Olietryk amok

Hej alle I erfarne - kan I hjælpe med en løsning eller et godt råd.

Vores bådmotor, Volvo Penta MD40A, 85 Hk uden turbo, ældre sag, men velplejet, opførte sig underligt i dag.

Olietryks"uret" (manometeret?) har altid vist fint og normalt olietryk. Pludselig og uden varsel efter 1 times sejlads ved normale ca 2000 omdr gik viseren langsomt helt i top og blev der. Vi tog alt farten af og tøffede nu afsted med lige knap styrefart, ca 1200 omdr. Viseren faldt ned til normalt tryk, men hver eneste gang, at vi næsten bare tænkte på at give bare lidt mere gas a.h.t. afdriften, så røg viseren straks helt til tops igen. Motoren lød helt normalt, og gik fint, som den plejede. Syntes dog at den "pludselig" lugtede lidt varm, men det gik nu hurtigt væk igen, kan også have været fantasien, som går i selvsving.
Pu-ha, nerverne sad udenpå tøjet.
Da vi langt om længe kom i havn testede vi olie, utætheder m.v. (selvom manglende olie vel nærmest vil give olietryksfald?? i stedet).
Alt var normalt! Vi startede den igen, og gav godt med gas, og nu viste manometeret normalt olietryk.
(Det skal siges, at dette manometer en enkelt gang tidligere har givet et enkelt hurtigt udsving, bare sådan vupti, én gang op og så ned med det samme, men det gik så hurtigt, at det faktisk blev opfattet som synsbedrag eller en solrefleks i glasset, hvilket i dag jo så tyder på, at det ikke har været)

Har nogle et bud på, hvad der kan være sket, og er det "farligt"?

Håber på gode svar, p.f.h. tak.
Hej alle I erfarne - kan I hjælpe med en løsning... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle sammen.

Tak for alle jeres svar.
Vi har haft én til at kigge på problemet. Allerførst så fik jeg i indlægget ikke skrevet, at olie og oliefilter bliver skiftet hvert eneste år uanset, hvor kort eller langt vi har sejlet, så det er tip top.
Vores "motormand" afmontrede motorens egen olietryksgiver og satte en manuel på. Den blev testet flere gange ved lave omdr, ved høje omdr, stop m.v., og trykket var fint fint og totalt stabilt. Faktisk så fint, at det, når motoren blev stoppet, faldt lige så langsomt, som det skal, hvilket han fortalte, var et sundhedstegn på, at den ikke var slidt, da trykket ellers ville falde straks.
Men under alle testene opførte den sig fint. Da vores egen giver blev monteret igen, så det også fint ud, men lige pludselig var viseren på manometeret lidt urolig, som om den ikke vidste, hvor den ville stå, men besindede sig og faldt til ro, så det så ud til, at det var giveren, som var årsag til det. Den har i hvertfald opført sig "pænt" siden.
Tak for alle jeres gode indlæg. Det er dejligt, at få godt med respons.
Lynæs, hvis du gider at smide de farvede briller og gå tilbage og læse mit første indlæg..
Sidste umiddelbare mulighed kan være din olietryksmåler/giver,

og så læse dine egen igen. Så vil du se at du går efte manden og ikke bolden?!
Hans mekanikker gør nøjagtig som jeg siger... Tjekker olie og tryk inden han gør noget som helst andet... Når han er sikker på at alt vedr. tryk og olie er som det skal være stiller han diagnosen...
Vi har så tilbage at det stadig kan være ledning eller selve uret.. giveren er ikke skiftet endnu..
Men du kan være ganske rolig.. du har fået mig til at miste lysten til at skrive her i dette forum så du kan med dine 50 års supererfaring skrive i fred og ro for mig fremover....
Tak for nogle gode tråde til alle jer andre... wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra kikaas

Hej alle sammen.

Tak for alle jeres svar.
Vi har haft én til at kigge på problemet. Allerførst så fik jeg i indlægget ikke skrevet, at olie og oliefilter bliver skiftet hvert eneste år uanset, hvor kort eller langt vi har sejlet, så det er tip top.
Vores "motormand" afmontrede motorens egen olietryksgiver og satte en manuel på. Den blev testet flere gange ved lave omdr, ved høje omdr, stop m.v., og trykket var fint fint og totalt stabilt. Faktisk så fint, at det, når motoren blev stoppet, faldt lige så langsomt, som det skal, hvilket han fortalte, var et sundhedstegn på, at den ikke var slidt, da trykket ellers ville falde straks.
Men under alle testene opførte den sig fint. Da vores egen giver blev monteret igen, så det også fint ud, men lige pludselig var viseren på manometeret lidt urolig, som om den ikke vidste, hvor den ville stå, men besindede sig og faldt til ro, så det så ud til, at det var giveren, som var årsag til det. Den har i hvertfald opført sig "pænt" siden.
Tak for alle jeres gode indlæg. Det er dejligt, at få godt med respons.


Hejsa..
og tak for tilbagemeldingen, det er fedt at nogle af dem den spørger og lige fortæller hvordan deres problem blev løst. Vi lærer jo alle noget ;-)
Fedt det virker..

Mvh Jan J
citat.
Så hvad fejlen er vil jeg ikke for alt i verden have ret i.. men vil da gøre meget for at han tjekker evt. skifter olie, filter og smørring først.. og før han starten den igen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Ved godt det er at ødelægge tråden lidt, men grand og lynæs kan jo ud over at småskændes lidt i disse fora gå ind og kigge lidt tennis, så kan ses smasches give enten serve-es - eller blive returneret. Som jeg flygtigt har læst indlægene havde i vist rimeligt ret omkring mulige problemstillinger på informationsgrundlaget da i skrev, og en af jer fik også poinget denne gang. Samtidig når man skyder med spredehagl, som jo er nødvendigt, når allle informationer ikke er til rådighed, ja så ryger nogle jo ved siden af. Så drop det pjat med at at skændtes om hvem som har ret - glæd jer for pokker over, at vi er nogle som tager jeres guldkorn til os.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Gerhard,
Jeg synes du skulle læse lidt nøjere, jeg har selv et par indlæg om trykfølere, uden at omtale andres indlæg, G.O har sine indlæg og mener, som i mange andre tilfælde at han skal diskutere med mig, jeg har på intet tidspunkt kritiseret hans forslag, blot fortalt om en erfaring jeg havde gjort. Pludselig er en hest i spil, jeg er ikke interresseret i at diskutere med G.O. endelig ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej
Jeg er godtnok lidt sent ude, men bedre sent osv.
Pudsigt nok har jeg haft nøjagtig samme problem med mit oliemeter på en penta 2002.
Det er et af dem der får fuldt udslag ved fuld stelforbindelse.
Jeg havde været igennem alt vedrørende trykket, da det jo måtte være der, der var noget galt, men fandt ikke nogen fejl, sejlede nogen tid med et extern meter (Mekanisk) med et perfekt olietryk.
Alle ledninger blev gået efter, og ingen fejl fundet, før ved vinterklarg, hvor jeg fandt stelkablet på motoren var MEGET dårlig i lodningen.
Nye øjer blev loddet i, nye stjerneskiver osv.
Hele den næste sommer blev der holdt øje med metret, og ingen mærkelige udslag, og det er nu 3 somre siden.
Det er jo ikke sikkert det er fejlen hos dig, men måske.
Mvh autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis