Metaldrejebænk - Hvilken?

Jeg drømmer om at skaffe mig en metaldrejebænk til bl.a. at lave småting til min mc.

Jeg har kigget på denne http://www.a1maskiner.dk/product_info.php?cPath=1&products_id=1

Spørgsmålet er om den hurtigt vil blive for svag/lille?

Er der nogen der kender mærket og firmaet A1 Maskiner?

På forhånd tak.

Dan
Jeg drømmer om at skaffe mig en metaldrejebænk til... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg hælder nok mest til at købe en spritny drejebænk ala den Mogens anbefaler. Mest fordi jeg så kender dens historie og så fordi jeg af senere tids erfaring er blevet lidt mistroisk overfor forhandler af brugte maskiner sad (inkl. biler, mc'er mv.)

Mvh. Dan
Citat fra Bent Andersen

Fladder:

"En lille Schaublin kan nok dække dit behov uden at fylde hele værkstedet"

Den måtte jeg fnise lidt ad. Der er vist nogen der ikke ved hvad en Schaublin eller Weiler i god stand koster.

MvH,

Bent.


En Schaublin i fornuftig stand og størrelse kan findes til alt mellem 5- og 20.000

Du vil efter min mening få flere gange "mere drejebænk" for pengene på denne måde end ved at købe en af de nye "kinesermaskiner". Ofte følger der også en del værktøj med de gamle maskiner

Bent - du behøver ikke have ondt af mig, omkring brugte værktøjsmaskiner føler jeg mig rimeligt opdateretsmile

Med venlig hilsen

Fladder
Jeg kiggede på Mogens' link.
Maskinen i størrelse 250x550 er magen til min egen, blot i en anden farve (kinesermaskiner dukker op overalt under forskellige navne).
Jeg har da haft meget spas med den, men den er også for let. Det er svært at holde mål når man drejer i stål, da den giver sig, der er simpelt hen for lidt "gods" i den (130 kg). 210x320 maskinen har det samme problem (kender den godt, begge maskiner sælges under navnet "Quantum").
Kan du finde en Europæisk maskine vil du opleve noget helt andet.

Fladder, hvis du finder en god Schaublin til under 20.000, så giv mig et tip, jeg skal være der som et søm!

MvH,

Bent.
Hej

Jeg vil lige indskyde at i denne her sammenhæng betyder størrelsen og dermed vægten også noget.
Jeg har selv en næsten 100 år gammel maskine (med fladrem og det hele), har kørt med utallige bænke igennem tiden. Min erfaring er at alt andet lige er en stor bænk at foretrække frem for en lille - med mindre at den lille bænk er af ekstraordinær god kvalitet. Kvalitet koster en del mere end 10 - 15.000 Kr!

Grunden er at alle bænke har mere eller mindre slør og er mere eller mindre stive. Hvis bænken var 100% stiv og altså ikke kunne give sig eller vibrere overhovedet, betød vægten intet. Men det er en drejebænk altså ikke i virkeligheden, så derfor er en tung stor bænk ofte den mest præsise.

En anden ting som en metaldrejebænk er exelent til er trædrejning - skulle du få de lyster, er det rart med en bænk der kan tage et 70 cm bordben... Og ja en metalbænk kan fint holde til det - de bedste trædrejebænke er lavet på nøjagtigt samme måde som en metalbænk, med prismevanger i støbegods.

Et fif til at udnytte sin drejebænk når man ikke drejer er at skyde pinolen helt frem og have en tung plade til at lægge over vangerne. Pronto et ekstra bord. (og nu får jeg sikkert hug af drejebænksfanatikerne) En stor bænk kan fint holde til det.

Mvh
Zigge
Hej Dan.

Jeg købte en Rotwerk 300DS til en kammerat som supplement til hans store drejebænk. Og den er væk igen; det er kun legetøj til arbejde i plast og bronze. Der er dog mange, som har stor fornøjelse af disse "Minilathes". Der er endda et website for folk som har eller vil anskaffe en sådan eller den tilsvarende mini fræser.

Som flere andre her vil jeg råde dig til at købe en brugt kvalitetsmaskine. Og hvis du ikke vader i penge, kan du med fordel købe privat. Der kan du oftest få udstyr og tilbehør med ( og som med så meget andet, kan tilbehøret løbe op og/eller være svært at finde).

Det er svært at komme med gode råd, når vi ikke ved, hvilke MC dele du vil fremstille. Er det fine stumper i rustfrit stål f.eks.? Så jeg vil råde dig til en drejebænk i middelstørrelse, f.eks. 120mm til 150mm pinolhøjde og 500mm til 800 mm i drejelængde. Den bliver ikke umiddelbart for lille. Der findes maskiner fra Kinalandene, der kan bruges (har ikke selv prøvet); f.eks. de større Optimum eller Huvema. Det gælder her nok om ikke at finde en, der blot hedder CQ6123 eller måske "Lucky Dragon DeLuxe". Der skal være nogen i Europa, der står inde for kvaliteten - ellers er den der ikke. Men de er jo så heller ikke helt billige. Og mange af de billigere Kinabænke er faktisk kun halvfabrikata - de skal skilles ad og færdiggøres.

Prøv at tage en tur rundt hos nogle forhandlere og rør ved tingene. Så danner du dig sikkert en mening om, hvad der er godt og hvad der ikke er.

Hvis du (efter at have læst på lathes.co.uk og har taget en rundtur hos forhandlere) har øje for teknik, gode nerver og kan tysk og/eller engelsk, kan du gøre som jeg: Købe i udlandet over nettet. Danmark er jo et meget lille sted, så der er utroligt meget mere grej i Tyskland. Jeg har købt meget på eBay internetauktionshuset og jeg har sjældent dummet mig. Min nuværende drejebænk, en lille Weiler Primus, fandt jeg i en online annonce i Tyskland. Den var købt til hobby og opfinderbrug af en ingeniør i 1977. Den stod som ny trods alderen. Det var et kup af dimensioner at finde en som-ny Primus; de laves nemlig ikke længere.

Så det er muligt at gøre en god handel, men en sådan kommer ikke trillende til døren af sig selv. Der skal ledes grundigt, og lige præcis den dag du ikke leder, ryger drømmebænken til en anden. Jeg ved det :-(

De mindste bænke, jeg kan anbefale er nok EMCO (EMCOmat7 og 8 samt Maximat v10)og Myford Super7. Men de er ret almindelige og til at finde. Jeg har selv haft flere Super7'ere. En kultbænk blandt modelbyggere.

Så som jeg ser det: Enten en kinabænk med et kendt navn eller en god, brugt tysk eller engelsk bænk med et minimum af slid. Giv dig god tid - pludselig er den der. Jeg kan også spørge rundt blandt de, jeg kender. Måske står der en fin bænk til dig et sted.

Hvis du har lyst til at se en masse drejebænke, så er der jo: www.lathes.co.uk
Det er mest gamle maskiner, men det er bestemt til at blive klogere af alligevel.

Cheers
Erik

I'd rather be flying...
Annonce
Undskyld jeg følger op på dette indlæg, men hvad har du i sidste ende valgt?

Jeg har også kigget på de små 5000kr drejebænke (ROTWERK EDM 300 hos specialbutikken i Viborg), og de ser jo fornuftige ud, specielt når man læser på www.mini-lathe.com.

Jeg har brug for at dreje små emner (max Ø50mm) i alu til hobbybrug, kan sådan en mini så ikke gøre det?
Jeg er (indtil videre) endt med en superfin Weiler Primus. En industri finmekanikerbænk. Pinolhøjde 120mm og drejelængde 450mm. 30 - 3000 o/min. Jeg aner ikke på langt sigt, hvad jeg kommer til at bruge den til og jeg elsker at samle på lækkert værktøj.

Til dit brug kan en Rotwerk, BV25 eller lignende være perfekt. Måske en Quantum eller lignende?

Cheers
Erik

I'd rather be flying...
Hej til nogen som kender en metaldrejebænk af spansk fabrikat, som hedder
JASHONE M-180-E?
Den er ret ny, med meget værktøj til. Hvad må den koste?
Venlig Hilsen
slendal
Citat fra Futterama

Undskyld jeg følger op på dette indlæg, men hvad har du i sidste ende valgt?


Pladsen i vores skur er blevet lidt trang siden jeg startede indlægget. Nu har min kæreste også fået en mc der optager plads og vores nye overbo har (desværre) også gjort krav på sin del af skuret sad

Jeg følger dog indlæggene her med stor interesse og kigger jævnligt på dba.dk. Vores lejlighed er pt. tilsalg, så når vi finder et hus og jeg får mit eget værksted bliver der forhåbentligt plads til en drejebænk, svejseværk mv. biggrin
jeg har en lille bænk til salg på min side, flere billeder og oplysninger følger. pris 4000 kr med bord og skuffer mm.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis