Oliebehandling af træ

Jeg ved at alle syntes at netop deres blanding af rålinolie og dit og dat er den bedste, så uden at ville starte en religionskrig, vil jeg gerne høre jeres opskrift.

Blandingen må meget gerne mørkne træet yderligere.

Jeg vil mætte træet med olie inden det lakeres.

Er ikke helt sikker på træ typen
Jeg ved at alle syntes at netop deres blanding af... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
bruger du Tonkinlak og det fornødne antal gange, så holder det. A garanterer. Og det kræver ikke slibning mellem hvert lag. Kikker lige på dåsen.
slibning efter første of før sidste, ved opbygning af tykt lag, slibes mellem hvert tredie.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ja den skal vist have 6 til 8 lag.. og tørre mindst 24 timer mellem hver gang. så det må jo tage en uge mens de forskellige ting hænger her på toilettet og pynter. men hvad er erfaringen med holdbarhed.. alstå hvor mange år kan man forvente det holder.. påtænker at lige slibe let en gang om året og så give den et enkelt lag... altså slibe noget ala et lag af og så nyt på??
Jeg har arbejdet en del med farver, men aldrig med lak.
Vil lige tilføje at det er en epifanes den lokale lak-pusher anbefalede og som vi købte.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvert andet eller tredie år rækker ihvertfald til Tonkinlak, du skal ikke slibe et lag væk, kun lige matslibe, korn nr. burde stå på dåsen. kender som sagt ikke Epifanes, det er sikkert ok men helt anderledes end T.L. som er giftfrit og ikke indeholder opløsningsmidler, hvilket især er en fordel ved indendørs brug.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så ved jeg det næste gang... regner med at man kan male det oven på epifanes for det kan jo kun være godt at undgå opløsningsmidler. uanset om vi er inde eller ude.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

[Indlæg slettet]

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Nu bliver det så spændende om der er skind på om et halvt års tid, vi venter og ser !
[Indlæg slettet]

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej. Jeg er rimelig ny ifm. med at behandle træet på min nyindkøbte båd, så bær over med mig biggrin
Selve kahytten er lavet af noget træ der før har været behandlet, men jeg vil gerne til bundt i det og er begyndt at slibe det ned, og nu bliver det nermest gråt! Jeg har læst her i forummet at tonkinlak har de egenskaber jeg er ude efter, men jeg er i tvivl om træet bliver mørkere af det eller det blot får en pæn blank overflade ?? eller begge dele
Tonkinlak vil bidrage med en gylden ( gognac ) farve på lyst træ, det kan tilføres bejdse, hvis man vil, eller du kan farve træet med en tynd Gori, lav evt forsøg på et andet stykke træ. Da træ og lak efterhånden bleges, tilfører mange farve i lakken ved vedligeholdelse, så er det vigtigt at trække lakken på fra een side, for at undgå for mange farvede lag ovenpå hinanden. Brug en absolut kvalitetspensel til flere hundrede kr. og pas så på den. Eller en billigere pensel efterfulgt af en planstryger. om 20 år er træet langt inde blevet gråt, men lak med bejdse holder udseende flot, men bliver man tvunge til at slibe bliver det gul og gråt jo mere du sliber, så skal der bejdses igen for at finde farven.
MEN PAS NU PÅ SLIB ALDRIG MERE EN HØJST NØDVENDIG PÅ EN TRÆBÅD, FÅ DET GRUNDLÆGGENDE I ORDEN, SÅ ER VEDLIGEHOLD EN SMAL SAG. Hold båndpudsere og excenterslibere langt væk fra din båd.
Du kan se forskellen på grimt træ og repareret træ på min side, her er der en kende rød bejdse i lakken på kutteren, ikke på jollen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
Det var hurtig svar må man sige :-) Jeg tror jeg vil prøve at pensle det på et lidt "usynlig" sted, og se hvordan farven ser ud.... alternativt lyder det med gori som en god idé, efterfulgt af nogle lag tonkinlak...... Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også