Olietryk amok

Hej alle I erfarne - kan I hjælpe med en løsning eller et godt råd.

Vores bådmotor, Volvo Penta MD40A, 85 Hk uden turbo, ældre sag, men velplejet, opførte sig underligt i dag.

Olietryks"uret" (manometeret?) har altid vist fint og normalt olietryk. Pludselig og uden varsel efter 1 times sejlads ved normale ca 2000 omdr gik viseren langsomt helt i top og blev der. Vi tog alt farten af og tøffede nu afsted med lige knap styrefart, ca 1200 omdr. Viseren faldt ned til normalt tryk, men hver eneste gang, at vi næsten bare tænkte på at give bare lidt mere gas a.h.t. afdriften, så røg viseren straks helt til tops igen. Motoren lød helt normalt, og gik fint, som den plejede. Syntes dog at den "pludselig" lugtede lidt varm, men det gik nu hurtigt væk igen, kan også have været fantasien, som går i selvsving.
Pu-ha, nerverne sad udenpå tøjet.
Da vi langt om længe kom i havn testede vi olie, utætheder m.v. (selvom manglende olie vel nærmest vil give olietryksfald?? i stedet).
Alt var normalt! Vi startede den igen, og gav godt med gas, og nu viste manometeret normalt olietryk.
(Det skal siges, at dette manometer en enkelt gang tidligere har givet et enkelt hurtigt udsving, bare sådan vupti, én gang op og så ned med det samme, men det gik så hurtigt, at det faktisk blev opfattet som synsbedrag eller en solrefleks i glasset, hvilket i dag jo så tyder på, at det ikke har været)

Har nogle et bud på, hvad der kan være sket, og er det "farligt"?

Håber på gode svar, p.f.h. tak.
Hej alle I erfarne - kan I hjælpe med en løsning... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din trykmåler er den type der virker som "stel" vil en overgang i denne være ensbetydende med fuldt udslag på måler, så vil der være 0 udslag hvis du afmonterer ledningen og fuldt udslag hvis den berører stel.Er det sådan kan der være en fejl i føleren. Jeg er ikke ekspert i disse sager, det er bare en erfaring jeg har gjort. En ny føler er ikke så dyr, og det ville jeg prøve inden alt andet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Hvis din trykmåler er den type der virker som "stel" vil en overgang i denne være ensbetydende med fuldt udslag på måler, så vil der være 0 udslag hvis du afmonterer ledningen og fuldt udslag hvis den berører stel.Er det sådan kan der være en fejl i føleren. Jeg er ikke ekspert i disse sager, det er bare en erfaring jeg har gjort. En ny føler er ikke så dyr, og det ville jeg prøve inden alt andet.


Hej Lynæs..
Helt enig, og er det den type, kan det være en god ide at rengøre omkring føleren.. da lidt skidt vil lave en afledning til stel..
Mvh Jan J
"Hvis det ligner en hest så er det hest"
Olietryksmåleren sidder der for at man kan se om olietrykket er som det skal være...
Forsvinder trykket mangler den olie, eller pumpen er i stykker.
Stiger trykket tyder det normalt på at filter og olieskift skal foretages.
Her er trykket steget i et stille og roligt tempo, ala en slamkage der sætter sig i filteret eller andet der stopper filtret.
nr. 2 er det ikke filteret så kan det være en tilstopning i selve motoren..
Men når nu måleren siger olien er for tyk, filter stoppet burde man jo starte med at ordne det.

Hvis man i en bil oplever den viser at vandet bliver for varmt, vil man jo tjekke om der er vand på.. ikke om måleren pludselig er gået i stykker.
Hvis man får for højt olietryk skal man tjekke olie og filter i første omgang.
Er det i orden kan man begynde at lede efter fejl i instrumentet.
Vi ved jo ikke hvor længe den olie har været på motoren og ej heller om det er noget billigt noget fra HN.
Og selv originale filtre kan have fejl i sig.

Vi startede den igen, og gav godt med gas, og nu viste manometeret normalt olietryk.
(Det skal siges, at dette manometer en enkelt gang tidligere har givet et enkelt hurtigt udsving, bare sådan vupti, én gang op og så ned med det samme, men det gik så hurtigt, at det faktisk blev opfattet som synsbedrag eller en solrefleks i glasset, hvilket i dag jo så tyder på, at det ikke har været)

Det kan godt have været en "møg-olie-kage" der driller og falder væk fra en oliekanal når den slukkes. og det pludselige udslag kan være en "klump" der kører rundt i systemet.
Et ur der er i stykker kan man sejle med, men en tilstoppet oliekanal er noget skidt for motoren.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

nu er det her jo et forum, og dets eksistensberettigelse er vel at man kan få medlemmernes bud på problemet. trådstarteren kan jo så vælge hvilket bud der skal prøves først, du har da ret i at vi ikke kender hans olie tilstand, men det gør han måske selv. desuden er miljøet for elektriske dimser, jo ikke optimalt i en båd. Det virker som om du altid vil ha ret i et eller andet, fremlæg dog bare dine synspunkter og lad bådejeren vurdere de forskellige argumenter. Er vi så heldige får vi en tilbagemelding når problemet er løst, og er en erfaring rigere.
senere tilføjet. hermed siger jeg ikke at du ikke kan ha' ret, det kan du sagtens.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nej det er ikke for at få ret.. Men som du selv skriver så vil en kortslutning eller "løs" ledning få nålen til at give pludselige udslag enten helt i top eller slet ikke.. og det er ikke det der bliver beskrevet i spørgsmålet.
En elektrisk fejl burde ikke forsvinde hvis man slukker motoren og så starten den igen.
Hvis man begynder at skifte ledninger starte og stoppe.. skifte føler og starte og stoppe og det så viser sig at den slet ikke smører i toppe af motoren pga. tilstopning kan man være meget uheldig og rive noget metal og så vil man få et unødigt slid selv efter fejlen er rettet.
Så hvad fejlen er vil jeg ikke for alt i verden have ret i.. men vil da gøre meget for at han tjekker evt. skifter olie, filter og smørring først.. og før han starten den igen.

så lige du tilføjede noget.. så det gør jeg også.. jeg er også spændt på at høre hvad fejlen er.. men rækkefølgen i fejlsøgningen er - ja - vigtig for mig.. det er jo en dyr sjover sådan en motor.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
jeg lavede lige en tilføjelse mens du skrev. jeg er da sikker på at dine argumenter er forstået, og så er det op til ejeren, ikke ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
enig.. men det du skriver er jo også skrevet før i tråden..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ja men ikke af mig

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hov.. hov... Hvor blev hyggen af..??? Hvis der kun må være et bud pr. problem, bliver det ski da for kedeligt for dig.. grandoldman...

Mvh Jan J
Den forsvandt vist her... wink

Det virker som om du altid vil ha ret i et eller andet

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis