Batterilader

Vores Tystor-lader er vist ved at stå af. Der kommer kun 10 volt ud og indikatorerne lyser heller ikke.
Jeg har siddet og kigget på hvad der findes, men er blevet lidt forvirret over hvad det skal være? Priser ligger på alt fra 1000 til 9000.

Båden er udstyret med 4 x 75 amp. delt i to grupper.

Er der een der kan hjælpe

Thomas 


Vores Tystor-lader er vist ved at stå af. Der... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad gav du for den og hvor handlede du?? Vi må lige så sluttet på en god måde wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har med stor interesse fulgt debatten omkring ladere. Alle de omtalte, efter min mening, ikke egnede ladere til bådene fremkalder hos mig spørgsmålene
1. De pågældene ladere er til hus - og garage brug og derfor ikke godkendte / egnede til brug i våde områder.

2. Ved en evt. kortslutning og efterfølgende brand - hvad siger forsikringen.

3. Hvem betaler for nabo båden der også brændte.

Herregud - det koster omkring 1500 kr. for et komplet egnet ladeanlæg til en båd med 2 stk. 100 amp forbrugsbatterier og et startbatteri.
Så er man sikret og det virke og forsikringen dækker - forudsat det er korrekt forbundet.

Altså - selvom vi er lav - det - selv folk kan man jo stadig have den hedengangende "Hr. godtnok" i tankerne

Personligt syntes jeg billadere fra Harald Nyborg ikke hører til i en båd !

Flying Leth
Jeg gav rundt 1700 i marineshoppen på køge Marina.

Jeg har så siden hørt (gennem en kammerat, som havde talt med en der laver strøm til større både)en sådan lader faktisk ikke kan lade batterierne helt i top. Skulle man have noget grej, der kan lade mine 4 x 75 fuldt op ville det koste mig i omegnen af 10.000. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad den kan i forhold til min, men jeg kan godt leve med jeg lader med 15 amp.

Nu er vi også ved at være sommerklare med nyt elsystem, renoveret starter og nye gløderør. Nu mangler jeg bare at få tankmåleren til at virke og få pakket familien.

god sommer, hvis den da dukker op.

Thomas 


Om de nævnte ladere er egnede ved jeg ikke noget om, men jeg ved noget om forsikring, så her er svar på spørgsmål 2 og 3:

2. Naboens båd er ubetinget dækket af den lovpligtige ansvarsforsikring.

3. Hvis der ikke decideret er indskrevet et specielt punkt om godkendelse af elektrisk udstyr i forsikringsbetingelserne (og det tvivler jeg på), dækker bådens kaskoforsikring skader på egen båd, medmindre der er tale om grov uagtsomhed. Og groft uagtsom skal man virkelig gøre sig umage for at være: man skal være endog meget fuld og køre bil, eller køre 240 km i timen på en skolevej eller lignende. Konkret i dette tilfælde vil jeg tro, at man skulle holde laderen hen over en åben benzintank mens man leger med ledningerne for at få sjove gnister, før forsikringsselskabet vil hævde grov uagtsomhed.

Så forsikringsmæssigt er der næppe nogen problemer.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Citat fra Dan H

jeg ved noget om forsikring

2. Naboens båd er ubetinget dækket af den lovpligtige ansvarsforsikring.


Og hvis man ikke lige har en hund eller et motoriseret kørertøj hvilken lovpligtig forsikring findes der så?

René
Annonce
Sorry! Det gik lidt for stærkt, ansvarsforsikringen er ikke lovpligtig, men ordet "lovpligtig" ligger næsten automatisk i fingrene, når jeg skriver "ansvarsforsikring", så det smuttede med.

Men det ændrer i øvrigt ikke ved den forsikringsmæssige stilling.

Tak for korrigeringen.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Er der mon nogle havne der vil lade ens båd blive liggende hvis ikke man har mindst ansvarsforsikring...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra Dan H

Om de nævnte ladere er egnede ved jeg ikke noget om, men jeg ved noget om forsikring, så her er svar på spørgsmål 2 og 3:

2. Naboens båd er ubetinget dækket af den lovpligtige ansvarsforsikring.

3. Hvis der ikke decideret er indskrevet et specielt punkt om godkendelse af elektrisk udstyr i forsikringsbetingelserne (og det tvivler jeg på), dækker bådens kaskoforsikring skader på egen båd, medmindre der er tale om grov uagtsomhed. Og groft uagtsom skal man virkelig gøre sig umage for at være: man skal være endog meget fuld og køre bil, eller køre 240 km i timen på en skolevej eller lignende. Konkret i dette tilfælde vil jeg tro, at man skulle holde laderen hen over en åben benzintank mens man leger med ledningerne for at få sjove gnister, før forsikringsselskabet vil hævde grov uagtsomhed.

Så forsikringsmæssigt er der næppe nogen problemer.

Dan


Hej Dan..
Du har helt sikkert fat i noget... Det vigtigste ved en lader (efter min mening)
er at det er en automatisk lader.. d.v.s at den selv slår fra når batteriet er opladet, samt slår til når der er behov for det.
Når der lades på et batteri opstår det "knaldgas", ligeledes bliver batt. "slidt/ødelagt" af at stå med ladestrøm hele tiden. Så en opladning af et batt. skal styres.. især i en båd/campingvogn o.s.v..
Hvis jeg var forsikring, ville jeg ikke dække en skade forvoldt af et batt med en ikke automatisk lader..

Mvh Jan J
Det er jo ikke et spørgsmål om du ville hvis nu... Hvad er praktis?? der står intet i min police om batterilader.. men at jeg skal have mindst et brandtæppe og to x 2 kg pulverslukker..
Så er der andre regler som ikke er fra forsikringen og de skal jo sikkert nok være overholdt.
Hvis man sætter en alm. billig autolader til sin båd og så forlader den og bare lader den lade, har man nok ikke tænkt sig om.... Ladespændingen falder på min lader og ender op på mellem nul og ½ amp. ladestrøm.. og jeg tager den altid fra før jeg forlader båden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis