Batterilader

Vores Tystor-lader er vist ved at stå af. Der kommer kun 10 volt ud og indikatorerne lyser heller ikke.
Jeg har siddet og kigget på hvad der findes, men er blevet lidt forvirret over hvad det skal være? Priser ligger på alt fra 1000 til 9000.

Båden er udstyret med 4 x 75 amp. delt i to grupper.

Er der een der kan hjælpe

Thomas 


Vores Tystor-lader er vist ved at stå af. Der... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sidste år ladede vi, og vi ladede, og derefter ladede vi igen, for at batterierne altid skulle være i topform, når vi havde brug for dem. Vi satte næsten landstrømmen til, før vi havde stævnfortøjningerne på plads. Lige indtil vi tog på ferie, hvor vi som nævnt tidligere i tråden, stort set ikke brugte anden forsyning end vores forbrugsbatterier. Og det på trods af mobilladere, bærbar, tv og alt muligt andet, som trak over inverteren til 230 V.

Så hvor vigtig er en lader egentlig? Vi render jo heller ikke og sætter lader på vores bil i tide og utide, selvom vi hører radio når vi vasker dytten ind imellem. (Og ja, vi ved godt at nogen bor i båden og har køleskab m.v. kørende på 12 V, de skal naturligvis have ladet op, men vi andre burde i bund og grund kunne klare os uden)

Vi har i hvert fald ikke haft det store blå stik ud af kistebænken siden august 2006, og vi har stadig en startklar båd...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Citat fra grandoldman

Det er jo ikke et spørgsmål om du ville hvis nu... Hvad er praktis?? der står intet i min police om batterilader.. men at jeg skal have mindst et brandtæppe og to x 2 kg pulverslukker..
Så er der andre regler som ikke er fra forsikringen og de skal jo sikkert nok være overholdt.
Hvis man sætter en alm. billig autolader til sin båd og så forlader den og bare lader den lade, har man nok ikke tænkt sig om.... Ladespændingen falder på min lader og ender op på mellem nul og ½ amp. ladestrøm.. og jeg tager den altid fra før jeg forlader båden.


Hej Grandoldman..
Jeg har nok misforstået sagen.. Jeg forstod at man ville montere en lader og så ikke tænke mere på det.. derfor en autolader.
Men hvis man selv vil sætte til og tage fra (selv være automatikken), er det da sikkert helt ok..
Det undre mig blot at vi mange gange køber campingvogn/ båd til rigtig mange penge, og vi er utrolig glade for det vi har, også når det kommer til (efter min mening) noget af det vigtigste, så køber vi noget billig skidt til at styre det der gør at tingene virker.. Hvis man til og med overnatter i den med en lader der ikke selv slår fra (eller bliver slået fra).. Så syntes jeg blot man skal indhente lidt oplysninger om hvordan det system virker. På både er det ofte ret store batt. ombord, og jeg har set batt flække pga overladning. Det betyder syre og knaldgas i bat-rummet.. i værste fald .. bom..
Jeg sælger ikke autolader :-) men prøv selv at undersøge, behøver ski ikke tro på det her, men undersøg selv.. og lad mig høre hvis jeg tager fejl ;-)
Er altid klar til at lære nyt !!

Mvh Jan J
Citat fra grandoldman

Det er jo ikke et spørgsmål om du ville hvis nu... Hvad er praktis?? der står intet i min police om batterilader.. men at jeg skal have mindst et brandtæppe og to x 2 kg pulverslukker..
Så er der andre regler som ikke er fra forsikringen og de skal jo sikkert nok være overholdt.
Hvis man sætter en alm. billig autolader til sin båd og så forlader den og bare lader den lade, har man nok ikke tænkt sig om.... Ladespændingen falder på min lader og ender op på mellem nul og ½ amp. ladestrøm.. og jeg tager den altid fra før jeg forlader båden.


Hov jeg glemte den første.. sorry.. det er rigtig det er ikke vigtig hvad jeg ville..

Mvh Jan J
Jeg mente ikke din mening er uden betydning... Men dig contra forsikringsbetingelser...
Jeg er ikke en ørn udi batterilader-elektronik... Men min lille lader "gasser" selv ned for ladestrømmen... og ender ud på 0 amp.
Er det farlige ikke når den "presser" feks. 4 amp ind konstant selv om batteriet er fuldt opladet eller hvad..
For øvrigt er vi enige om det med bådkøb og udstyr.. Men jeg købte en sejlklar sejlbåd for kr. 15.000 og der var laderen i... så ingen vild luksus der..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis