Ventilering i kvistkonstruktion

Når jeg bygger en kvist med zink på flunker og tag, skal konstruktionen ventileres for at undgå kondens?

Hvordan klarer jeg det?

Jeg havde tænkt mig en konstruktion hvor flunkerne består af 19mm brædder som skrues på en lægte som ligger ovenpå spærene (som er 125mm). Jeg placerer brædderne på spærene så deres yderside flugter med spærenes yderside. Udenpå brædderne lægger jeg undertag eller tagpap og yderst et lag zink. Indvendig isolerer jeg flunker og tag, og afslutter inderst med dampspærre og gips. Isoleringen kommer altså til at ligge ovenpå spærene.

Men hvad så med ventilering? Skal hele isoleringen ventileres, eller skal jeg bygge et hulrum mellem isolering og flunker/tag?

Kvisten bygges på et understrøget tegltag hvorunder der ligger isolering (mineraluld med papir omkring) og inderst forskalling. Udenpå forskallingen vil jeg sætte dampspærre og gips. (Jeg har fjernet det oprindelige rørpuds).

Et andet spørgsmål: Når jeg er færdig med kvisten, vil jeg have rokket med nogle tagsten på det gamle tag. Skal jeg fjerne forskalling og isolering og påny understryge, eller kan jeg regne med at taget er tæt?

Kan gruppen hjælpe mig?

Hilsen Allan
Når jeg bygger en kvist med zink på flunker og tag... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for roserne :-)

Jeg har ikke regnet det præcist ud, men træ, isolering og skruer kostede vel omkring 3.000,- (jeg dimensionerede træet kraftigt og brugte rustfrie, selvforborende skruer).

Det dyreste var faktisk at få zink på kvisten. Det havde jeg ikke mod på at klare selv, og det kostede 6.000,- inkl. moms. Det tog også 2 bliktude 2 hele dage at gøre det! Vinduet er fra Rationel, måler 828 x 1158 og kostede 2.500,- inkl. moms.

Jeg var det meste af 14 dage om at lave det, for jeg er ikke verdens hurtigste. Men så hyggede jeg mig også gevaldigt med arbejdet.... :-)

God arbejdslyst.
- og også til mig ;-)

Har to kæmpe kviste, der skal gøres et eller andet ved.....

[email protected]

Mvh.

Jan R.
Hej Jan R. og soernf!

I er ikke de første som spørger mig om byg-erfa bladet, men I er desværre heller ikke de første jeg må fortælle at jeg ikke kan finde det. Det er simpelthen forsvundet i byggerod.

Det er nu heller ikke så dyrt eller svært at få fra byg-erfa. Måske I kunne splejse om det :-)

Essensen i bladet er, at der skal ventileres bag zinkbeklædning fordi der dannes kondens, som skal kunne fordampe uden at skade kvisten.

Jeg sender gerne nogle fotos af byggeriet hvis det kan hjælpe.
Nogle billeder kunne jeg godt tænke mig.
Hermed fotos. Håber de kan inspirere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis