"Hvis det ligner en hest så er det hest"
Olietryksmåleren sidder der for at man kan se om olietrykket er som det skal være...
Forsvinder trykket mangler den olie, eller pumpen er i stykker.
Stiger trykket tyder det normalt på at filter og olieskift skal foretages.
Her er trykket steget i et stille og roligt tempo, ala en slamkage der sætter sig i filteret eller andet der stopper filtret.
nr. 2 er det ikke filteret så kan det være en tilstopning i selve motoren..
Men når nu måleren siger olien er for tyk, filter stoppet burde man jo starte med at ordne det.
Hvis man i en bil oplever den viser at vandet bliver for varmt, vil man jo tjekke om der er vand på.. ikke om måleren pludselig er gået i stykker.
Hvis man får for højt olietryk skal man tjekke olie og filter i første omgang.
Er det i orden kan man begynde at lede efter fejl i instrumentet.
Vi ved jo ikke hvor længe den olie har været på motoren og ej heller om det er noget billigt noget fra HN.
Og selv originale filtre kan have fejl i sig.
Vi startede den igen, og gav godt med gas, og nu viste manometeret normalt olietryk.
(Det skal siges, at dette manometer en enkelt gang tidligere har givet et enkelt hurtigt udsving, bare sådan vupti, én gang op og så ned med det samme, men det gik så hurtigt, at det faktisk blev opfattet som synsbedrag eller en solrefleks i glasset, hvilket i dag jo så tyder på, at det ikke har været)
Det kan godt have været en "møg-olie-kage" der driller og falder væk fra en oliekanal når den slukkes. og det pludselige udslag kan være en "klump" der kører rundt i systemet.
Et ur der er i stykker kan man sejle med, men en tilstoppet oliekanal er noget skidt for motoren.