Hvilken GPS Navigation ?

Hej

Med risiko for at starte en åben krig, spørger jeg HVILKET SYSTEM ER BEDST ?

OK, det lader sig ikke besvare så simpelt, men kom med dine erfaringer.
Har haft indbrud i bilen og skal nu ha nyt system. Havde Mio Map v2 før og var ganske tilfreds.....Sikkert bare et vane dyr.
Jeg havde TMC tilkoblet men tror aldrig jeg reelt har set det i funktion, men en fed feature det er det.....Skærmen var ikke så stor før og det behøver sikkert ikke at være større end 3,5 men en 4,3 eller 4,8 lyder fedt. Men er kortet reelt større eller bliver skærmen bare brugt til mere info (Sådan ser det faktisk ud på Mio 520, 320 mm) ?

Prisen SKAL være under 3500 medmindre vidunderet koster 3503,-

Har på andre elektronik / pcområder haft dårlig erfaring med de helt store mærker. Det bliver sgu for fnidret....Tænker her på Garmin og TomTom, men kender dem ikke

"City Navigator NT-detailkort" er det bare noget nyt at kalde et ganske alm. city kort, som er i ALLE gps systemer ?

Er ikke umiddelbart interesseret i bluetooth til mobil, mp3 osv.

Den ultimative (næsten uanset pris) ville være et system der både havde navigation til land og til vands

Har kigget på flg. modeller, men kan simpelthen ikke beslutte mig :

4,3" Skærme
Navman N60i - 3070,-
Garmin 250w - 2549,-
Packard Bell 820 - 2999,-
TomTom 1XLeur - 2828,-
Sony 92TW - 3149,-
Navigon 7000TE - 2870,-
Navigon 7110 - 3500,-
Medion PNA 460 - 3295,-
Route 66 Chicago 8000 / 9000 - 2999,-

3,5" Skærme
Garmin 250 - 1950,-
Navman F40 - 2299
TomTom 1eur - 2250,-

Håber I kan hjælpe mig og sikkert også en masse andre. Hvis dette griber om sig vil jeg meget gerne samle jeres info i en "GPS Navigation for dummies" her på lav-det-selv.dk elle andre steder.

Alle meninger er gode undtagen "min xxx gps er god den finder vej hver gang"

Lad os få gang i en seriøs diskussion om hvilke systemer der kan hvad og især hvilke der ikke kan
Hej Med risiko for at starte en åben krig... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Drenge! Jeg bliver nød til at svare på de her - jeg er langt fra enig med jer. Desuden lugter det lidt af brugerfejl fra jeres side. Sorry, men det gør altså...

Det bærer præg af i ikke har sat jer ind i tingende mht. jeres GPS´er inden i satte jer i bilen med dem. En GPS, selv i dag, kommer IKKE med hele verden som standard, ej heller Europa. Ved første indstalering skal du vælge hvilke kort du vil have mulighed for at bruge. Der kan du se 100% hvilke lande der er dækket, og hvor meget de er dækket. Det er nemlig ikke alle lande der er 100% dækket. Ej heller Polen. Som ikke i dag er på nogen af de nye kort.

Det er fordi landet ikke har frigivet de elektroniske kort til GPS brug. Og hvis du smider et kort ind over Skandinavien i GPS´en, og derefter kører til Polen eller Frankrig, så kommer du altså ikke langt. Det svarer til at tage en kort bog med over Fyn, og så køre til Sjælland for at finde hotellet.

Det kan lade sig gøre at finde digitale kort over Polen, m.fl. Men som jeg skrev tidlgere - det kræver direkte kontrakt til landets forhandlere.

Mht. til koder, nu ved jeg ikke hvor meget i går op i computere o.lign. Jeg mener ikke det er et problem. Der ligger et gult stykke papir i hver kasse når i køber en GPS. Der står to koder på, med hvert sit navn. Der er mellem 5-7 punkter der skal køres igennem ved opstart. Derefter, når kort skal opdateres, så er det kun den ene kode der skal bruges. Den på 25 cifre! Det tager mindre end 20 sek. at åbne og få godkendt nye koder og kort. Køber/får du en ny GPS, ja så skal der nye koder med. Præcis som med alt andet software og hardware der er serienummer registreret.

Vil i prøve noget helt andet, så hop på Nokias N95 med indbygget GPS. Den holder, og der kan hentes kort til mere end 100 lande på deres hjemmeside - mod betaling. Jeg har lige pisket rundt på små Svenske skovveje kun med den som hjælp. Husk 12 volts stik, en GPS processor æder meget strøm :-)

GPS´er er som alt andet teknik, det skal læres at kende og har begrænsninger. GPS´en kører ikke bilen for dig, det hjælper kun. Det er et kort, ikke andet - og den kræver også man holder øje med den. Præcis som et gammeldags kort.

Go´ tur...
Citat fra Claus Frederiksen

Drenge! Jeg bliver nød til at svare på de her - jeg er langt fra enig med jer. Desuden lugter det lidt af brugerfejl fra jeres side. Sorry, men det gør altså...

Vil i prøve noget helt andet, så hop på Nokias N95 med indbygget GPS. Den holder, og der kan hentes kort til mere end 100 lande på deres hjemmeside - mod betaling. Jeg har lige pisket rundt på små Svenske skovveje kun med den som hjælp.

GPS´er er som alt andet teknik, det skal læres at kende og har begrændsninger. GPS´en kører ikke bilen for dig, det hjælper kun. Det er et kort, ikke andet - og den kræver også man holder øje med den. Præcis som et gammeldags kort.

Go´ tur...



Hej Claus.

Jeg tror da helt sikkert på at mine kvaler skyldes mine manglende åndsevner. Ingen tvivl om det, men hvad gør jeg så, hvis jeg nu alligevel gerne vil have en opdateret GPS?

Du nævner Nokia N95, den har jeg også kigget meget på, og har set at man har lanceret 6110, som har fået en fin anmeldelse, der angiver at den har en bedre sofware og kort fra Route 66, som angives at være glimrende.

Det er jo også tiltalende at tænke på at man kan have tlf, gps og internetadg. i et og samme apparat, hvis det ellers fungerer.

Har du nogen mening om den? og ved du om det er til at opdatere denne tlf/gps for imbicile idioter som undertegnede?

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

:-D imbicil idiot er måske lige hårdt nok!

For at hænge lidt ved Nokia´s N95 er (jeg kender ikke 6110), så var det en succes de to sidste dage. Men igen, det er teknik, og teknik lever ind i mellem sit eget liv - desvære! Og sker det (det skete ikke i Sverige), så er det ind til siden, og genstarte. Men jeg var meget tilfreds med Nokias model. En ting mere omkring Nokia, de har et HelpCenter (+4535444222) hvor der sidder superbrugere og bevarer alle spørgsmål, til alle modeller de har. Også GPS, på deres modeller naturligvis. De vil kunne hjælpe med alt du kunne have problemer med. Bla. nye kort, opstart m.m.

Mht. til en GPS som eks. Garmin, tjaaa... jeg mener jo det er nedskrevet på "Get started, quick" papiret som er med. Sammen med det gule, med koderne. Det er klart, hvis man ikke interesserer sig for teknik og computere, så kan en GPS i nogle tilfælde godt være en stor mundfuld, men det skulle være til at læse sig til i manualen. Fairpoint, som sælger Garmin i Danmark - jeg mener rent faktisk de har en tlf. support linie. Netop til folk der lige skal have en hjælpende hånd til opstarten, eller som du skriver - opdateret sine kort. HVis du ringer til Fairpoint, og ber dem sende det sidste nye kort over eks. Europa, så komemr der en cd-rom, og i den et stykke papir som forklarer fra punkt til punkt havd du skal gøre. Eks. have PC´en på internettet etc. Du køber en kode med kredit kort, en mail kommer til dig kort tid efter, og så trykker du koden ind til den opdatering. Kortrt bliver opdateret i softwaren på din PC, derefter via USB stikket. Helt automatisk. Det varrierer fra model til model, men det lille hæfte som fuldte med er meget bedre, og nemmere at finde rundt i end den tunge brugsanvisning, hvis man ikke lige har mod på det. Og den har en side med "kort update"

Jeg har ikke mindre end 4 GPS´er. En Tomtom, to Garmin og nu en i min nye Nokia. Det næste stykke tid vil give Nokia´s mobil en chance. Det tiltaler nemlig også mig at have det hele samlet i et apperat. Som til og med er ret lille. Og kender man Nokia´s mobil opstætninger, så er den ret nem at finde rundt i allerede fra start.
Jeg er med på at man skal have denne CD, og det har jeg også fået, men kvalerne kommer, så vidt jeg kan se, ved at jeg er registreret under det første apparat, som blev ombyttet.
Derved går der tilsyneladende totalkage i diverse koder og jeg bliver hele tiden afvist, når jeg forsøger at købe den kode du omtaler. Jeg har siddet klar til at svinge kreditkortet, men har ikke fået lov.
Meget tyder på for mig, at jeg åbenbart bliver opfattet som uberettiget til at bruge systemet. Jeg har nu totalt opgivet, efter at have brugt utalrige timer med at rode fortvivlet rundt i lortet, hvilket sikkert også har øget mistroen til mig i Garmins system?? :-)

Jeg har talt og skrevet meget omfattende med Fairpoint, men det har heller ikke ført til en løsning. Jeg sendte dem i går aftes et link til denne tråd.

Jeg vil prøve at skaffe flere informationer om Nokia 6110.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Glemte at skrive, at man får ikke denne opdateringsCD fra Fairpoint længere, men fra USA og at al opdatering foregår via den amerikanske hjemmeside.
Fairpoint besvarer alle spørgsmål med: Find det på den amerikanske hjemmeside!
Det er dog lykkedes mig at få en vis dialog via mail, men også den ebber ud.
Så er problemet blot, hvis man ikke er 100% inde i teknisk amerikansk sprogbrug, at det er begrænset, hvor meget hjælp det er til.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hold da op?? Det vidste jeg ikke! Jeg er godt nok altid selv inde på den Amerikanske side, men jeg kan da lige pludslig godt se dit problem i et noget klarere lys nu! Hvad for en model har du?
Det er en Street Pilot 2620.
Siden hedder vist MyGarmin, men den er i alle tilfælde ikke min! :-)
Jeg har fra start haft hele Europa lagt ind, så det handler ikke om at udvide bestanden, men blot om opdatering.

Jeg har en skummel anelse om at ikke ret mange foretager disse opdateringer, men i stedet for køber nyt, hvilket sikkert også er sælgers håb.
Jeg har dog lidt svært ved at skrotte apparatet, som har kostet mig en formue. Det var inden de begyndte at falde i pris! :-(

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har en Garmin 2610 Streetpilot købt for en del år siden for 10.000, og det har jeg aldrig fortrudt.

Med de nævnte koder kan jeg fortsat opdatere uden at have betalt en krone i gebyr/abonnement, så det kalder jeg service.
Den virker upåklageligt, er pålidelig og meget præcis. Kortmaterialet er nemt at opdatere og man vælger bare på europakortet hvilke områder man vil tilføje.

Jeg har netop købt en Nokia N95, men det opfatter jeg nu nok mest som nyttig legetøj mht. GPS´en. Genial når man har en Garmin uden batterier, men langsom til at finde sattelitter, koster penge at bruge mht. internetadgang, og kan umuligt aflæses mens man kører med så lille en skærm. Men på ferie eller på gåtur i byen må den være super.
Dog kunne den modsat Garminen finde en lille vej på Falster, så det var slet ikke tosset at have begge.

Mvh. JørgenE
Mit problem er så, at jeg åbenbart er registreret på koderne til det første apparat, som gik i stykker og blev byttet på garantien, men kan ikke få lov til at ændre min registrering, og dermed ingen opdatering.

Jeg har ofte været ude for at Garminen ikke har kunnet finde selv store veje. H.C.Andersens Boulevard var ikke kendt, da jeg skulle finde frem til et bestemt nummer derpå. Sært, men andre gange finder den ting, der ikke længere eksisterer.

I store træk er jeg såmænd ganske tilfreds, og må så bare leve med de uopdaterede kort.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hmmm...

Nogle gange handler det om at søge på den rigtige måde også.

Eks.

I Italien starter alle gader med "Via". Så skal du finde en adresse der hedder "Roma" står den skrevet som "Via Roma" både på vejskilte og i tlf. bøger m.m.. Men søger du på "Via Roma" i din GPS, kommer der intet op. Du skal kun søge på "Roma", og så eks. postnummeret!

"H.P Hansensvej" i Herning er heller ikke at finde, hvis du skriver det sådan. Men "HP Hansensvej", uden punktum eller bare "HP" og så postnummeret - så dukker den op.

Et andet eksempel. Transformervej ligger på post adressen i Herlev, men den dukker kun op hvis du søger på den under Gladsaxe. Og det er noget med den Geografiske placering, som ikke altid følger det som postvæsnet mener. Jeg søger altid på gaden, og så portsnummeret. Den holder 99,9%.

Det er lige det med at lære udstyret at kende, og finde ud af de små særheder - for selvfølgelig er H.C Andersens Boulevard der :-). GPS´en skal bare have lidt hjælp.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis