Oliebehandling af træ

Jeg ved at alle syntes at netop deres blanding af rålinolie og dit og dat er den bedste, så uden at ville starte en religionskrig, vil jeg gerne høre jeres opskrift.

Blandingen må meget gerne mørkne træet yderligere.

Jeg vil mætte træet med olie inden det lakeres.

Er ikke helt sikker på træ typen
Jeg ved at alle syntes at netop deres blanding af... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah ! Jeg ved ikke hvordan du havde forestillet dig at olien skulle kunne trænge ned i træet når du har lukket overfladen med lak ?
ok.. så lad mig spørge på en anden måde.... hvorfor olie før lak... jeg troede ikke man gav olie og så lak bagefter.
Ved godt man ikke giver olie oven på lakeret træ.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Når du tilfører træet olie, bevare det noget af sin naturlige spændstighed. Men det kan i nogle tilfælde også være for at genskabe træets oprindelige udseende. Teak og Mahonig har det med at blive bleget af sol saltvand og iltning, tilføre du så olie genskabes gløden i træet inden du larkere det igen.
Hvis du larkere på eks. et stykke godt afbleget teak farves kun overfladen der i forvejen er mere "løs" så holder lakken ikke så længe som hvis du giver olie først.

V.h. Håndværkeren
Tak ... Det vidste hverken Ann eller jeg. Faktisk tænkte jeg at lakken ikke ville hænge fast hvis man kom olie på først. Så et spørgsmål mere.. skal der gå noget tid mellem olie og lak eller må man komme lak på lige efter. f.eks. dagen efter?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg vil lige indskyde, at hvis det er teak, findes der midler, som afrenser så den rigtige farve kommer frem, kommer du olie på træet, som fra naturen er meget olieholdigt, får du aldrig lakken til at sidde fast, i det hele taget kender jeg kun to produkter som holder på teak : tonkinlak ( har selv prøvet ) og mange anbefaler epifanes, som jeg ikke har erfaringer med, det jeg bruger pt. Internationals Schooner anbefales ikke til teak, og jeg kan se at hempel ikke nævner teak i deres lakprogram, men olier. For de fleste lakkers vedkommende står der " overfladen skal være tør og fri for fedtstoffer " og olie må vel betragtes som et fedtstof, dog findes grundingsolier bl.a. Hempel, som hører til de hærdende olier og derfor kan benyttes, der angives en tørretid. min metode på afrenset teak, først overtørres træet med fortynder/acetone for at fjerne den naturlige olie, så fortyndet lak inden der er gået et kvarter, ellers overtør igen da der til stadighed kommer olie ud til overfladen, fortynd de første lag efter forskriften, fortsæt op til ca 8 lag slib efter forskriften og brug slibeklods for at udjævne penselspor . sidste lag brug en god pensel og træk efter med en malepude, så blir det ikke flottere. Nogle laktyper angiver holdbarhedstid. noget at ta' med i betragtningen.

grundliggende : Tonkinlak består kun af forskellige kinesiske hærdende linolier, som hærder ved kemisk proces og faktisk udvider sig under processen, kan lukke små sprækker hvorimod urethan lakker anvender fordampning, og skrumper under processen, det er så til gengæld meget lettere at arbejde med.

Sidste indspark Tonkinlak er fuldstændig ugiftig og kunne i princippet spises, jeg kender ikke smagen.
allersidste, Da det har vist sig at Schooner trækker lige så meget skind som Tonkinlak, vil jeg gi de sidste fire gange med Tonkinlak.
allerallersidste bestilte lige 2 dåser Tonkinlak hos Fyra Vindar, her havde en kunde meldt tilbage at for at ungå skind, hældte han en teskefuld terpentin i dåsen og pustede ind under låget lige før det blev lukket.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
jeg gav et flagspil i teak epifanes og ikke noget andet.. Det fik en varm glød og tænker at give et par gamle lister og nogle teak-klodser under nogle spil en tur med sandpapir og så epifanes direkte på..
Vi vil jo godt bevarer træet selv om det ikke er så meget der er på en fiberbåd.
Jeg vidste intet om lak, men den lokale farvehandler sagde at intet han havde var bedre end epifanes til teak..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg lagde lige et par billeder ind på min side, under bådreparationstips, bare for at vise at grimt og uvedligeholdt mahogny, godt kan blive pænt igen, hvis man gider.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Og jeg vil så lige indskyde, at Teak lister o.l. på et PAP skiv ikke skal have nogen form for lak, kun olie !
Vask det grundigt med Teak rens og så et tyndt lag olie og det er hvert år man gør det.
Det her jeg troligt gjort hvert år, men de bliver hurtigt grimme og rå at kigge på.. Det er ikke lister man går på. men 2 runde klodser under 2 spil og så de 2 lister over lugen ned til kahytten.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tjah hvad er kønnest, blegede lister eller skallende lak ?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også