åben pejs

Hvem ved hvordan man bygger en indendørs åben pejs?
Hvad skal man tænke på ved skorstenen så røgen ikke slår ned?
Evt. henvisninger til et site med tegninger ville være godt.
Jeg er ikke interesseret i hvor man kan købe en færdig pejs (som Isokern) da jeg gerne vil lære grundprinciperne i hvordan en pejs bygges.
Jeg takker på forhånd.

LG - Portugal
Hvem ved hvordan man bygger en indendørs åben... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I det seneste nummer af bladet TEGL (juni 2001)er der over to sider en artikel om åbne pejse/kaminer med tegninger af hele to forskellige kaminer med angivelse af spjæld, røghylder og hele molevitten. TEGL udgives af Forlaget Tegl, Lille Strandstræde 20 C, 1254 København K, tlf. 33 32 34 84, mail [email protected] - jeg tror den artikel vil kunne kaste lidt lys over sagen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Lars!
Ja jeg er kommet lidt videre. Min frue præsenteret næsten hver dag, et ugeblad for mig, hvor der er billeder af åbne pejse i køkkener, og så fortæller hun mig, at det åbenbart er ganske almindeligt.
Den skorstensfejer jeg talte om, er på ferie, men tilsyneladene er vores problem løst, med det nye indlæg på siden, fra Janf.
Jeg vil kontakte firmaet i morgen, og om muligt få tilsendt omtalte blad.
Lad mig høre, om du ønsker at jeg sender et eksemplar til dig?
De bedste hilsner
Leon.
Hej Janf
Det var flot, jeg glæder mig til at se omtalte blad.
Der bliver åbenbart gril i køkkenet til vinter
Mange tak for hjælpen
Leon.
Ja tak Leon, jeg vil gerne have tilsendt et eksemplar hvis det kan lade sig gøre til:
Scanheat, Lda.
Rua da Estação 477
4485-486 Mindelo
Portugal.

Hvis du allerede har haft kontakt med dem så ringer jeg selv. Lad mig høre nærmere....
Tak for hjælpen og tak til Jan for indslaget.

Lars.

LG - Portugal
En af mine venner (i DK) skal også til at bygge en køkkenpejs og han har set en i et blad som havde en jalusilåge som kunne lukkes ned når pejsen ikke er i brug.
En god ide hvis man kan få den rimelig tæt, så er man fri for at rode med spjældet. Det kunne jo også bare være en skydelåge i noget ubrændbart materiale (Schamotte?) som kunne skydes op.
Det er tilsyneladende noget som er meget brugt i Italien.

LG - Portugal
Annonce
Hej Lars!
Jeg har kontaktet firmaet, og de sender mig et eksemplar af bladet, men jeg har også været på biblioteket, og fandt bladet der. Jeg tog fotokopier, og har allerede sendt et sæt kopier til dig.
Hvis du alligevel ønsker selve bladet, så kan du jo ringe til dem.
Jeg kan fortælle dig, at indholdet i artiklen giver mig svar på alle mine spørgsmål, så jeg tror også at du bliver tilfreds.
Sluttelig vil jeg lige sige, at det var en morsom og interesant måde vi fik løst vores problemer på, jeg er ikke i tvivl om, at jeg vil benytte dette igen.
Kan du have en god sommer, her er vi i nærheden af 30 grader.
Leon.
Hej Leon

Tak for din hjælp, jeg ser frem til at bygge min første hjemmepejs.
Endnu en gang har denne lav-det-selv site vist sin duelighed - tak til administratoren.
God sommer til dig også, her har vi kun omkring 26-28 grader, men vi tager jo nok revanche :-)
Når engang min pejs er færdig, vender jeg tilbage med resultatet, ikke kun med pejsen men også resultatet at de første koteletter. ;-)

LG - Portugal
God fornøjelse - det var rart at høre!

Mvh.
Jørgen


Med venlig hilsen

Jørgen
Ja, naturligvis, denne side, er ikke færdig før vores pejse er færdige, det kunne være sjovt med nogle fotografier her på siden!
Kan man i øvrigt det Jørgen ???????
Leon.
Hej,

Jeg kan se, at det er en gammel tråd, det her, så gad vide, om jeg kan komme i kontakt med Jer...

Vi er igang med at renovere et hus fra 1930, og skal lave en åben pejs - vi har derfor de samme spørgsmål, som i har været igennem ovenfor.
Jeg er nysgerrig efter at høre, om det mon lykkedes for Jer dengang?

Jeg har lige skrevet til TEGL for at høre, om de kan hjælpe mig med at få fingre i artiklen.

Hilsen Ane
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis