drejeomskifter er ikke så god, det du har valgt er fint, det jeg mente med nøglen var at den kun skulle bruges som "nødkørsel" smile

Det ser godt ud, jeg fandt måske noget du kunne bruge. Det er rimeligt memt og lave

Hilsen Rene

Rene Hjortbøl
var nede hos den lokale motorcykel ophugger. og et starter relæ som der sidder på stort set alle motorcykler. ( kun dem med elstart )

det er det samme relæ på dem alle, fra bosch. dog med det pågældende mærke klisteret på. ( suzuki honda eller yamaha eller ... ) det er det samme rekæ de alle bruger. og ifølge bosch kan det sagtens holde til at stå trukket i længere tid. samt at det kan trække 200A.. det er så med 6mm skrue terminaler. ligesom jeg ville have det. og jeg gav 100kr for det.

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Her er et par kommentarer til "RENE H " og "Minilars"

Til Rene H :selv om kontaktsystemet laves som på diagrammet kan der sagtens tilføjes landstrøm - den skal blot tilsluttes det rigtige sted.Man kan endda få specielle ladere som kan lade på 2 batterier, uden at de ellers kommer til at hænge sammen.

Til Minilars:Jeg tror ikke at Bosch laver relæer til japanske motorcykler - jeg tror ikke at et"startrelæ" kan tåle at stå trukket i ret lang tid. Dioder i et ladesystem er noget skit fordi spændingen falder 0,6 Volt gennem en diode - selv hvis man bruger 2 paralelt går det galt fordi alm.regler om paralel forbindelse ikke gælder ved dioder - det der sker er at ladespændingen til batteriet bliver 0,6Volt for lav og så falder ladestrømmen også jævnfør OHMS lov - altså brug et relæ som er beregnet til "Batteriadskildelse" Desværre koster sådan et ca. 500 Kr. hvis du skal have noget der dur -ligemeget om det er til bil - båd eller campingvogn.Hvis du har brug for et nummer på relæet kan jeg skaffe det.

Hilsen"autoelektrikeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Hej
Og en anden ting, selv et "lille" startrelæ trækker en del strøm aktiveret.
Mvh autoole.
Ps. køb dog en septor, så er problemet løst.
Citat fra polobjørn

Til Minilars:Jeg tror ikke at Bosch laver relæer til japanske motorcykler - jeg tror ikke at et"startrelæ" kan tåle at stå trukket i ret lang tid. Dioder i et ladesystem er noget skit
altså brug et relæ som er beregnet til "Batteriadskildelse" Desværre koster sådan et ca. 500 Kr. hvis du skal have noget der dur -ligemeget om det er til bil - båd eller campingvogn.Hvis du har brug for et nummer på relæet kan jeg skaffe det.

Hilsen"autoelektrikeren"


Der er jeg altså uenig. Der står bosch på det relæ hvis man piller klistermærket af, som producenten af den mc har sat på. jeg fandt nok 50 rekæer i den kasse hos ophuggeren og de var alle ens. dog på nær klistermærket til det pågældende mærke. jeg tager et billede senere.

og som sagt. bosch selv. siger at det sagtens kan holde til at stå trukket i længere tid.
han sagde: "Det er i bund og grund et alm. relæ som en hvert andet auto relæ, dog meget kraftigere."

Disse batteri skille relæer. til en mindre formue. er vist bare et alm. bil 12V relæ med et opgradret kontakt element. ( større ) det er nok derfor jeg nægter at give 500 for det der kan trække 70A når et alm. relæ på 40A koster 12,5.-dkr i biltema.

men vi er enige om at dioder er noget skidt..

hvis man ville kunne man jo også tage dem der sidder standart på en mercuiser motor. blandt andet til trim. de er også saltvands modstandsdygtige.

med venlig hilsen "Elektrikkeren".

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Med fare for at lyde lidt dum, men hvad mener du med opgraderet kontakt. Et skillerelæ's funktion er, først at ladestartbatteri, og derefter forbrugsbatteri, og hvis det er det du mener med opgraderet så fint nok for mig, hvis ikke er det to forskellige funktioner der tales om. Men hvis du går meget for motor, og iøvrigt ikke har det store forbrug, kan du jo bare forbinde de to batterier, og så lukke af for forbruget med en strømvagt fra HN.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Citat fra Gerhard

Med fare for at lyde lidt dum, men hvad mener du med opgraderet kontakt. Et skillerelæ's funktion er, først at ladestartbatteri, og derefter forbrugsbatteri, og hvis det er det du mener med opgraderet så fint nok for mig, hvis ikke er det to forskellige funktioner der tales om. Men hvis du går meget for motor, og iøvrigt ikke har det store forbrug, kan du jo bare forbinde de to batterier, og så lukke af for forbruget med en strømvagt fra HN.


man er ikke dum hvis man er uvidende... man er jo ikke født med viden, den skal jo komme et sted fra. ( så fik jeg vist også lige forsvaret mig selv og mine spørgsmål)

men et skille relæs funktion er blot et alm. 12V relæ som der bliver trukket af generatoren, og som kobler batterierne sammen. så når motoren er slukket kan båden, varme, anlæg, lys osv. køre på det ene batteri. og det andet er så kun til starteren. man kan sagtens få et automatis relæ der sørger for opladning af batterierne, elektornisk. men hele denne side startede med at jeg var for nærrig til at give 800.- for sådan en fætter. derfor ville jeg lige høre om der var nogen der havde en billigere og måske bedre løsning..

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis