Fidusser til nivellering af bjælkelag

Har brug for alle de fidusser og gode forslag til hvordan jeg nivellerer et 6 x 15m bjælkelag på min første sal !!!

Bjælkelaget består af 45x195mm tagspærsbjælker som ligger på højkant med 22 til 45 cm mellem hinanden. Årsagen til den varierende afstand skyldes at jeg har været nød til at forstærke bjælkelaget med yderligere planker imellem de eksisterende og nogle steder ved sammensømning af ekstra planke med eksisterende planker.

Problemet består i at spærplankerne i bjælkelaget både buer og snor sig fordi plankerne selvfølgelig ikke er 100% lige eller høvlet præcis til 195mm. Forskelle i højden er op til 2cm. Ligesom nogle af de oprindelige planker ligger en smule skævt.

Hvordan får jeg bedst nivelleret bjælkelaget? Med et 2m vaterpas???

Hvilke materialer er anvendelige til at lægge ovenpå plankerne for at udligne forskelle (kan en hård masonitplade anvendes der hvor det er værst, kan murpap anvendes de steder hvor det er knap så slemt)???
Har brug for alle de fidusser og gode forslag til... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra jonama

Jeg er ikke meget for at sætte yderligere træ op for at udligne forskelle, da det allerede nu er svært at få tilpasset isolering til de varierende dimensioner der er mellem bjælkerne (bliver dog muligvis nød til det der hvor bjælkerne vrider sig lidt for meget ellers bliver der en masse tilskærring...).

Når man ikke må bruge masonite ved forskelle på over 6mm, hvad er så anvendeligt? Krydsfiner?


Jeg vil da tro krydsfiner er anvenvendeligt, men ulempen ved bare at sømme noget ovenpå bjælkerne er jo at du ikke kan ændre bjælken fra at hælde til at være vandret. De fleste af mine bjælker buede eksempelvis lidt nedad på midten eller var ude af vatter. Derfor var den eneste løsning for mig at skrue reglar på siden. Skruerne jeg brugte var 100 mm. lange og 5 mm tykke og blev skruet fast for hver 30 cm.
Citat fra Carsten Murer

Jeg vil da tro krydsfiner er anvenvendeligt, men ulempen ved bare at sømme noget ovenpå bjælkerne er jo at du ikke kan ændre bjælken fra at hælde til at være vandret. De fleste af mine bjælker buede eksempelvis lidt nedad på midten eller var ude af vatter. Derfor var den eneste løsning for mig at skrue reglar på siden. Skruerne jeg brugte var 100 mm. lange og 5 mm tykke og blev skruet fast for hver 30 cm.


Jeg håber at grundpap kan løse problemerne med at nogle af bjælkerne hælder en smule. Det kan jo ret enkelt skæres til.
Da bredden af mit rum er ca. 6,2 m, så er jeg ikke sikker på at jeg kan få reglar der er mere lige end de ekstra spærplanker jeg har lagt. Og så er jeg jo lige vidt.
Er der nogle problemer med at høvle i spærplankerne de steder hvor de buer lidt op?
Ud af alle de høvlede reglar jeg fik til mit loftrum var der kun 2 som jeg behøvede at høvle lidt og det var ikke det store problem.
i behøves da ikke høvle noget som helst. Når træet er skruet på siden af eksisterende bjælkelag ligger du en retskinne ovenpå. Og da du kun har skruet i hver ende kan du nu rette til. Hvis det kniber lidt bruger du en skruetvinge til at hjælpe dig på vej.

Jeg ville nok selv anvende taglægter - men hver sin smag
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis