åben pejs

Hvem ved hvordan man bygger en indendørs åben pejs?
Hvad skal man tænke på ved skorstenen så røgen ikke slår ned?
Evt. henvisninger til et site med tegninger ville være godt.
Jeg er ikke interesseret i hvor man kan købe en færdig pejs (som Isokern) da jeg gerne vil lære grundprinciperne i hvordan en pejs bygges.
Jeg takker på forhånd.

LG - Portugal
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er helt ny på disse sider, og gik ind for at se om jeg kunne få svar på præcis de spørgsmål, som du har skrevet.
Jeg er ikke helt klar over hvordan dette virker, men som jeg ser det, har du endnu ikke fået svar på dine spørgsmål.
Nu håber også jeg at nogle vil komme ud af busken, og fortælle os noget.
m.v.h. Leon
Det er ikke for at være lyseslukker - men der er vist ikke mange, der laver en åben pejs i dag - måske er det derfor, der ikke er svar.

Jeg har selv (for anden gang) en åben pejs, men den er pænt lukket til, for den æder varmen både når den er tændt og når den står ubrugt. Spjældet er ikke tæt, og det sug skorstenen giver, medfører om vinteren at vi ikke kunne sidde i nærheden, for der var både koldt og det trak. Så den blev muret til - og det hjalp. Når den var tændt, gav den en voldsom strålevarme, så man ikke kunne sidde i nærheden, men når flammerne døde hen, sugede den alt var ud af rummet.

En indbygningssats kan være løsningen, men jeg opfatter det som en løsning, der prøver at gøre en åben pejs til en brændeovn, og så kan man vel ligeså godt "nøjes" med det.

Det er altså ikke et spørgsmål om penge, hvor man er ligeglad med forbruget, men ønsker at se ild uden en rude foran - det er et spørgsmål om at kunne holde ud, at leve med en sådan åbning, der sluger den varme man gerne selv vil have.

Det var ikke svar på jeres spørgsmål, men måske derfor er der ingen der svarer.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Hej

Tak for jeres interesse alligevel.
Nu bor jeg i Portugal og mange vil gerne have en åben pejs, der er ligesom lidt status i det hernede, at de så senere putter en indsats i er jo fordi de selfølgelig finder ud af alt det som Jørgen nævnte foroven.
Grunden til mit spørgsmål er at jeg importerer or sælger Morsø brænde- og indsatsovne og jeg vil gerne "fange" dem der vil starte med en pejs. ;-)
I øvrigt havde jeg, hvor jeg boede før, en åben pejs oppe i bordhøjde og i forbindelse med vores køkken. Den var lavet med grillrist og derved kunne vi grille hele året rundt. Den var vi meget glad for.

Lars.

LG - Portugal
Er det nu ikke underligt, man tror man er den eneste der vil lave en pejs i bordhøjde i sit nye køkken, og så er det en gammel nyhed.
Jeg og min frue er i gang med at renovere et 100 år gammelt bindingsværkshus. I køkkenet, der bliver et stort landkøkken, hvor vi sikkert vil opholde os det meste af tiden, er der ved skorstenen lige netop plads til en lille pejs. Det vi forestillede os, var præcis som Lars skriver.
Jørgen, hvis man nu ønsker sig denne pejs "brændende" tror du så ikke man kan lave spjældet tæt. Det må da kunne lade sig gøre.
Til slut vil jeg lige sige, at jeg, for længe siden har spurgt en bekendt som er skorstensfejer, om han ikke kunne skaffe mig nogle tegninger. Jeg vil nu kontakte ham igen, og se hvad det kan blive til. Hvis jeg skaffer noget skal jeg nok lade høre fra mig.
Leon.
LG skrev:
>Nu bor jeg i Portugal og mange vil gerne >have en åben pejs

Hej LG
Er Lav-Det-Selv bare blevet international (uden at vi vidste det)?? Det er nu ganske sjovt og rart at høre, at man også kigger på siden fra Portugal. - Vi kan se, at der er en del fra Nederlandene og US der følger siden via netudbyderens oprindelse.

Men det var 1. sidespring.

Held og lykke med dit salg og dermed gamle Danmarks eksportindtægter wink

Og til dig Leon.

Hermed 2. sidespring.

Fordi jeg svarer, og der står "administrator" er ikke ensbetydende med, at jeg har mere forstand på et svar end andre. Det kan virke misvisende, og vi ville gerne finde på en anden titel, for det fortæller kun, at jeg har mulighed for, at stoppe indlæg, der er uønsket på siden, og slette hvis en kommer samme indlæg ind flere gange - evt. flytte indlægget til den rigtige gruppe osv..
Men det fortæller intet om faglig viden!

Med den rare og hyggelige tone der er foregået siden vi startede for 14 mdr. siden, har jeg intet haft at lave, og burde gå på understøttelse! men vi var faktisk bange for, at nogle ville komme med ødelæggende indlæg, reklamer, sjofle spørgsmål osv., som vi har set andre steder har døjet med, men "stemningen" har heldigvis ikke lagt op til det, og vores læsere/skrivere har mere travlt med det, det drejer sig om, så endnu har vi ikke haft et eneste problem, bortset fra et enkelt indlæg med en advarsel mod et firma, hvor firmaet blev meget vred og kontaktede mig. Men da de fik at vide, at de jo bare kunne svare ligeså seriøst som advarslen var skrevet, hørte vi ikke mere.

Jeg synes det er flot gået, for der har immervæk været 1/2 mill. sidevisninger uden problemer på godt et år. Og man kan skrive uden at lade sig registrere noget som helst sted. Pudsigt nok, har vi konstateret, at flere gode svarere og spørgere starter som anonyme, og så efter nogle få svar, registrerer de sig. Fornuftigt nok, for vi har vel alle prøvet, at registrere os for derefter at bliver overdynget med spam-reklamer osv. som vi hader.

Og det var så en (lang) indskudt sætning, Leon.

Man skal lave det man har lyst til. Og er lysten til en åben pejs i bordhøjde giver jeg dig helt ret i, at de pejse vi ser i huse fra 70'erne må kunne forfines meget. Dengang var man fløjtende ligeglad med energiforbrug. Om det er en lodret låge til en brændeovn, eller om den ligger vertikalt oppe i skorstenen må vel være ligegyldigt. Det må kunne laves på samme måde mht. tætning - eventuelt hvor spjældet rammer den samme snor (tidl. asbestsnor) på en metalramme indstøbt i skorstenen, og hvor et kontralod - holder spjældet fastklemt mod snoren, når der er lukket. Det må bare være et spørgsmål om at være kreativ, hvis ikke det allerede findes.

Mht. energiforbrug - med fare for, at blive "slagtet" af fanatikere - mener jeg også, man skal acceptere et højere forbrug, hvis det er noget man vil ofre for at få det rart. Og hvis man beslutter sig for at ofre det, skal man gøre det uden at sidde med dårlig samvittighed men bare nyde, at man har fået det man gerne ville have. Det har noget med livsglæde at gøre!

Mhv. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Annonce
Hej

Ja, det er en rigtig god idé med en pejs/grill i forbindelse med køkkenet. Forestil dig at holde grillparty i snestorm og 20 graders frost. Eller bare det at man kan grille sine koteletter på en grå hverdag, og derved højne livskvaliteten som Jørgen siger.
Hvad jeg kan sige indtil nu er at man kan bygge den i Leca blokke, det er nemt og så kan de holde til varmen + at de også isolerer. Skorstenslysningen skal være 10% af åbningen i pejsen. D.v.s. at f.eks. en pejs på 50x40cm skal have en skorstenslysning på (50x40x0,1) 200cm2, hvilket jo svarer til en firkantet skorsten på små 15x15cm eller en rund skorsten på 16cm i diameter.
Jeg er ikke sikker på det men jeg mener at have læst at spjældet i skorstenen til et åbet ildsted ikke må kunne lukkes helt i flg. lovgivningen, men jeg er som sagt ikke sikker.

Ja Jørgen, dit site er nået til Portugal. Det er en rigtig god idé, og jeg havde faktisk tænkt lidt over at lave det samme på Portugisisk. Portugiserne er dog ikke det samme gør-det-selv folk som det danske, måske er det fordi at man ikke bliver flået økonomisk af håndværkerne hernede som man gør i Danmark :-), på den anden side set kan man så heller ikke stole på at det bliver lavet ordentligt.

Mht pejsen, så må man da kunne finde nogle "gamle" murerbøger fra 60erne eller 70erne som kunne lære en grundpricipperne.

Er admistratoren af denne sektion ikke murer?
;-)

Mvh,
Lars.

LG - Portugal
Tak til Jørgen for indlæget, det var lærerigt. Da jeg læste dit første indlæg, havde jeg ikke tænkt på hvor meget det måtte trække fra sådan en skorsten, men det gør jeg jo nu. Konklutionen er så nu, at vi godt kan lede videre efter vores pejs, man må kunne tætne spjældet så meget, at det ikke trækker, når spjældet er lukket.
Jeg kan tilslutte mig den lille finte, som Lars kom med, "Er Jørgen ikke murer".
Kunne man ikke formå dig Jørgen, til at gå dine gemmer igennem, tale med kolegaer o.l.. Mit problem, som jeg nok deler med Lars, er jo spjældet, aftrækket, suget, (at undgå røg i køkkenet)og ikke så meget hvordan man ellers bygger pejsen op. Hvordan skal spjældet sidde i forhold til skorstenen o.s.v.
Til slut, et citat fra min frue: "JEG VIL HA´DEN PEJS!!!"
De bedste hilsner Leon.
Ja, Leon - så er sagen jo afgjort, når fruen har udtalt sig.....

Nej, jeg er ikke murer, og vi har faktisk glemt at få rettet overskriften (fagmand: murer)- beklager. Vi havde dengang en ide om, at knytte en fagmand til os men fortrød, for så ville dialogen ikke komme igang som den er nu, og det ville mere blive som en brevkasse.

Mvh. Jørgen


Med venlig hilsen

Jørgen
OK. der røg den murer, det er der jo ikke noget at gøre ved, på den anden side, der må være nogle ude i samfundet der kan fortælle noget om det fordømte spjæld.
Min frue viste mig den åbne pejs i et ugeblad. En kendt person havde en åben pejs i sit køkken, i bordhøjde, og hendes mand havde selv lavet den. Sådan skal den være, sagde min frue.
Da jeg kiggede fotografiet efter i sømmene, så jeg, at denne hvidmalede pejs var kraftig sodsværtet på overkanten. Så manden havde altså ikke fundet ud af det med spjældet.
De bedste hilsner Leon
Hej Leon

Er du kommet videre i din pejsesag?

Mvh
Lars.

LG - Portugal
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis